Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Toerisme Vlaanderen kreeg de Sint-Godelieveabdij en het Kapucijnenklooster te Brugge in handen en startte er het project De Tuin van Heden. In co-creatie met vele partners en de Bruggelingen gingen ze op zoek naar een herbestemming van deze gebouwen waarbij hun geschiedenis niet verloren raakt. Toerisme Vlaanderen merkte echter al langer op dat de doelgroep jongeren daarbij weinig betrokken werd en wilde hierrond aan de slag. Deze onderzoeksopdracht kwam tot stand op vraag van Toerisme Vlaanderen. De onderzoeksvraag: “Hoe kunnen we leerlingen uit het secundair onderwijs betrekken bij de herbestemming van religieus erfgoed in hun buurt?” leidde tot een workshop waarin jongeren betrokken werden en tot een stappenplan dat houvast kan bieden bij het betrekken van jongeren bij een herbestemmingsproces. Religieus erfgoed herbestemmen betekent dat een nieuwe functie wordt gegeven aan een religieus gebouw. Jongeren betrekken bij het herbestemmingsproces zorgt ervoor dat er een frisse kijk wordt gegeven op de herbestemming en dat jongeren zich meer thuis voelen in hun woonomgeving en bijleren over de geschiedenis van hun familie. Het cultureel bewustzijn van jongeren wordt verhoogd. Jongeren werden reeds bij verschillende herbestemmingsprojecten betrokken. Het resultaat van een analyse van enkele praktijkvoorbeelden is een rubric of one met tien criteria. Op basis hiervan werd een workshop ontwikkeld om met een groep jongeren uit het derde leerjaar secundair onderwijs aan de slag te gaan in en rond het Kapucijnenklooster. De resultaten of ideeën van de jongeren die uit de workshop kwamen, zijn onder te verdelen in zes categorieën: natuur, commercieel, cultuur, sociaal, fysieke activiteit en interieur. Niet alle resultaten zijn bruikbaar voor de herbestemming van de kerk. Als de jongeren meegenomen worden in het verhaal van de ziel van de plek en activerende werkvormen aangeboden krijgen, hebben de resultaten een visie en zijn ze de uiting van een nood die de jongeren in hun stad ervaren. Na het uitvoeren van de workshop, de analyse van de resultaten en de evaluatie van de workshop aan de hand van de rubric of one, werd een algemeen stappenplan opgesteld dat een houvast biedt voor wie jongeren wil betrekken in een herbestemmingsproces. Informatie verzamelen, afbakenen, externen, actieve werkvormen, uitwerken en uitvoeren en resultaten zijn de stappen die hierin doorlopen worden. Jongeren betrekken bij de herbestemming van religieus erfgoed gaat het best door hen associaties te laten maken met de kern van de locatie. Het is een essentiële stap in het creëren van een werkomgeving met creatieve opdrachten die effectief zijn voor de herbestemming van het erfgoed. Interactie en discussie met leeftijdsgenoten kan deze associaties naar een hoger niveau helpen. Verder onderzoek naar het betrekken van jongeren is nodig om een vollediger beeld te krijgen van de reeds uitgevoerde projecten, de sterktes en zwaktes van die projecten en het effect van het stappenplan.
Choose an application
Toerisme Vlaanderen kreeg de Sint-Godelieveabdij en het Kapucijnenklooster te Brugge in handen en startte er het project De Tuin van Heden. In co-creatie met vele partners en de Bruggelingen gingen ze op zoek naar een herbestemming van deze gebouwen waarbij hun geschiedenis niet verloren raakt. Toerisme Vlaanderen merkte echter al langer op dat de doelgroep jongeren daarbij weinig betrokken werd en wilde hierrond aan de slag. Deze onderzoeksopdracht kwam tot stand op vraag van Toerisme Vlaanderen. De onderzoeksvraag: “Hoe kunnen we leerlingen uit het secundair onderwijs betrekken bij de herbestemming van religieus erfgoed in hun buurt?” leidde tot een workshop waarin jongeren betrokken werden en tot een stappenplan dat houvast kan bieden bij het betrekken van jongeren bij een herbestemmingsproces. Religieus erfgoed herbestemmen betekent dat een nieuwe functie wordt gegeven aan een religieus gebouw. Jongeren betrekken bij het herbestemmingsproces zorgt ervoor dat er een frisse kijk wordt gegeven op de herbestemming en dat jongeren zich meer thuis voelen in hun woonomgeving en bijleren over de geschiedenis van hun familie. Het cultureel bewustzijn van jongeren wordt verhoogd. Jongeren werden reeds bij verschillende herbestemmingsprojecten betrokken. Het resultaat van een analyse van enkele praktijkvoorbeelden is een rubric of one met tien criteria. Op basis hiervan werd een workshop ontwikkeld om met een groep jongeren uit het derde leerjaar secundair onderwijs aan de slag te gaan in en rond het Kapucijnenklooster. De resultaten of ideeën van de jongeren die uit de workshop kwamen, zijn onder te verdelen in zes categorieën: natuur, commercieel, cultuur, sociaal, fysieke activiteit en interieur. Niet alle resultaten zijn bruikbaar voor de herbestemming van de kerk. Als de jongeren meegenomen worden in het verhaal van de ziel van de plek en activerende werkvormen aangeboden krijgen, hebben de resultaten een visie en zijn ze de uiting van een nood die de jongeren in hun stad ervaren. Na het uitvoeren van de workshop, de analyse van de resultaten en de evaluatie van de workshop aan de hand van de rubric of one, werd een algemeen stappenplan opgesteld dat een houvast biedt voor wie jongeren wil betrekken in een herbestemmingsproces. Informatie verzamelen, afbakenen, externen, actieve werkvormen, uitwerken en uitvoeren en resultaten zijn de stappen die hierin doorlopen worden. Jongeren betrekken bij de herbestemming van religieus erfgoed gaat het best door hen associaties te laten maken met de kern van de locatie. Het is een essentiële stap in het creëren van een werkomgeving met creatieve opdrachten die effectief zijn voor de herbestemming van het erfgoed. Interactie en discussie met leeftijdsgenoten kan deze associaties naar een hoger niveau helpen. Verder onderzoek naar het betrekken van jongeren is nodig om een vollediger beeld te krijgen van de reeds uitgevoerde projecten, de sterktes en zwaktes van die projecten en het effect van het stappenplan.
Choose an application
Choose an application
Toerisme Vlaanderen kreeg de Sint-Godelieveabdij en het Kapucijnenklooster te Brugge in handen en startte er het project De Tuin van Heden. In co-creatie met vele partners en de Bruggelingen gingen ze op zoek naar een herbestemming van deze gebouwen waarbij hun geschiedenis niet verloren raakt. Toerisme Vlaanderen merkte echter al langer op dat de doelgroep jongeren daarbij weinig betrokken werd en wilde hierrond aan de slag. Deze onderzoeksopdracht kwam tot stand op vraag van Toerisme Vlaanderen. De onderzoeksvraag: “Hoe kunnen we leerlingen uit het secundair onderwijs betrekken bij de herbestemming van religieus erfgoed in hun buurt?” leidde tot een workshop waarin jongeren betrokken werden en tot een stappenplan dat houvast kan bieden bij het betrekken van jongeren bij een herbestemmingsproces. Religieus erfgoed herbestemmen betekent dat een nieuwe functie wordt gegeven aan een religieus gebouw. Jongeren betrekken bij het herbestemmingsproces zorgt ervoor dat er een frisse kijk wordt gegeven op de herbestemming en dat jongeren zich meer thuis voelen in hun woonomgeving en bijleren over de geschiedenis van hun familie. Het cultureel bewustzijn van jongeren wordt verhoogd. Jongeren werden reeds bij verschillende herbestemmingsprojecten betrokken. Het resultaat van een analyse van enkele praktijkvoorbeelden is een rubric of one met tien criteria. Op basis hiervan werd een workshop ontwikkeld om met een groep jongeren uit het derde leerjaar secundair onderwijs aan de slag te gaan in en rond het Kapucijnenklooster. De resultaten of ideeën van de jongeren die uit de workshop kwamen, zijn onder te verdelen in zes categorieën: natuur, commercieel, cultuur, sociaal, fysieke activiteit en interieur. Niet alle resultaten zijn bruikbaar voor de herbestemming van de kerk. Als de jongeren meegenomen worden in het verhaal van de ziel van de plek en activerende werkvormen aangeboden krijgen, hebben de resultaten een visie en zijn ze de uiting van een nood die de jongeren in hun stad ervaren. Na het uitvoeren van de workshop, de analyse van de resultaten en de evaluatie van de workshop aan de hand van de rubric of one, werd een algemeen stappenplan opgesteld dat een houvast biedt voor wie jongeren wil betrekken in een herbestemmingsproces. Informatie verzamelen, afbakenen, externen, actieve werkvormen, uitwerken en uitvoeren en resultaten zijn de stappen die hierin doorlopen worden. Jongeren betrekken bij de herbestemming van religieus erfgoed gaat het best door hen associaties te laten maken met de kern van de locatie. Het is een essentiële stap in het creëren van een werkomgeving met creatieve opdrachten die effectief zijn voor de herbestemming van het erfgoed. Interactie en discussie met leeftijdsgenoten kan deze associaties naar een hoger niveau helpen. Verder onderzoek naar het betrekken van jongeren is nodig om een vollediger beeld te krijgen van de reeds uitgevoerde projecten, de sterktes en zwaktes van die projecten en het effect van het stappenplan.
Choose an application
Tijdens de lessen muzische vorming wordt gewerkt binnen de muzische domeinen. Om tot een breder geheel te komen gaan leerkrachten soms multidisciplinair aan de slag. Het zijn echter steeds dezelfde combinaties van domeinen die voor de lesgever voor de hand liggen. Dans en architectuur zien we niet vaak terug binnen een multidisciplinaire activiteit. Ondanks dat ze relatief onbekend is, komt er uit dit duo wel een kunstvorm voort. In deze onderzoeksopdracht komt de multidisciplinaire kunstvorm door de ogen van specialisten aan bod, alsook een vergelijking van de domeinen op basis van de gemeenschappelijke bouwstenen. Ondersteund door het theoretisch kader uit de didactiek voor muzische vorming omtrent de integratievormen van de domeinen, volgen een aantal insteken voor klasgebruik. Tot slot wordt er teruggekoppeld naar dans en architectuur binnen cultuureducatie, aan de hand van de vier culturele basisvaardigheden en media. Als besluit kan worden gesteld dat de domeinen dans en architectuur ondanks hun onbekendheid zeker aanwezig zijn als multidisciplinaire kunstvorm en mits het rekening houden met de didactische principes en het gebruik van creativiteit zeker toepaspaar zijn in kunsteducatie.
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|