Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

French (1)


Year
From To Submit

2021 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Les fins didactiques de la littérature en FLE
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De aandacht voor het literatuuronderwijs in de lessen Frans in de Vlaamse onderwijscontext is sinds de jaren 1980 – bijvoorbeeld door de opkomst van de communicatieve onderwijsmethoden – steeds afgenomen. Daarom wil deze masterproef de huidige plaats van de literatuur in de lessen Frans onderzoeken. De onderzoeksvraag van dit werk luidt als volgt: Wat zijn de didactische doelen van het literatuuronderwijs in de lessen Frans in de derde graad ASO in Vlaanderen? Na een schets van de evolutie van de literaire tekst doorheen de verschillende onderwijsmethoden, wordt er een gedetailleerd literatuuroverzicht gegeven. In dat hoofdstuk halen we het belang van literatuuronderwijs aan, evenals de selectiecriteria, de didactische doelen en de manier waarop men kan omgaan met literatuur in de lessen Frans. Het derde deel van dit werk analyseert en vergelijkt vier verschillende handboeken, namelijk Branché 6, Coup de Pouce 6, Quartier Français 6 en Quartier Latin 6. Dit onderdeel geeft eerst een overzicht van de literaire werken in elk handboek, om daarna de plaats van de literatuur in deze vier handboeken te kunnen vergelijken. Vervolgens volgt er een discussie van de resultaten, waarin de handboeken gegroepeerd worden op basis van hun didactische aanpak. In dit deel verbinden we dus het theoretische luik van dit onderzoek met de analyse van de vier handboeken, door de impact van de onderwijsmethode op de literatuur te onderzoeken. Een didactische epiloog vormt de conclusie van deze masterproef. In een eerste luik verwijzen we naar een onderwijsonderzoek waarin de meningen van leerkrachten over de literaire teksten in het handboek Quartier Français bevraagd werden. Aan de hand van de antwoorden van de leerkrachten worden vervolgens enkele mogelijke oplossingen voorgesteld, die dienen om het literatuuronderwijs te verbeteren en beter uit te bouwen. In het tweede luik van deze epiloog hebben we zelf een lespakket uitgewerkt rond een literaire tekst die kan dienen als voorbeeld en als inspiratiebron.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by