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How did the colonization of Goa in the sixteenth and seventeenth centuries take place? How was it related to projects for the conversion of Goan colonial subjects to Catholicism? In Religion and Empire in Portuguese India, Ângela Barreto Xavier examines these questions through a reading of the relevant secular and missionary archives and texts. She shows how the twin drives of conversion and colonization in Portuguese India resulted in a variety of outcomes, ranging from negotiation to passive resistance to moments of extreme violence. Focusing on the rural hinterlands rather than the city of Goa itself, Barreto Xavier shows how Goan actors were able to seize hold of complex cultural resources in order to further their own projects and narrate their own myths and histories. In the process, she argues, Portuguese Goa emerged as a space with a specific identity that was a result of these contestations and interactions. The book de-essentializes the categories of colonizer and colonized, making visible instead their inner-group diversity of interests, their different modes of identification, and the specificity of local dynamics in their interactions and exchanges—in other words, the several threads that wove the fabric of colonial life.
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On sait la nature ambivalente des Lumières, maniant la « raison » comme une arme à double tranchant pour défendre la liberté tout en légitimant le colonialisme, l’hégémonie, les idées de race et on connaît l’ardeur des débats qu’elles ont suscités d’hier à aujourd’hui. Peut-on parler de « Lumières indiennes », comme on parle des revendications pour des Lumières radicales, botaniques, orientalistes, écossaises, françaises et catholiques ? Quel rôle a été assigné à l’Inde dans la construction de l’autorité suprême européenne des Lumières invoquée par les philosophes encyclopédistes sur l’univers ? C’est le projet de ce volume que de situer l’Inde dans le mouvement intellectuel des Lumières en tant que moment historique, mais aussi en tant que laboratoire de pratiques épistémologiques. Rendant hommage à l’historienne Sylvia Murr en élargissant son champ d’investigation, ce recueil favorise de nouvelles perspectives croisées dans l’interprétation du rôle des Lumières par rapport à l’Inde émanant de chercheurs portugais, italiens, français, anglais, américains, indiens du sous-continent ou de la diaspora qui conjuguent des disciplines telles que l’histoire, l’histoire des sciences, l’histoire de l’art, l’anthropologie et la philologie. Chez chacun d’entre eux, les sources indiennes ont stimulé le re-pensé des notions opératoires et émergentes telles que civilité, civilisation, race, sexe, religion, etc. Ainsi, à la variété des approches ici présentées correspondent à certains égards l’ampleur et la diversité des programmes proposés par les Lumières.
Enlightenment --- Intellectuals --- India --- Intellectual life. --- Civilization --- Western influences. --- Intelligentsia --- Persons --- Social classes --- Specialists --- Aufklärung --- Eighteenth century --- Philosophy, Modern --- Rationalism --- Bharat --- Bhārata --- Government of India --- Ḣindiston Respublikasi --- Inde --- Indië --- Indien --- Indii︠a︡ --- Indland --- Indo --- Republic of India --- Sāthāranarat ʻIndīa --- Yin-tu --- インド --- هند --- Индия --- Enlightenment - India --- Intellectuals - India --- India - Intellectual life --- India - Civilization - Western influences --- orientalism --- philosophy --- colonialism --- 18th century --- despotism
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