Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Multi
Handboek taalkunde
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046904534 Year: 2022 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe zit taal in elkaar en hoe leren en gebruiken mensen taal? Het nieuwe Handboek taalkunde behandelt op een toegankelijke en overzichtelijke manier het fascinerende systeem achter taal. Het boek omvat alle leerdoelen over taalbeschouwing uit de kennisbasis voor toekomstige docenten Nederlands en biedt andere studenten een boeiende inleiding in de taalkunde.Het Handboek taalkunde is opgebouwd aan de hand van vier categorieën. De eerste hoofdstukken behandelen de systematiek van taal in volgorde van de kleinste tot de grootste onderdelen: fonologie en fonetiek, morfologie, syntaxis, semantiek en pragmatiek. De hoofdstukken over psycholinguïstiek en taalverwerving belichten taal als individueel fenomeen, terwijl het hoofdstuk over sociolinguïstiek ingaat op taal als sociaal fenomeen. In het laatste hoofdstuk, Geschiedenis van het Nederlands, ligt het accent op de historische ontwikkeling van taal vanuit het perspectief van Europese taalfamilies.De auteurs verbinden de theorie met de dagelijkse lespraktijk door ideeën aan te dragen voor in de klas. De hoofdstukken zijn op dezelfde wijze opgebouwd en kunnen zowel lineair als in willekeurige volgorde worden gelezen. Bij dit boek hoort een website met enkele tabellen uit het boek als handig te printen documenten en interessante links bij de hoofstukken.Het Handboek taalkunde is speciaal geschreven voor studenten van de tweedegraadslerarenopleiding Nederlands. Vanzelfsprekend is het handboek eveneens bruikbaar voor de lerarenopleiding Germaanse talen in Vlaanderen. Ook voor studenten van de lerarenopleiding Moderne Vreemde Talen en de opleiding logopedie biedt het boek interessante inzichten. Daarnaast biedt het boek een gedegen inleiding taalkunde voor universitaire studenten.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-taalkunde-9789046904534


Book
Spelling en didactiek : voor het vo en mbo
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789023260301 9023260309 Year: 2024 Publisher: Assen Uitgeverij Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ze kunnen niet meer spellen! is een veelgehoorde uitspraak van docenten wanneer ze opdrachten of toetsen van leerlingen onder ogen krijgen. De docent Nederlands krijgt dan regelmatig het verwijt dat leerlingen spelling bij het vak Nederlands onvoldoende aangeleerd krijgen. Ook hoor je dat de spellingregels vaak veranderen en dat het Nederlands zo lastig is. Maar zijn die spellingregels inderdaad zo moeilijk? En hoe kun je effectief spellingonderwijs geven aan leerlingen in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs? Deze vragen worden beantwoord in het boek Spelling en didactiek. De auteurs geven een heldere uitleg van de belangrijkste spellingregels en gebruiken de recentste inzichten uit theorie en praktijk om deugdelijke adviezen te geven voor de onderwijspraktijk. Ieder spellingonderdeel – werkwoordspelling, interpunctie, meervoudsvormen en verkleinwoorden, samenstellingen en afleidingen, en hoofdletters – wordt in twee delen behandeld. Eerst worden de belangrijkste spellingregels uitgelegd. Dan volgt de didactische vertaling ervan naar de praktijk voor het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Het startpunt is de praktijk: hoe spellen leerlingen? Het laatste hoofdstuk besteedt expliciet aandacht aan effectief spellingonderwijs voor leerlingen met spellingproblemen. Op www.vangorcumstudie.nl is oefenmateriaal te vinden. Het boek Spelling en didactiek is vooral bedoeld voor studenten aan de lerarenopleiding, maar ook voor alle andere docenten en studenten die zich verder willen verdiepen in spelling en spellingonderwijs. Dit boek helpt bij het vergroten van de taalvaardigheid en het taalbewustzijn. Bovendien biedt het bruikbare didactische handreikingen om betekenisvolle spellinglessen te geven.


Book
Production-Comprehension Asymmetries in Child Language

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The workshop Production-Comprehension Asymmetries in Child Language held in Osnabrück in 2009 is the starting point for this book. The workshopdeveloped fromthe observation that children's production skills appear to precede their comprehension skills in a number of phenomena, e.g. pronouns or negation. The volume provides cross-linguistic evidence for such asymmetric development and investigates grammatical and methodical explanations of the observed asymmetries.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by