Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De auteur belicht in zijn boek een bijzondere oorzaak van schools mislukken, namelijk de 'werkhouding', omschreven als de manier waarop leerlingen leerstof opnemen, verwerken en weergeven. Hij onderscheidt vanuit zijn onderwijservaring en vanuit de literatuur een achttal verschijningsvormen van werkhoudingsproblemen die voor leerkrachten zeker herkenbaar zijn. De ADHD-problematiek wordt afzonderlijk behandeld.
ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- onderwijsonderzoek --- werkhoudingsproblemen --- Educational psychology --- Flanders --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kinderen met leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- leerproblemen --- onderwijskunde --- orthodidactiek --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- concentratiestoornissen --- kinderen --- leraren --- remedial teaching --- 467 --- Basisonderwijs --- Differentiatie --- Feuerstein --- Instructie --- Kinderen --- Koning, L --- Onderwijskunde --- Probleemoplossingsvaardigheden --- Werkhoudingsproblemen --- Zelfstandig werk --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ADHD --- kinderen met concentratieproblemen --- kinderen met werkhoudingsproblemen --- werkhoudingsproblemen (ler) --- Werkhouding ; basisonderwijs --- 090737.jpg --- leerlingbegeleiding --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.21 --- 376 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- concentratiemoeilijkheden --- onderwijs --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- Meichenbaum --- Zorgverbreding --- Meichenbaum, Donald --- Feuersteinmethode --- Remediërend onderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Kind --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
1. ADHD en de benadering volgend de literatuur 1.1. Het begrip ADHD 1.2. Overlap en relatie met andere stoornissen 1.3. Mogelijke oorzaken van ADHD 2. De verschillende stappen bij de vaststelling van ADHD: het stellen van de diagnose 2.1. Casussen ADHD 2.2. Een mogelijk stappenplan 3. Onderwijskundige en opvoedkundige aanpak van ADHD 3.1. Inleiding 3.2. Gedragstherapie bij ADHD: een gefaseerde zorglijn 3.3. Cognitieve technieken: probleemoplossende procedures en zelfinstructietechnieken 3.4. Instrumenteel vergelijkingsprogramma van Feuerstein 3.5. Vijffasenmodel van Koning 3.6. Bieden van een goede (groeps)instructie 3.7. Sociale vaardigheidstraining 3.8. Aanleren van gestructureerd denken 3.9. Gestructureerd differentiëren 3.10. Bevorderen van zelfstandig werken 3.11. Conclusie 4. Medicatie bij ADHD 4.1. Welk probleemgedrag heeft baat bij ADHD-medicatie 4.2. Wanneer dient men ADHD-medicatie toe? 4.3. Hoe meet men het effect van ADHD-medicatie 5. Welke vormen van onderwijs zijn aangewezen voor ADHD-kinderen?
ADHD --- ADHD. --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- orthodidactiek --- Personality development --- ADHD ; kinderen --- 670 Gezondheid --- #KVHB:ADHD --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 464 --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- adhd (ler) --- 376.41 --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Geneesmiddelen --- Oorzaken --- Opvoeding --- Therapie --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- hyperactieve kinderen --- Pédopsychiatrie --- Kinderen met leerproblemen --- 616.2
Choose an application
Je krijgt geen theoretische uiteenzettingen over EHBO, wel datgene wat echt nodig is om te weten wat je mag en niet mag doen in geval dat een ongeval zich voordoet. Vertrekkend vanuit concrete dagdagelijkse voorvallen op school en omgeving die de auteur als leraar en als lesgever eerste hulpverlening en bedrijfseerstehulp meemaakte, leer je in dit boek stap voor stap hoe je bijvoorbeeld een wonde moet verzorgen, hoe je een bloeding dient te stelpen, hoe je EHBO toedient bij een flauwte, een epileptische aanval, een breuk, hyperventilatie ... Ook vind je achteraan tips voor veiligheid op school, de belangrijkste veiligheids- en gezondheidssignaleringen voor een school, een lijst met nuttige telefoonnummers en een lijst met wat er in een schoolapotheek thuishoort.
gezondheidszorg --- EHBO --- scholen --- onderwijs --- 458.9 --- 614.8 --- 477.9 --- Gezondheidsopvoeding --- Handboek/cursus --- eerste hulp bij ongevallen --- bijzondere onderwerpen uit de onderwijspraktijk --- georganiseerde hulp bij rampen en ongevallen --- 614.81 --- Apotheek --- Basisonderwijs --- Bloedingen --- Brandwonden --- Cara --- Flauwte --- Handboek --- Hyperventilatie --- Insektenbeten --- Kwetsuren --- Pictogram --- Reanimatietechnieken --- Stuipen --- Veiligheid --- Vergiftiging --- Verstikking --- EHBO ; kinderen --- EHBO ; scholen --- Rode Kruis --- Gezondheidsvoorlichting en -opvoeding --- Thuis --- Voeding
Choose an application
In dit boek werpt Karl Baert, onderwijsinspecteur bij de Vlaamse Gemeenschap, een kritische blik op ADHD en hoe daarmee wordt omgegaan. In de eerste plaats geeft het boek een goed overzicht van wat ADHD is, met o.a. aandacht voor comorbiditeit en de mogelijke oorzaken. Vervolgens gaat Baert aan de hand van drie casussen in op het stellen van de diagnose. Het uitgebreide derde deel is gewijd aan de pedagogische en didactische aanpak van leerlingen met ADHD. De auteur gaat hier uit van het 'transactioneel werken', een methode die helder uiteengezet wordt. Daarnaast bespreekt hij welke onderwijsvormen aangewezen zijn voor kinderen met ADHD. In een laatste deel staat Baert stil bij de medicamenteuze aanpak van ADHD. Achteraan volgen een aantal bijlagen (o.m. vragenlijsten), een adressenlijst, een bibliografie en een trefwoordenregister. Naast veel vakjargon bevat de tekst ook heel wat afkortingen, die helaas niet worden verklaard in een aparte lijst. Dat neemt echter niet weg dat dit een genuanceerd En bruikbaar werk is. Ruime, overzichtelijke lay-out, verlucht met enkele schema's. Uitgebreide en geactualiseerde druk. De afgelopen jaren is de wetenschappelijke kennis over ADHD (Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) sterk toegenomen. In de diagnostiek, de behandeling en de farmacotherapie bij ADHD worden voortdurend ontdekkingen gedaan. Heel wat ouders en leerkrachten zijn op zoek naar oorzaken en vooral behandelingen om het kind en de jongere met ADHD zo goed mogelijk te kunnen opvangen en begeleiden. Vanuit zijn jarenlange onderwijservaring geeft de auteur een antwoord op veelgestelde vragen. Meteen pleit hij voor meer respect, begrip en steun voor mensen die met deze stoornis te maken krijgen. Eerst illustreert hij met een voorbeeld hoe men soms te vlug tot de vermeende conclusie komt dat een kind ADHD heeft. Vervolgens gaat hij dieper in op de specifieke problematiek van ADHD, met een overzicht van recente ontwikkelingen. Hij overloopt de formele kenmerken van ADHD, beschrijft de Verschillende uitingsvormen van de stoornis en licht de oorzaken en benvloedende factoren toe. ADHD is de laatste jaren uitgegroeid tot het meest gehypete opvoedingsprobleem, en het geneesmiddel Rilatine werd een ongehoord farmacologisch succesnummer, tenminste wat de verkoop betreft. Redenen genoeg om beide gegevens eens met een kritisch oog te bekijken. Karl Baert doet dit in een evenwichtig werk, waarin hij o.a. duidelijk stelt dat ADHD een bestaand en ernstig probleem is, maar tegelijk ervoor pleit om de diagnose niet te lichtvaardig te stellen. Kinderen kunnen gewoon druk of zelfs hyperkinetisch zijn, zonder dat ze het etiket ADHD opgekleefd moeten krijgen. Bovendien laat men de diagnose beter over aan iemand die daarvoor bevoegd is. Eerst geeft het boek een goed overzicht van ADHD en de verschillende subtypes daarvan. Aan bod komen hier ook de mogelijke comorbiditeit en een voorzichtige poging om de mogelijke oorzaken van ADHD aan te duiden. Een bevredigende verklaring voor de sterke stijging Van het aantal gevallen in de laatste jaren geeft Baert echter niet - daar is immers nog heel wat onderzoek voor nodig Inhoudsopgave : 1. ADHD: een verkenning 2. De verschillende stappen bij de vaststelling van ADHD: het stellen van een diagnose 3. Onderwijskundige en opvoedkundige aanpak van ADHD: het transactioneel werken 4. En wat met mediacatie bij ADHD? 5. Welke vormen van onderwijs zijn aangewezen voor kinderen met ADHD?
ADHD --- Kinderen. --- Orthopedagogics --- Neuropathology --- orthodidactiek --- Personality development --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 376.5 --- Meichenbaum --- 464 --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- ADHD ; kinderen --- 606.4 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- 376.5 Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- Onaangepasten: onderwijs. Gedragsgestoorden opvoeding. Moeilijk opvoedbare kinderen. Opvoedingsmoeilijkheden --- kinderen met leerproblemen --- Behavior disorders in children --- Attention-deficit hyperactivity disorder --- Diagnosis --- Treatment --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Orthopedagogiek --- Neuropathologie --- Oorzaken --- Diagnostiek --- Behandeling --- Geneesmiddelen --- PXL-Social Work 2020 --- graduaat orthopedagogie --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- Oorzaak --- Diagnose --- Geneesmiddel
Choose an application
ssingen kan je terugvinden op www.thuisbasis.be
371.67 --- 373.3 --- Nederlands --- lager onderwijs --- leerboeken --- spelling --- Lager onderwijs --- Schoolboeken --- Spelling --- Taal --- 475.24 --- 4e leerjaar l.o. --- Handboek/cursus --- handboek --- moedertaal --- 475.24 ) * SCHRIJVEN --- 842 --- Nederlands; ba.o. --- Nederlandse spelling ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Schrijven --- Schoolbooks - Didactic material --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 4e leerjaar l.o --- Nederlands; ba.o --- Zinsleer --- Linguïstiek
Choose an application
De letters 'NLD' staan voor 'Non-verbal Learning Disabilities'. Hiermee worden leerstoornissen aangeduid, die niet op het verbale vlak liggen. NLD is een psychoneurologische ontwikkelingsstoornis, die sinds kort (ook) in verband wordt gebracht met een vorm van dyscalculie. Echter, er valt een symptomatische overlap met andere leer- en ontwikkelingsstoornissen (bijvoorbeeld ADHD) te constateren. Een kind met NLD vertoont weerstand tegen het opnemen en verwerken van nieuwe informatie. De auteur gaat op basis van praktijkvoorbeelden nauwkeurig en goed leesbaar na wat de specifieke kenmerken van NLD zijn. Baert systematiseert en ordent en problemen rond NLD door middel van observatielijsten, oefen-, begeleidings- en behandelingsmogelijkheden en tips. Hij schept hierdoor een voor ouders, school en hulpverlening uitstekend bruikbaar kader voor de hulp aan kinderen met NLD. - G. Brandorff
Orthopedagogics --- Personality development --- NLD (nonverbal learning disabilities) --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:NLD --- #KVHB:Orthopedagogie --- Kinderen --- Niet-verbale leerstoornis --- Leerproblemen --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Op spelende en leerrijke manier kennismaken met het verkeer! De cd-rom is ideaal voor ouders om samen met het kind het juiste verkeersgedrag in te oefenen en om hem/haar te leren om verkeerssituaties juist in te schatten.
Spelling --- Verkeersopvoeding --- Wiskunde --- Basisonderwijs. --- 371.67 --- 373.3 --- Nederlands --- lager onderwijs --- leerboeken --- spelling --- Lager onderwijs --- Schoolboeken --- Taal --- 3e leerjaar l.o. --- 475.24 --- Handboek/cursus --- handboek --- moedertaal --- 475.24 ) * SCHRIJVEN --- 842 --- Nederlands; ba.o. --- Nederlandse spelling ; basisonderwijs ; leermiddelen --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Schrijven --- Schoolbooks - Didactic material --- Verkeersopvoeding ; basisonderwijs --- Verkeersonderwijs ; beroepsonderwijs ; leermiddelen --- basisonderwijs --- didactiek van de wiskunde --- wiskunde --- 475.4 --- Aanvankelijk rekenen --- Aftrekken(Bewerkingen) --- Optellen(Bewerkingen) --- 3e leerjaar lager onderwijs --- Bewerkingen --- Getallen --- aftrekken --- optellen --- rekenen --- 475.4 ) * WISKUNDE - O.N. --- Aftrekken --- Oefenmethoden --- Optellen --- Wiskunde ; basisonderwijs --- 475.52 --- 510.3 --- Wiskunde; ba.o. --- Wiskunde ; basisonderwijs ; leermiddelen --- verkeer --- 475 --- didactiek --- 470 --- Delen(Bewerkingen) --- Verkeer --- Vermenigvuldigen(Bewerkingen, Tafels van vermenigvuldiging) --- Delen --- Vermenigvuldigen --- Kleuteronderwijs --- Rekenen --- Spelen --- didactiek basisonderwijs - instrumentele en culturele vaardigheden --- Basisonderwijs --- Instrumentele en culturele vaardigheden --- delen --- Maaltafels --- schoolboeken --- Cijferen --- Getallenkennis --- Meetkunde --- Meten --- 1e leerjaar l.o. --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Wiskunde; ba.o --- 3e leerjaar l.o --- 475.4 ) * WISKUNDE - O.N --- Nederlands; ba.o --- 1e leerjaar l.o --- Delen (wiskunde) --- Zinsleer --- Linguïstiek
Choose an application
458.3 --- Schoolreis --- Schoolreizen --- Schoolreizen en werkweken --- School management --- schoolreizen
Choose an application
NLD is een neuropsychologische ontwikkelingsstoornis die hoofdzakelijk tot uiting komt in informatieverwerking. Mensen met NLD hebben moeite met het verwerken van non-verbale informatie. Waarnemen en voelen zijn moeilijk, maar ook motorische vaardigheden zoals zwemmen, fietsen of veters strikken kunnen onder druk komen te staan. Een gevolg hiervan is dat mensen met NLD ook in sociale interacties onhandig uit de hoek kunnen komen, omdat ze non-verbale signalen moeilijk kunnen vatten of deze verkeerd interpreteren. Daar tegenover staat dat mensen met NLD vaak opvallend sterke verbale mogelijkheden bezitten en een goed auditief-verbaal geheugen.
Choose an application
Taalsignaal Plus biedt handige oefenboekjes voor taal. Voor de verschillende leerjaren zijn er oefenboekjes rond verschillende deelaspecten van taal. De leerstof wordt aangeboden in kleine stapjes. Elke stap begint met een korte instructie of herhaling. Daarna volgen gevarieerde oefeningen en inoefenopdrachten. Een stap sluit af met een moment van zelfevaluatie. Bij elk werkboekje hoort een handleiding voor de leerkracht, met een didactische duiding van het deelaspect, een stappenplan en een correctiesleutel die door de leerling kan gebruikt worden als zelfcorrectie. De werkboekjes bieden tal van mogelijkheden voor zelfstandig werken en inoefenen (contractwerk, hoekenwerk, huiswerk) en kan, mits begeleiding van de leerkracht, als remediëring gebruikt worden.
Didactics of languages --- Primary education --- Orthography
Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|