Listing 1 - 10 of 90 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
In de proloog vindt Manon de rode fauteuil terug die ze kocht van haar eerste salaris. Vervolgens wordt het verhaal achter deze stoel verteld, dat drie perioden beslaat. In 1987 raakt Manon in shock als haar zoon Peter bij haar ex-man wil wonen. Als ze hersteld is, vindt ze een baan in een hotel. In 1994 helpt Manon haar ex-schoonvader wanneer zijn vrouw stervende is. Ze stuurt Peter met hem op vakantie. In 2008 gaat Peter in Japan werken, maar op de avond van het afscheidsdiner krijgt Manon een hersenbloeding. Ze ligt drie maanden in coma in het ziekenhuis, en nadat ze ontwaakt is, verhuist ze naar een verzorgingstehuis. Haar kinderen zetten het oude huis te koop en brengen haar spullen naar de kringloop. Langzaam maar zeker herstelt ze en gaat op zoek naar haar verleden. Het tweevoudig vertelperspectief van Manon en haar zoon Peter geeft inzicht in de fasen van hun relatie. Broeckhoven (1946) werd internationaal bekend als geëngageerd schrijfster door 'De buitenkant van Meneer Jules'. Ze schetst hier een overtuigend beeld van het leven met hersenletsel en de ontheemding die daarvan het gevolg is. Kleine druk. © NBD Biblion
Choose an application
Dutch literature --- dood (themawoord fictie) --- muziek (themawoord fictie) --- Jeugdboek 9+
Choose an application
Poppendokter Hendrik Roest staat op het punt zijn winkel in Amsterdam te sluiten. Op deze laatste werkdag komt er een vrouw zijn winkel binnen, die hij van vroeger blijkt te kennen: zijn buurmeisje Esther. Hij schrikt zich een hoedje, omdat hij haar al tientallen jaren niet heeft gezien. Op een dag in 1942 is ze ineens verdwenen. Hendrik zoekt en vraagt naar haar, maar krijgt geen antwoorden. Hij besluit de pop waar ze mee speelden, Trui, te bewaren. Hij raakt erg aan de pop gehecht. Wanneer hij als goudsmid aan de slag gaat, blijkt hij bij toeval talent te hebben voor het herstellen van poppen. Hij besluit er zijn beroep van te maken. Hendrik denkt voortdurend aan Esther. Ze komen elkaar zelfs eens tegen en willen contact houden, maar dat lukt niet. In deze compacte roman beschrijft de auteur de liefde als een vuurtje dat maar blijft smeulen. Als een ragfijn draad spint ze verbindingen tussen Hendrik en Esther. De pop is als een metafoor voor een niet-afgesloten hoofdstuk uit het leven. Deze roman is zeker de moeite waard. Normale druk. © NBD Biblion
Choose an application
Johnny is gek op de actrice Cindy. Op een dag ziet hij haar op een terrasje. Verhaal in korte zinnen en makkelijke woorden.
Dutch literature --- Stalking. --- NT2 --- romans --- Literature
Choose an application
Het uit twee ongelijke delen opgebouwde debuut voor volwassenen van de Vlaamse schrijfster Broeckhoven (1946) verwijst in de opzet ten dele naar haar kinder- en jeugdboeken. De hoofdfiguur van dit verhaal is Lucie Wijnakker, een voordrachtskunstenares, gescheiden, en met wisselende contacten. Deel 1: ze moet een halsoperatie ondergaan, en beleeft deze angstige periode tegen de achtergrond van haar ervaringen als schoolkind dat regelmatig in een nonnenschool monddood werd gemaakt. Deel 2: na de operatie komt ze door een periode van zwijgen en stilte tot genezing en tot zichzelf op een klein Spaans eiland. Een autobiografisch getinte roman over praten en zwijgen, misverstanden over doofstomheid, over slechte onderlinge communicatie, met enkele poe͏̈tische passages en met weinig karaktertekening. Vrij kleine druk. © NBD Biblion
Choose an application
Berthe Moreels (1919-2014) wilde eigenlijk geen kinderen. Haar huwelijk met Jan Broeckhoven bracht evenwel een verbintenis van meer dan zestig jaar, twee dochters en een zoon met zich. Kind nummer één, een dochter, was bijzonder omdat het haar tot moeder maakte. Kind nummer drie, eerste en enige zoon, was haar afgod. Daar tussenin zat kind nummer twee, alweer een dochter en de nagel aan haar doodskist. Diane, de middelste, geboren op de verjaardag van haar vader, bleek een overgevoelig kind met andere noden dan haar grote zus en kleine broer die gezeglijk in het gareel liepen. Ze werkte vanaf het prille begin op moeders zenuwen en kreeg een hele reeks bijnamen, met Mater Dolorosa als een van de opmerkelijkste. Het verlangen naar liefde van deze dochter en de afwijzing van de moeder liepen een leven lang parallel. Met grote openhartigheid schrijft Diane Broeckhoven de biografie van haar moeder én van zichzelf, daar waar hun levens elkaar overlappen. Wat voorafging is een intiem, subtiel en liefdevol portret van twee gevoelige zielen die levenslang naar elkaar gehunkerd en gezocht hebben.
Listing 1 - 10 of 90 | << page >> |
Sort by
|