Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Doelstelling: Met deze masterproef proberen we na te gaan of de moedertaal beïnvloed wordt door het immersieonderwijs. Hiervoor werd een onderzoek gevoerd aan het Collège du Christ-Roi te Ottignies. Middelen of methode: In het theoretische deel van deze scriptie hebben we een kader geschetst rond het concept immersieonderwijs. Vervolgens werd de moedertaal Frans getest in het tweede middelbaar van het Collège du Christ-Roi door middel van een genormeerde taaltoets Frans en de examenresultaten Frans van december 2011. Onze steekproef bestond uit drie verschillende groepen: leerlingen die het gewone programma volgen, leerlingen die al sinds de lagere school immersieonderwijs volgen en leerlingen die pas in het eerste middelbaar gestart zijn met immersieondewijs. De resultaten op de test en de examens werden geanalyseerd en onderling vergeleken. Resultaten: Uit onze studie blijkt enerzijds dat de moedertaal niet negatief beïnvloed wordt door het immersieonderwijs. Anderzijds hebben we vastgesteld dat de leerlingen die pas in het eerste middelbaar gestart zijn met immersieonderwijs een beter niveau Frans hebben.
CLIL. --- EMILE. --- Immersie. --- Immersieonderwijs. --- Meertalig onderwijs. --- Moedertaal in immersieonderwijs. --- Moedertaalverwerving. --- Vreemdetalenonderwijs.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|