Listing 1 - 10 of 60 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Op initiatief van een betrokken ouder startte Tempera in twee Antwerpse buurten, Oud-Borgerhout en Antwerpen-Noord, in 2006 het project 'School in Zicht' op. De doelstelling was om van concentratiescholen terug gemengde scholen maken, met kinderen die zowel etnisch-cultureel als sociaal-economisch een afspiegeling zijn van de buurt. Daarmee wilde men de trend tegengaan dat allochtone en autochtone ouders, de middenklasse, hoger opgeleiden voor hun kinderen geen school in de buurt kiezen, onder meer omdat ze denken dat concentratiescholen geen kwaliteitsvol onderwijs bieden. De scholen in Antwerpen-Noord en Oud-Borgerhout bieden wel degelijk kwaliteitsvol en vernieuwend onderwijs op maat, maar kreunen onder de opeenstapeling van kansarmoede. Door hun eenzijdige samenstelling vormen deze scholen een bedreiging voor de leercontext en leerkansen van de kansarme leerlingenpopulatie en zo houden ze kansarmoede mee in stand. Tempura bracht 62 middenklassegezinnen in contact met elf deelnemende scholen. Uiteindelijk werden er 51 kinderen ingeschreven in 5 concentratiescholen. Dit boekje presenteert tien inzichten uit School in zicht. Het toont de complexiteit van de problematiek van witte en zwarte schoolvlucht en hoe School in zicht erin lukt om dit te keren. Het boek wil een bijdrage leveren om te denken rond segregatie in het onderwijs. Meer nog wil het ouders, scholen, lokale besturen en beleidsmakers inspireren om daar iets aan te doen.
Choose an application
Choose an application
Social policy and particular groups --- School management --- Flanders
Choose an application
Op initiatief van een betrokken ouder startte Tempera in twee Antwerpse buurten, Oud-Borgerhout en Antwerpen-Noord, in 2006 het project 'School in Zicht' op. De doelstelling was om van concentratiescholen terug gemengde scholen maken, met kinderen die zowel etnisch-cultureel als sociaal-economisch een afspiegeling zijn van de buurt. Daarmee wilde men de trend tegengaan dat allochtone en autochtone ouders, de middenklasse, hoger opgeleiden voor hun kinderen geen school in de buurt kiezen, onder meer omdat ze denken dat concentratiescholen geen kwaliteitsvol onderwijs bieden. De scholen in Antwerpen-Noord en Oud-Borgerhout bieden wel degelijk kwaliteitsvol en vernieuwend onderwijs op maat, maar kreunen onder de opeenstapeling van kansarmoede. Door hun eenzijdige samenstelling vormen deze scholen een bedreiging voor de leercontext en leerkansen van de kansarme leerlingenpopulatie en zo houden ze kansarmoede mee in stand. Tempura bracht 62 middenklassegezinnen in contact met elf deelnemende scholen. Uiteindelijk werden er 51 kinderen ingeschreven in 5 concentratiescholen. Dit boekje presenteert tien inzichten uit School in zicht. Het toont de complexiteit van de problematiek van witte en zwarte schoolvlucht en hoe School in zicht erin lukt om dit te keren. Het boek wil een bijdrage leveren om te denken rond segregatie in het onderwijs. Meer nog wil het ouders, scholen, lokale besturen en beleidsmakers inspireren om daar iets aan te doen.
Choose an application
Sociology of environment --- sociale huisvesting --- Antwerp
Choose an application
Sociology of work --- kwaliteitskringen --- werknemersparticipatie --- Belgium
Choose an application
Sociology of work --- Organization theory --- Personnel management --- kwaliteitskringen --- werkoverleg --- werknemersparticipatie --- Flanders
Choose an application
Listing 1 - 10 of 60 | << page >> |
Sort by
|