Narrow your search

Library

KU Leuven (3)


Resource type

dissertation (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2023 (1)

2021 (1)

2016 (1)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Dissertation
IT TAKES TWO TO TANGO - ONDERZOEK NAAR DE BERICHTGEVING OVER RUSLAND VAN DE STANDAARD (JANUARI 2014 – JUNI 2015)
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Sociale Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de huidige geglobaliseerde en digitale wereld is internationaal nieuws belangrijker en meer aanwezig dan ooit. Via verschillende online nieuwsplatformen en andere media worden we voortdurend op de hoogte gehouden van wat er zich wereldwijd afspeelt. Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne op 24 februari 2022 is deze nieuwsstroom nog prominenter aanwezig, met 24/7 liveblogs en pushmeldingen die breaking news en andere updates over Rusland en Oekraïne signaleren. Uit onderzoek is echter gebleken dat nauwkeurige bronvermelding geen standaardpraktijk is in de geschreven pers, evenals een toegenomen afhankelijkheid van voorverpakt nieuws. In combinatie met de vaak onzichtbare aanwezigheid van nieuwsvertalingen wijst dit op een transparantieprobleem. Bewust zijn waar nieuws vandaan komt, welke bronnen zijn gebruikt en of het artikel al dan niet is vertaald, kan nieuwsconsumenten helpen een kritischere houding aan te nemen. Daarom wordt in deze thesis de berichtgeving over Rusland in de Vlaamse krant De Standaard onderzocht, en meer bepaald het gebruik van bronnen en nieuwsvertaling, alsook hun transparantie op dit vlak. Op basis van een lijst van tags met betrekking tot Rusland werd een corpus van 635 artikelen, verschenen tussen januari 2014 en juni 2015, samengesteld met behulp van Gopress. We kwamen tot de conclusie dat er - op het eerste zicht - geen alarmerende afhankelijkheid is van andere mediabronnen, PR, en/of nieuwsagentschappen. Dit resultaat wordt echter waarschijnlijk sterk beïnvloed door de discrepantie tussen het werkelijke gebruik van secundaire bronnen en de zichtbaar vermelde bronnen (minder). Bij 26,4% van de artikelen werden andere mediabronnen en/of persagentschappen in de credit line of onderaan vermeld. Binnen die 26,4% zijn Reuters en Belga de koplopers, gevolgd door Bloomberg, NRC en The Guardian. Een groot deel van de in de artikelen vermelde bronnen en persagentschappen is Angelsaksisch, wat wijst op een mogelijke, nog nader te onderzoeken invloed uit die richting. Bovendien werden bij de analyse van de bronnen in minstens een kwart van alle artikelen tekenen van vertaling gevonden, al is niet duidelijk wie verantwoordelijk is voor de vertaling. Vanwege het onzichtbare karakter van nieuwsvertalingen (en andere factoren), wordt aangenomen dat het werkelijke percentage veel hoger ligt. Ten slotte wordt in 80% van het corpus auteurskrediet gegeven, met Corry Hancké als meest genoemde auteur. Dit proefschrift is een aanvulling op het reeds bestaande onderzoek naar brongebruik, nieuwsvertaling en transparantie in de internationale berichtgeving van de geschreven pers in Vlaanderen. Hopelijk stimuleert dit onderzoek nieuwsmakers om te werken aan een transparantere internationale nieuwsberichtgeving.

Keywords


Dissertation
Het godsbeeld in het Nederlandstalige luisterlied
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Letteren

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Based on previous studies by Laurens Ham and Geert Buelens, this thesis makes a case for closely analysing song lyrics (of songs that are not written in English) in the same way we analyse poetry: in depth and with an awareness of the importance behind it, being cultural, intellectual and historical relevance. Building on this conviction and the fact that belief in God and religion which drastically changed in the 1950s, coincided with the rise of politically and culturally engaged Dutch songs, a corpus of 24 Dutch songs pertaining God was assembled to analyse how religion, and god images more specifically, are manifested in ‘het Nederlandstalige luisterlied’. Whether the representation of the image of God and the religious experience in ‘het Nederlandstalige luisterlied’ has evolved over time, is another point of examination. The intersection is analysed using three categories: first, the positioning of the speaker, second, the positioning of the speaker towards God, and third the depiction of God. Following the intricate process of analysing the song lyrics, many observations came to the surface. Since this corpus is rather ‘small’ and many more songs about God exist in Dutch, it was only possible to indicate certain tendencies at the end, no grand evolutions or conclusions. However, the selected case studies should provide a fairly robust sample that can be supplemented in later research. The study of these song lyrics showed that the songs in which God is spoken about, but in which God himself is not ‘a part of the conversation’, are in the great majority opposite to songs in which the speaker addresses God and songs in which God himself is speaking. In addition, the songs in which God himself was allowed to speak left a striking effect. Assigning the role of the lyrical self to God turns out to be a productive means for the singer or writer of the song to send a certain (whether or not cherished) conviction, vision or message to the reader, since it adds more intensity and weight to the chosen words. It is no longer a random unbelieving, anti-religious fanatic who comments, but God Himself as a lyrical I. This shows the enduring authority that the idea of God radiates. Furthermore, an increase in individualization was observed over the years, where the speaker seems to appropriate God more and more, in a negative as well as a positive sense. Moreover, the image of God seems to have become less polemical in more recent years, and more open to interpretation and questioning than reproving or negative. A recurring element of criticism is when an angry speaker protests against cruelty happening in the name of God; the “self-proclaimed representatives of God's cause” invariably look bad in the end. The core of the problem thus lies with man, not God. Whether they are artists from the 1960s or contemporary artists such as Moen, one thing is clear: most of them recognize the important and even crucial difference between faith and God on the one hand and religion on the other. In angry comments directed at God, the arguments often betray that the speaker is actually talking about religion, not faith or what God himself stands for. It might be interesting to explore this lack of distinction in further research, with God serving as a ‘pispaal’ for religion

Keywords


Dissertation
A woman’s touch: de invloed van vrouwen op earnings management in het bestuurscomité.
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek gaat na wat de impact is van vrouwelijke bestuurscomités, CEOs en CFOs op earnings management aangezien bestaande literatuur zich beperkt tot het auditcomité en slechts resultaten vindt voor CFOs. Daarnaast wordt ook de relatie tussen enerzijds delta en earnings management en anderzijds financiële sterkte en earnings management bestudeerd. De steekproef bevat alle S&P 1500 bedrijven en strekt zich uit over een periode van 1997 tot 2013. Als indicator voor earnings management worden in dit onderzoek discretionaire accruals en real earnings management gebruikt. Het onderzoek toont aan dat vrouwelijke CEOs en CFOs meer real earnings management hanteren en dat vrouwelijke CEOs bovendien meer accrual based earnings management uitvoeren. Een tegengesteld resultaat wordt bekomen voor het percentage vrouwen in het bestuurscomité. Hierbij wordt een negatieve relatie gevonden betreffende accrual based earnings management en zorgen ook meer vrouwen in het bestuurscomité voor minder real earnings management.

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by