Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Zowel vanuit de overheid als vanuit onderwijsinstellingen wordt voortdurend nagedacht over manieren om het onderwijs bij te sturen en beter te maken. Die veranderingen richten zich op elk segment van dat onderwijs: vakdidactiek, algemene didactiek, pedagogische bekwaamheden, de organisatie van vakken en schoolinrichting, de verhouding tussen de leerkracht en de leerling enz. Een blik op de praktijk leert echter dat niet alle veranderingen zo vlot verlopen. Zeker op het vlak van de didactiek blijkt men steeds weer terug te grijpen naar oude formules en traditionele opvattingen, waardoor nieuwe methodes maar moeilijk ingang vinden. Vanuit een jarenlange ervaring in het onderwijs onderzoekt de auteur de manier waarop onderwijsvernieuwing doorsijpelt tot bij de docent en hoe die daarmee kan omspringen. Hij pleit voor een leshouding die het midden houdt tussen bepaalde traditionele lespraktijken en de dynamische implementering van nieuwe methodes. Ook geeft hij aan dat veranderingen in het onderwijs niet noodzakelijk van buiten- of hogeraf opgelegd moeten worden en dat er via een goede interne dynamiek, zelfonderzoek, persoonlijke en professionele ontwikkeling veel bereikt kan worden.
Teacher education. Teacher's profession --- beroepsopleiding --- HO (hoger onderwijs) --- leraren --- Didactics of higher education --- lesgeven --- Education --- Aims and objectives --- Handbooks, manuals, etc. --- Development --- Onderwijsvernieuwing --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Methodiek --- Leraren --- Professionalisering --- Onderwijs --- Hoger onderwijs --- 120495.jpg --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- Didactische werkvorm --- Leraar --- Directie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
32
Leraren ; professionalisering --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- 450.7 --- professionalisering --- Kernkwaliteiten --- opleiding van onderwijsgevenden --- 691 --- Opleiding en bijscholing --- Pedagogie en didactiek --- Teacher education. Teacher's profession --- Teachers --- Training of --- Teacher effectiveness --- Loopbaanbegeleiding --- Oudere werknemers --- Talentontwikkeling --- Levenslang leren
Choose an application
Het begeleidingsmodel dat de basis van het boek vormt, is uitgebreid beproefd. Met behulp van dit boek kan de begeleider leren om op elk gewenst moment in de loopbaan waar zich knelpunten voordoen, steun te bieden aan collega's. Teksten en oefeningen zijn rechtstreeks aan de school- en begeleidingspraktijk gekoppeld. Zo wordt de begeleider toegerust om zo goed mogelijk zijn taken te vervullen.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- onderwijsstrategieën --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsbegeleiding --- leraren --- onderwijsstimulering --- begeleidingsmethodiek --- docentenbegeleiding --- docenten --- 489.9 --- Begeleiding --- Docenten --- Scholing --- Schoolorganisatie --- Teamvorming --- Vaardigheden --- 481.7 --- Lerarenbegeleiding --- Overige onderwerpen
Choose an application
Het beroep van docent is afwisselend, interessant en uitdagend. Maar de docent loopt ook verhoogde risico's om problemen te krijgen en wellicht vast te lopen, gezien de voortdurende onderwijs- en organisatieveranderingen, het veranderend gedrag van leerlingen en gegeven de hoge werk- en prestatiedruk. De risico's gelden evenzeer voor beginnende leraren als voor leraren met ervaring die zich voor nieuwe en onbekende situaties geplaatst zien. Gerichte ondersteuning en begeleiding op school, door ervaren collega's, is onontbeerlijk. Alleen, begeleiden moet men leren. Steunen Leren Stimuleren is een praktijkboek over begeleiden van docenten door docenten. Het begeleidingsmodel dat de basis van het boek vormt is uitgebreid beproefd. Met behulp van dit boek kan de begeleider leren om op elk gewenst moment in de loopbaan waar zich knelpunten voordoen, steun te bieden aan collega's. Teksten en oefeningen zijn rechtstreeks aan de school- en begeleidingspraktijk gekoppeld. Zo wordt de begeleider toegerust om zo goed mogelijk zijn taken te vervullen. Ook schoolleiders kunnen van dit boek profiteren. Het boek helpt hen om de kwaliteit van hun docententeams te bevorderen.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|