Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Deze masterproef richt zich op het onderzoeken van de factoren die gerelateerd zijn aan de leerprestaties in het Vlaamse secundair onderwijs, met een specifieke focus op de invloed van interactie-effecten. Het onderzoek maakt gebruik van multivariabele multilevel regressieanalyse (ook wel meervoudige hiërarchische regressieanalyse op basis van data van het Programme for International Student Assessment (PISA) van de jaren 2018 en 2022. De belangrijkste determinant van leerprestaties in Vlaanderen blijkt onderwijsvorm. Waarbij ASO-leerlingen veel beter scoren dan het gemiddelde, terwijl BSO studenten veel slechter scoren dan gemiddeld. Daarnaast bleken ook leerjaar, de sociaaleconomische status van de school, leesmotivatie, geslacht, en het aantal wiskundelessen per week belangrijke factoren gerelateerd aan de leerprestaties in Vlaanderen. De masterproef levert ook verrassende resultaten op, waaronder de negatieve relatie van huiswerk op de prestaties in wiskunde en Nederlands, en de afname van het belang van academische verwachting en het aantal wiskundelessen tussen 2018 en 2022. Daarnaast blijkt leesmotivatie een belangrijkere rol te spelen in de leesvaardigheid dan de tijd die aan lezen wordt besteed. Leesmotivatie bleek bovendien ook een positief gerelateerd te zijn aan wiskundige geletterdheid. Een opvallende bevinding is het belang van interactie-effecten, zoals tussen migratieachtergrond en thuistaal, en tussen verschillende onderwijsvormen en andere variabelen. Sommigen van deze interacties tonen aan dat variabelen die gunstig lijken voor de leerprestaties, zoals motivatie om bij te leren of het aantal lesuren wetenschappen, in bepaalde contexten nadelig kunnen uitpakken, zoals het aantal lesuren wetenschappen in combinatie met BSO, motivatie om bij te leren in combinatie met Europese thuistaal, en de gemiddelde sociaaleconomische status van de school in combinatie met thuistaal Nederlands of TSO, onder andere. De bevindingen leiden tot belangrijke aanbevelingen voor beleidsmakers en onderwijsprofessionals. Er wordt gepleit voor een grondige herziening en verbetering van het BSO-curriculum, aangezien deze leerlingen zowel op wiskundige geletterdheid als leesvaardigheid zeer zwak scoren. Specifieke aandacht voor het versterken van wiskundige geletterdheid en leesvaardigheid is nodig. Verder wordt benadrukt dat extra ondersteuning nodig blijft voor leerlingen met een Europese en niet-Europese thuistaal, en leerlingen met een migratieachtergrond om taalbarrières te overwinnen. Daarnaast is het essentieel om te investeren in een beter disciplinair klasklimaat in de les wiskunde en het motiveren van leerlingen zowel om bij te leren, als om te lezen, aangezien deze factoren een aanzienlijke invloed hebben op hun prestaties. Tot slot onderstreept het onderzoek de noodzaak van een betere balans in de tijdsbesteding aan verschillende vakken, aangezien dit onderzoek wees op de beperkte relatie van het aantal lesuren Nederlands per week op zowel leesvaardigheid als wiskundige geletterdheid, wanneer gecorrigeerd wordt voor allerlei variabelen. De masterproef concludeert dat toekomstig onderzoek zich moet blijven richten op het verder identificeren en begrijpen van interactie-effecten binnen het onderwijs, om zo effectievere beleidsmaatregelen te ontwikkelen en de onderwijskwaliteit in Vlaanderen te verbeteren.
Choose an application
From the moment a stock is part of a portfolio, there is risk involved as the price path of the stock is not known in advance. Some risk is involved with the price change over a longer time period, but there is always the risk of a sudden jump (up or down) in the stock price. The risk involved can be managed by including derivatives of the stock. The most well known and publicly traded of these derivatives are "vanilla" put and call options. These options, when held in a portfolio, give the right (but not the obligation) to buy or sell the stock at a predetermined price - the strike price - and date - the expiration date. Buying this right requires a market-based price to be paid to the issuer of the option. This price takes into account the risks, both long term and short term, associated with the stock price. In practice, this risk is often measured by implied volatility, the only parameter in the Black-Scholes pricing model. A popular measure of this implied volatility for the S&P500 index is the CBOE VIX index. The VIX is a continuously updated time series calibrated from option prices and therefore based on the market-implied risk. The Black-Scholes model does not account for risk of a sudden jump in the stock price, but only for risk accumulated over time. There are other models available which do account for this jump risk such as the three-parameter Variance Gamma (VG) model. There have been several suggestions in literature for risk parameters which take jump risk into account. They compare the historical parameters (calibrated from the historical stock price) to the risk-neutral parameters (calibrated from option prices). These risk parameters have names such as up premium, down premium, market price of jumps, the market price of large moves or the market price of asymmetry, each with their distinctive interpretation. For example the market price of jumps (or the level premium) is a measure of the overall jump arrival rate in the risk-neutral measure relative to the historical jump arrival rate. Just like the VIX index, it could be informative (for stock traders) to have a continuously updated time series of these risk parameters. This could help to understand the risks inherent in the market at any given time. The goal of this thesis is to interpret the model and risk parameters, collect the market data (stock and option prices for the SPY ETF), perform the parameter calibrations (historical and risk-neutral), plot and finally analyze the corresponding risk parameter time series. From the results, it follows that the risk parameters react differently to the stock price evolution. For example, a sudden up move in the stock price makes the risk-neutral pricing temporarily more conservative by pricing drops more. The level premium typically moves in correspondence with the VIX index, but the market price of large moves and asymmetry shed more light on what actual change in risk the option premia charge for. The collected data also allows comparing intraday change versus overnight change in risk. For the considered time period, only the market price of jumps was found to be higher intraday than overnight. For the other risk parameters no significant conclusion could be made.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|