Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (3)

UCLL (3)

DocAtlas (2)

KBR (2)

VIVES (2)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

KDG (1)

Odisee (1)

PXL (1)


Resource type

book (7)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2015 (1)

2014 (1)

2007 (1)

2006 (1)

2004 (3)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Iedereen aan boord! : samen werken aan passend onderwijs voor kinderen voor wie dat niet vanzelf spreekt
Authors: ---
ISBN: 9789088505126 9088505128 Year: 2014 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gids voor leerkrachten en opvoeders in het basis- en voortgezet onderwijs.


Book
De veldgids 'iedereen aan boord!' : hoe ga ik te werk als passend onderwijs niet vanzelf spreekt? : ruggensteunen voor rondom de klas
Authors: ---
ISBN: 9789088506321 9088506329 Year: 2015 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 2014 schreven Jos van der Horst en Bart van Kessel het boek 'Iedereen aan boord!', voor alle professionals die in klas, school, of samenwerkingsverband passend onderwijs proberen te realiseren voor kinderen voor wie dat niet vanzelfsprekend is. Over de uitdagingen die dit met zich meebrengt en de ideeën van de auteurs over een effectieve aanpak, gaat dat boek. 'Iedereen aan boord!' beschrijft wat passend onderwijs vraagt van alle betrokkenen. Juist in de lastigste situaties. Wat de auteurs betreft is falen of slagen van passend onderwijs vooral afhankelijk van de mate waarin jij en je collega's, ouders en andere betrokkenen, elkaar weten te vinden, begrijpen en tot samenwerking komen. In deze veldgids zetten Bart van Kessel en Jos van der Horst de volgende stap en laten zij je zien hoe je samen met de mensen in je omgeving, oplossingen vindt in de situaties dat passend onderwijs je voor een grote uitdaging plaatst en je niet meteen weet welke weg te bewandelen. De meer dan twintig ruggensteunen voor rondom de klas geven stapsgewijs antwoord op de vraag, 'Hoe ga ik te werk om passend onderwijs te realiseren voor die kinderen in mijn klas, voor wie dat niet vanzelf spreekt?'. Iedere ruggensteun gaat vergezeld van praktijkgerichte opdrachten en oefeningen, die je kunt uitvoeren in en rond je klas. Alleen, of samen met collega's en ouders. Je kunt meteen aan de slag! De auteurs baseren hun ruggensteunen op hun eigen ervaringen. De ruggensteunen in deze veldgids zijn eerst en vooral bestemd voor leerkrachten, docenten, intern begeleiders en zorgcoördinatoren. Maar ook voor diegenen met wie zij samenwerken. Natuurlijk op de eerste plaats de ouders, maar daarnaast ook alle onderwijsondersteuners, zorgprofessionals, leerplichtambtenaren, consulenten voortijdig schoolverlaten, of - bijvoorbeeld - de mensen van jeugdzorg


Book
Topografie van de samenwerking
Authors: --- ---
Year: 2004 Publisher: [S.l.] : Het Landelijk Centrum Onderwijs & Jeugdzorg,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Spoorzoeken voor de samenwerking
Authors: --- ---
Year: 2004 Publisher: [S.l.] : Het Landelijk Centrum Onderwijs & Jeugdzorg,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Stappen vooruit in de samenwerking
Authors: --- ---
Year: 2004 Publisher: [S.l.] : Het Landelijk Centrum Onderwijs & Jeugdzorg,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Schoolmaatschappelijk werk in uitvoering : handreiking schoolmaatschappelijk werk in het primair onderwijs
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789044120592 Year: 2006 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant ...

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Schoolmaatschappelijk werk staat in de gehele onderwijskolom, bij de partners in de zorgketen en bij gemeenten steeds nadrukkelijker in de aandacht. Het besef dat schoolmaatschappelijk werk een heel toegankelijk en snel in-zetbaar aanbod van licht-ambulante hulp vormt voor ouders en kinderen, maar ook voor leerkrachten, dringt steeds sterker door. De Impulsregeling schoolmaatschappelijk werk van het ministerie van OCW heeft hier een stevige stimulans aan gegeven. Steeds meer instellingen zien zich daarmee gesteld voor vragen rond de inzet van schoolmaatschappelijk werk in en rond het onderwijs. Dit boek is geschreven om daaraan tegemoet te komen en richtlijnen te bieden voor een hoogwaardige inzet van schoolmaatschappelijk werk in het primair onderwijs. Deze publicatie start met een beschrijving van bestaande praktijken van schoolmaatschappelijk werk in verschillende gemeenten en WSNS-samenwerkingsverbanden. Daarnaast bevat dit boek een handreiking voor de inzet van schoolmaatschappelijk werk, in eerste instantie gericht op WSNS-codrdinatoren die middelen ontvangen in het kader van de Impulsregeling van OCW, maar ook relevant voor andere betrokkenen bij schoolmaatschappelijk werk. En verder bevat dit boek een beknopte rapportage over een onderzoek naar de inzet van de Impulsmiddelen door de samenwerkingsverbanden WSNS, uitgevoerd in maart 2006. (Bron: covertekst)


Book
Zorg en zorgen delen : over de aansluiting van bureau jeugdzorg bij het primair onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789044120912 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met de Wet op de Jeugdzorg hebben bureaus jeugdzorg naast hun toegangsfuncties ook een aansluitingstaak gekregen naar het onderwijs toe. De bureaus moeten consultatie en deskundigheidsbevordering bieden aan het onderwijs. En zij moeten zorg dragen voor een goede aansluiting van hun toegangsfuncties bij de zorgstructuren van het onderwijs. In deze brochure worden richtlijnen en voorbeelden gegeven hoe de bureaus die taken kunnen invullen voor het primair onderwijs. Aansluiten bij het primair onderwijs biedt bureaus jeugdzorg de mogelijkheid gebruik te maken van de signaleringsfunctie en de ervarings- en diagnostische kennis van de scholen. Zij weten wat er op of via de school al is gedaan rond een kind of gezin en zij spelen een belangrijke rol in de toeleiding van ouders en kinderen naar (jeugd)zorg. Bureau jeugdzorg komt voor scholen in beeld bij (vermoedens van) ernstige psychosociale, opvoedings- en ontwikkelingsproblemen. Dit veelal nadat al ondersteuning is geboden door schoolnabije hulpverleners, zoals schoolverpleegkundige of school-maatschappelijk werker en meestal via een Zorg- en adviesteam (ZAT). Daarmee ligt er een opdracht voor bureaus jeugdzorg om de aansluiting op de zorg-structuur van het onderwijs goed vorm te geven. Dit heeft consequenties voor de organisatie en werkprocessen bij bureau jeugdzorg en de professionalisering van de medewerkers in schoolgericht werken. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 7 of 7
Sort by