Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Reading disability --- Reading --- -#KVHB:Leesstoornissen --- Language arts --- Elocution --- Reading disabilities --- Reading retardation --- Retarded readers --- Learning disabilities --- Remedial teaching --- Study and teaching --- #KVHB:Leesstoornissen --- Remedial reading --- Reading, Psychology of --- Reading (Elementary)
Choose an application
71231
Orthopedagogics --- leesproblemen --- #PBIB:1999.2 --- #KVHB:Leesstoornissen --- #KVHB:Lezen --- leerstoornissen --- leesbegeleiding --- leesbevordering --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- Kinderen met leesproblemen --- Leesproblemen --- Leesstoornissen --- Orthopedagogiek --- kinderen met leerproblemen --- Logopedie --- Lezen --- Leesstoornis --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Kinderen en jongeren van nu zijn vrijer en assertiever dan in vorige generaties. Maar de keerzijde van die ‘opvoeding’ is ook steeds duidelijker merkbaar in de samenleving. Aryan van der Leij, gedragswetenschapper en tevens vader van kinderen in twee generaties, houdt ons een heldere spiegel voor. De pretparkgeneratie staat model voor de manier waarop we tegenwoordig met elkaar en vooral met onszelf en onze kinderen omgaan: alles moet leuk zijn, en gericht op een directe bevrediging van de eigen lust. Dat in tegenstelling tot vroeger, toen juist fatsoen en gemeenschapszin hoog in het vaandel stonden. Van der Leij laat zien dat in de huidige samenleving de kinderwereld tot model is verheven: egocentrisme en een beperkte toerekeningsvatbaarheid zijn bij kinderen weliswaar een gegeven, maar kunnen tot excessen leiden als die op latere leeftijd nog steeds de toon voeren. Ook in zijn minder extreme vormen ervaart de samenleving echter overlast, zeker nu ouders door internet, mobiele telefonie en de sociale media steeds minder grip hebben op hun kinderen… er dreigt een chronisch gebrek aan opvoeden.
Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappijkritiek --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
dyslexie --- leesstoornissen --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leesstoornissen --- 464 --- leesproblemen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- kinderen met leerproblemen --- Leesproblemen --- Dyslexie --- Lezen --- Leerproblemen --- Orthodidactiek --- Leesprobleem --- Leerprobleem --- Schrijven --- Spel
Choose an application
Expert Prof. dr. Aryan van der Leij geeft op beknopte en zeer toegankelijke manier inzicht in deze lastige stoornis. Wat zijn de oorzaken, hoe kun je ze herkennen, wat zijn de diagnostische methoden, wat kun je er aan doen en wat zijn de mogelijkheden om de dyslexie bij het kind te beperken of zelfs te voorkomen.Het boek geeft informatie over vele aspecten rondom dyslexie en gaat in op wat er bekend is uit de wetenschap. De informatie wordt verhelderd met praktijkvoorbeelden.Het boek gaat ook in op de rol van school, hulpverlening en ondersteunende programma's. Naast de brede groep van ouders en geïnteresseerden in dyslexie is het boek geschikt voor onderwijzers, leraren, hulpverleners en studenten.(http://www.lannoocampus.be/)
464.1
---
Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen))
---
Dyslexie (Woordblindheid)
---
Kinderen met lees- en schrijfproblemen
---
#KVHB:Dyslexie
---
Dyslexie
---
Leesproblemen
---
464
---
leerproblemen
---
dyslexie
---
Diagnostiek
---
Hulpverlening
---
Leerlingbegeleiding
---
Zorgverbreding
---
Orthopedagogics
---
lager onderwijs 3de graad (doelgroep)
---
leerstoornissen
---
genre-thema"">
Choose an application
Choose an application
Dit handboek behandelt in drie delen op diepgaande wijze de beschrijving, verklaring en aanpak van leesproblemen en dyslexie. De beschrijving van de invloed van omgevingsfactoren (zowel thuis als op school) bij leesproblemen is praktisch. Een voorbeeld hiervan is de interactie tussen leraar en leerling. Dit deel wordt gevolgd door interventies gericht op specifieke leerlingen – met casusvoorbeelden. In deel drie is aandacht voor methodieken wat betreft vaardigheden, maar ook voor de aanpak in de groep (nadruk op directe instructie) en de individuele aanpak zowel binnen als buiten de school, zowel in het basis- als voortgezet onderwijs. De auteur is hoogleraar Orthopedagogiek en verbonden aan de UvA. De tweede druk is door hem in 2003 geactualiseerd met recente onderzoeksresultaten en publicaties, herformulering van de paragraaf 'bottom-up'-factoren en informatie over het Protocol Leesproblemen en Dyslexie. Deze vierde druk is ongewijzigd. Naast de zeer uitgebreide theoretische achtergrond bevat het boek veel verklarende noten en literatuurverwijzingen. Dit leerwerkboek is een waardevol naslagwerk voor met name remedial teachers, orthopedagogen en docenten primair onderwijs. © NBD Biblion Professor Van der Leij, expert op het gebied van leesproblemen, geeft aan dat het belangrijk is om in de eerste plaats te bepalen wat het leesonderwijs beoogt. De volgende stap is om op basis van de doelstellingen een analyse te maken van de taken waarvoor de leerling zich gesteld ziet. Voorts breidt hij de taakanalyse uit tot de mentale processen die eraan ten grondslag liggen, de processen die de informatieverwerking bepalen. Daarnaast richt hij zijn analyse ook op de achterliggende factoren die bepaalde verschijnselen op taak- en procesniveau veroorzaken of in stand houden. De op deze manier verkregen inzichten zet de auteur in de laatste zes hoofdstukken om in bruikbare methodieken en maatregelen voor de aanpak op groeps-, school- en individueel niveau. Daarmee biedt dit boek een helder overzicht van de behandelingsmethoden van leesproblemen. Professor dr. A. van der Leij is hoogleraar Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam.
Choose an application
Orthopedagogics --- Paediatrics --- Neuropathology
Choose an application
Kenmerkend voor voor- en vroegschoolse educatie is het investeren in de levensloop van kinderen. Het bereiken van nabije doelen (vaardigheidsontwikkeling in de 'zone van de naaste ontwikkeling') is een stapje op weg naar het verwezenlijken van verder liggende potenties: goed functioneren op school en in de maatschappij. Een belangrijke voorwaarde voor effectiviteit op termijn is dat de aanpak langdurig is en in een brede context wordt geplaatst. Dat is niet alleen van belang wanneer de gezinscondities in algemene zin optimalisering behoeven. Ook in het geval van specialistische zorg die buitenshuis wordt geboden aan kinderen met stagnaties in hun ontwikkeling is ondersteuning van de ouders van belang. In de voor- en vroegschoolse sector zijn belangrijke vernieuweingen op handen. Nieuwe inzichten in de biologische, pedagogische en culturele invloeden op de vroege ontwikkeling van kinderen wijzen de weg naar verbeterde interventiestrategieën. Demografische veranderingen vragen om nieuwe programma's en professionele competenties. Traditioneel gescheiden functies van signalering, preventie, behandeling en opvang zullen meer en meer geïntegreerd worden. Dit boek speelt hierop in. Het biedt een inleiding in de theorie, de praktijk en het beleid van de voor- en vroegschoolse educatie, toegespitst op de sociaal-emotionele ontwikkeling, de ontwikkeling van motoriek, van taal, van geletterdheid en van rekenvaardigheid. (Bron: covertekst)
peuterscholen --- socio-emotionele ontwikkeling --- motorische ontwikkeling --- kleuteronderwijs --- Kindergarten --- cognitieve ontwikkeling --- Opvoeding en onderwijs --- Voorschoolse educatie --- Vroegschoolse educatie --- Peuters --- Kleuters --- Kleuteronderwijs --- 043387.jpg --- Kleuterschool: didactiek --- Opvoeding --- Voor- en vroegschoolse educatie --- Peuter --- Kleuter --- Onderwijs
Choose an application
e bijdr.
Dyslexia --- Language disorders --- Reading disability --- dyslexie --- leesstoornissen --- schrijfstoornissen --- woordblindheid --- Reading disabilities --- Reading retardation --- Retarded readers --- Dysphasia --- Congresses --- Dyslexie --- Learning disabilities --- Communicative disorders
Listing 1 - 10 of 18 | << page >> |
Sort by
|