Narrow your search

Library

DocAtlas (14)

UAntwerpen (4)

UGent (3)

Arteveldehogeschool (2)

KDG (2)

KU Leuven (2)

Odisee (2)

Thomas More Kempen (2)

AP (1)

EhB (1)

More...

Resource type

audio (9)

book (7)

dissertation (1)


Language

Dutch (15)

English (1)


Year
From To Submit

2023 (1)

2014 (1)

2011 (2)

2010 (1)

2009 (5)

More...
Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Welles nietes : didactische grammatica voor NT2-docenten
Author:
ISBN: 9054514744 Year: 2003 Publisher: Amsterdam IntertaaL

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Welles/nietes worden de rol en positie van grammatica in de taalles besproken, ideeën gegeven voor functioneel vormgericht onderwijs, regels uiteengezet en keuzes gemaakt van wat al wel, en wat nog niet geleerd moet worden. In deel A wordt het didactisch kader voor grammaticaonderwijs besproken, in deel B worden regels die van belang zijn voor het NT2-onderwijs gegeven. Daarbij wordt in elk hoofdstuk onderscheid gemaakt tussen beginners, half gevorderden en gevorderden en volgt steeds een verklaring van in dat hoofdstuk gebruikte termen.


Book
LESvaardig : basisdidactiek NT2
Author:
ISBN: 9789461058614 9461058616 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe richt je je NT2-les het beste in? Heb je je klassenmanagement op orde? Hoe geef je het beste feedback? Hoe ga je om met je leergang, geef je instructies en zet je werkvormen in? Het beroep van NT2-docent vraagt om 'lesvaardigheid': een flexibele houding, inzicht in de stof en in de student. Daarom geeft dit boek de (beginnende) NT2-docent praktische handvatten die hem of haar direct helpen bij het kundig lesgeven aan anderstaligen, waarbij bovendien volop rekening wordt gehouden met de verschillende belangen, wensen en achtergronden van de leerders. In LESvaardig worden aan de hand van herkenbare situaties uit de lespraktijk didactische competenties uitgelicht. De gebruikers krijgt opdrachten aangereikt die hem of haar helpen bij het verwerven van inzicht in verschillende les- en leerprocessen. Ook wordt in LESvaardig aangezet tot reflectie op het eigen handelen en gestimuleerd tot uitwisseling van ervaringen met studiegenoten of collega's. Dit boek geeft de docent ideeën die direct in de les kunnen worden toegepast over uiteenlopende onderwijsaspecten, van het controleren van presentatie tot het zorgen voor input en het opgeven van huiswerk. Het staat vol met praktische tips voor succesvolle NT2-lessen en voor een betere begeleiding van anderstaligen bij het leren van de Nederlandse taal.


Multi
Non-nativeness in higher education : the role of L2 proficiency in study performance : proefschrift
Author:
ISBN: 9789460934407 Year: 2023 Publisher: Amsterdam LOT

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Internationalisation and Englishization in Higher Education have increased in the past decade. Many stakeholders wonder whether studying in a foreign language has consequences for study outcomes. This dissertation looks at the relationship between the study outcomes of German students at a Dutch university and their second language skills in Dutch and in English. The central research question was: What are the challenges, benefits, and drawbacks for students studying in other than their native language? Is there an effect of second language competence on study outcomes? The central research question is tested in four studies.The Dutch studies were based on longitudinal data. The effect of language proficiency has been studied through quantitative studies and interviews. For the English studies, examination answers were analyzed for the possible effect of language proficiency on grades.This dissertation demonstrates that at the level of a relatively short text such as an answer to an examination question, the degree of foreign language proficiency has a minor effect on grades. However, when one ‘zooms out’ to the bigger picture of overall outcomes over a complete year the effect of proficiency in the second or foreign language emerges.


Book
Welles nietes : didactische grammatica voor NT2-docenten.
Author:
Year: 2003 Publisher: Amsterdam Intertaal

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Audio
Nieuwe start! 1.
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Utrecht NCB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nieuwe start! is een totaalmethode voor laagopgeleide beginnende leerders van het Nederlands. De leergang is zo opgesteld dat niet alleen Nederlands, maar ook enige maatschappijoriëntatie en maatschappelijke redzaamheid wordt verworven. Het lesmateriaal kan gebruikt worden voor groepen met absolute beginners, maar biedt ook veel leerstof voor hen die al wat kennis van de taal hebben. De cursisten dienen wel gealfabetiseerd te zijn.


Audio
Nieuwe Start! Nederlands
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Utrecht NCB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Functioneel opgezette communicatieve totaalmethode voor beginnende leerders van de Nederlandse taal. Voorwaarde is dat cursisten moeten zijn gealfabetiseerd in het Latijnse schrift. De methode is opgezet als een soort roman over de familie Karis, die in Nederland woont en tegen allerlei voor de doelgroep herkenbare problemen oploopt. Ieder les start met een verhaaltje met een probleem, gebaseerd op een doelsituatie. De doelsituaties zijn gebaseerd op het 'Common European Framework of Reference', niveau A1 en delen van A2. Als de les is afgelopen krijgen de cursisten een portfolio- en/of buitenschoolse opdracht uit hun portfolioschrift. Op deze manier worden cursisten gestimuleerd ook buiten de les met het Nederlands bezig te zijn.


Book
Nieuwe start! 1. Deel 1: voor beginners. Nederlands voor laag opgeleide anderstaligen
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Utrecht NCB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

NT2-leerboek voor laagopgeleide anderstaligen. De leergang is zo opgesteld dat niet alleen Nederlands, maar ook enige maatschappijoriëntatie en maatschappelijke redzaamheid wordt verworven. Het lesmateriaal kan gebruikt worden voor groepen met absolute beginners, maar biedt ook veel leerstof voor hen die al wat kennis van de taal hebben. De cursisten dienen wel gealfabetiseerd te zijn.


Audio
Nieuwe Start!: werk 2
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Utrecht ncb

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Functioneel opgezette communicatieve totaalmethode voor laaggeschoolde leerders van de Nederlandse taal. Voorwaarde is dat cursisten moeten zijn gealfabetiseerd in het Latijnse schrift. De methode is opgezet als een soort roman over de familie Karis, die in Nederland woont en tegen allerlei voor de doelgroep herkenbare problemen oploopt. Ieder les start met een verhaaltje met een probleem, gebaseerd op een doelsituatie. De doelsituaties zijn gebaseerd op het 'Common European Framework of Reference', niveau A1 en delen van A2. Dit deel gaat over werkzoeken, solliciteren, arbeidsvoorwaarden en communicatie op het werk.


Audio
Nieuwe Start!: werk techniek
Authors: ---
Year: 2010 Publisher: Utrecht ncb

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Functioneel opgezette communicatieve totaalmethode voor beginnende leerders van de Nederlandse taal. Voorwaarde is dat cursisten moeten zijn gealfabetiseerd in het Latijnse schrift. De methode is opgezet als een verhaal over de familie Karis, die in Nederland woont en tegen allerlei voor de doelgroep herkenbare problemen oploopt. Ieder les start met een probleem, gebaseerd op een doelsituatie. De doelsituaties zijn gebaseerd op het 'Common European Framework of Reference', vanaf niveau A2.


Book
Nieuwe Start! Handel en dienstverlening
Authors: ---
Year: 2011 Publisher: Utrecht ncb

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Functioneel opgezette communicatieve totaalmethode voor beginnende leerders van de Nederlandse taal. Voorwaarde is dat cursisten moeten zijn gealfabetiseerd in het Latijnse schrift. Dit lesmateriaal is ontwikkeld voor het domein Werk Specifiek met als uitgangspunt de cruciale praktijksituaties / CP's van het inburgeringsportfolio. In elke les wordt naast taalvaardigheid ook aandacht besteed aan mensen en hun beroep. Hij leert de taal gebruiken die hoort bij de dienstverlenende beroepen in de handel. De praktijkopdrachten moeten de cursisten op hun werk uitvoeren. Cursisten die nog geen werk of stageplaats hebben kunnen de opdrachten als rollenspel uitvoeren in de klas.Voor bijvoorbeeld winkelpersoneel, verhuizers, baliemedewerkers,...

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by