Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Deze publicatie gaat in op 6 strategieën bij begrijpend lezen. Hierbij staat het belang van interacties tussen kinderen uit verschillende leeftijdsgroepen centraal. De peer tutoring -methodiek zet leerlingen uit het basisonderwijs aan tot elkaar ondersteuning geven bij begrijpend lezen. Dit materiaal is in de eerste plaats afgestemd op leerlingen uit het tweede en vijfde leerjaar/ groepen 4 en 7, maar kan zeker ook voor andere groepen gebruikt worden.
Choose an application
Choose an application
In 'Nog een boek voor twee' wordt ingegaan op de strategieën bij begrijpend lezen.Hierbij staat het belang van interacties tussen kinderen uit verschillende leeftijdsgroepen centraal. De peer tutoring -methodiek zet leerlingen uit het basisonderwijs aan tot elkaar ondersteuning geven bij begrijpend lezen. Deze nieuwe publicatie richt zich uitdrukkelijk op het doortrekken van de ontwikkelde methodiek naar de derde en zesde klas. De strategieën zijn dan ook een uitbreiding en verdieping op wat leerlingen reeds in de tweede en vijfde klas leerden.
Choose an application
Begrijpend lezen is een heel belangrijke vaardigheid voor succes in onderwijs, deelname aan de samenleving en levenslang leren. Door de digitalisering komen meer en andere geschreven bronnen op ons af. Onderzoek naar begrijpend-leesprestaties in Vlaanderen leert ons dat de begrijpend-leesprestaties van kinderen in het basisonderwijs achteruitgaan. Bepaalde groepen van leerlingen hinken systematisch achterop. Wat moet er gebeuren opdat alle kinderen vaardige lezers worden in het onderwijs en de samenleving van de toekomst? Drie onderzoeksvragen stonden centraal binnen deze praktijkgerichte reviewstudie: welke inzeichten biedt onderzoek in de manier waarop kinderen leren begrijpend lezen? Wat zijn de kenmerken van effectieve didactische aanpakken op klas-en schoolniveau in het licht van de onderzoeksresultaten en recente maatschappelijke ontwikkelingen? In welke mate moeten we verschillende profielen van leerlingen op het vlak van (leren) begrijpend lezen onderscheiden? In welke mate hebben die verschillende leerlingen nood aan een vernieuwende of meer gedifferentieerde didactiek?
Choose an application
Begrijpend lezen is een heel belangrijke vaardigheid voor succes in onderwijs, deelname aan de samenleving en levenslang leren. Door de digitalisering komen meer en andere geschreven bronnen op ons af. Onderzoek naar begrijpend-leesprestaties in Vlaanderen leert ons dat de begrijpend-leesprestaties van kinderen in het basisonderwijs achteruitgaan. Bepaalde groepen van leerlingen hinken systematisch achterop. Wat moet er gebeuren opdat alle kinderen vaardige lezers worden in het onderwijs en de samenleving van de toekomst?Op basis van een systematische literatuurstudie stellen de onderzoekers een krachtige begrijpend-leesdidactiek voor met vijf didactische sleutels: functionaliteit (uitdagende en betekenisvolle teksten en opdrachten), interactie (tussen leraar en leerlingen én tussen leerlingen onderling), strategie-instructie (expliciet), leesmotivatie en transfer (veel kansen om te lezen, binnen en buiten de school). Ze werken die sleutels uit en tonen hoe je ze kan toepassen op het samenspel van tekst, activiteit, lezer en socio-culturele context, dat in elke les begrijpend lezen vervat zit. De praktijkgids Sleutels voor effectief begrijpend lezen bevat concrete didactische aanpakken die aan de vijf sleutels beantwoorden. Daarnaast vindt de lezer stappenplannen en scenarios die schoolteams concreet kunnen inspireren bij het implementeren van een krachtige leesdidactiek in de klas (incl. differentiatie en evaluatie) en bij het uitstippelen van een schoolbreed leesbeleid. Ook komen heel wat bronnen van rijk tekstmateriaal aan bod.
Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Didactics of primary education --- Primary education --- begrijpend lezen --- leesonderwijs
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|