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2024 (3)

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Book
The body in Jean-Luc Godard's new wave films
Author:
ISBN: 9781032232034 103223203X 9781032232041 1032232048 Year: 2024 Publisher: Abingdon, Oxon ; New York, NY : Routledge Taylor & Francis Group,

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Abstract

"This original study examines the representation of the body in French New Wave films through discussion of a series of films by Jean-Luc Godard, perhaps the central figure of the French New Wave. Through analysis of À bout de souffle, Une femme est une femme, Le Mépris and Alphaville, alongside discussion of some of Godard’s lesser-known French New Wave films, the book explores the interrelation between bodies, books and bathrooms that they facilitate. In so doing, it aims to destabilise the French New Wave’s myth of male exceptionalism and denaturalise the gender dynamic most commonly viewed at its heart, revealing that the women who make up a fundamental part of its fabric are not textually trapped by Godard’s authorial presence. Instead, their corporeality disrupts any purported authorial and national ownership of their bodies. Given the enduring popularity and visibility of the French New Wave, and of Jean-Luc Godard, in universities and journals, The Body in Jean-Luc Godard’s New Wave Films will appeal to scholars in the disciplines of French and film studies, as well as to undergraduate and postgraduate students of these disciplines." --


Book
Ethnographic Optic : Jean Rouch, Chris Marker, Alain Resnais, and the Turn Inward in 1960s French Cinema
Author:
ISBN: 0253069580 9780253069597 0253069599 9780253069580 0253069602 Year: 2024 Publisher: Bloomington Indiana University Press

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Abstract

"The Ethnographic Optic in 1960s French Cinema traces the surprising role of ethnography in French cinema and studies its place in New Wave fictions and cinéma vérité documentaries while the French colonial empire fell apart. Author Laure Astourian argues that amid a shrinking empire, the enthusiasm of prominent French filmmakers Jean Rouch, Chris Marker, and Alain Resnais to produce ethnographic analysis of their own society reflects their growing awareness that France's identity was unraveling. In response, they internalized what their similarly white, urban, bourgeois predecessors had long turned outwards against the colonies. Including some of the most canonical and best-loved films of the French tradition, like Breathless and La Jetée, this is an essential book for readers interested in national identity and cinema"--


Book
Wes Anderson : cinéaste transatlantique
Author:
ISBN: 9782271132307 2271132304 Year: 2024 Publisher: Paris: CNRS éditions,

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Abstract

Wes Anderson, issu de la scène indépendante, se démarque de ses contemporains hollywoodiens par son goût prononcé pour la culture française. Du portrait de Cousteau dans "Bottle Rocket" à la reconstitution de mai 68 à Ennui-sur-Blasé dans "The French Dispatch", la filmographie de ce texan atypique est émaillée de références à la France où il réside une partie de l'année. Qu'elles soient iconiques (tour Eiffel, bérets), musicales (Françoise Hardy, Christophe) ou cinématographiques (Renoir, Truffaut, Malle), elles donnent à son cinéma un style transatlantique inimitable. Grand cinéphile, lecteur avide, versé dans la peinture et la musique, il créé dans ses films à la croisée des arts un univers coloré, marqué par un souci obsessionnel du détail, et déploie une esthétique rétro teintée de nostalgie pour les années 1960, forçant le parallèle avec le Nouvel Hollywood et, par extension, avec la Nouvelle Vague. Le cinéma d'Anderson est référentiel et réflexif, familier et déroutant, il traite de sujets graves avec pudeur et légéreté ce qui lui vaut d'être rangé dans la catégorie "comédie dramatique" à laquelle est associée la posture impassible ("deadpan") de son équipe d'acteurs. Publicitaires, stylistes et fans de tous horizons cherchent à s'approprier cette esthétique singulière sans jamais y parvenir. Cet ouvrage propose de décrypter ce qui fait l'originalité de Wes Anderson et de son cinéma transatlantique au prisme de la traversée : des arts, des cultures et des films.

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