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This book aims to enhance our appreciation of the modernity of the classical cultures and, conversely, of cinema's debt to ancient Greece and Rome. It explores filmic perspectives on the ancient verbal and visual arts and applies what is often referred to as pre-cinema and what Sergei Eisenstein called cinematism: that paintings, statues, and literature anticipate modern visual technologies. The motion of bodies depicted in static arts and the vividness of epic ecphrases point to modern features of storytelling, while Plato's Cave Allegory and Zeno's Arrow Paradox have been related to film exhibition and projection since the early days of cinema. The book additionally demonstrates the extensive influence of antiquity on an age dominated by moving-image media, as with stagings of Odysseus' arrow shot through twelve axes or depictions of the Golden Fleece. Chapters interpret numerous European and American silent and sound films and some television productions and digital videos.
Motion pictures and literature. --- Classical literature --- Influence.
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Unlike most previous studies of literature and film, which tend to privilege particular authors, texts, or literary periods, David Gillespie and Marina Korneeva consider the multiple functions of filmed Russian literature as a cinematic subject in its own right-one reflecting the specific political and aesthetic priorities of different national and historical cinemas. In this first and only comprehensive study of cinema's various engagements of Russian literature focusing on the large period 1895-2015, The History of Russian Literature on Film highlights the ways these adaptations emerged from and continue to shape the social, artistic, and commercial aspects of film history.
Motion pictures and literature. --- Russian literature --- Film adaptations. --- Motion pictures --- History. --- Motion pictures and literature --- Film adaptations
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Les rapports entre littérature et cinéma sont ici compris en termes d’aimantations réciproques. Comment se joue la réception de la littérature par le cinéma, et du cinéma par la littérature, au sein des scénarios, des adaptations, mais aussi dans les échanges de procédés et dans les œuvres d’écrivains-cinéastes ou de cinéastes-écrivains ? Que se passe-t-il quand un tiers s’interpose : musique, chant, ballet, sculpture ou magie ? Quelle mémoire de la littérature hante le cinéma et quelle mémoire du cinéma hante l’écrivain ? Quelles strates de chacun des deux ont dû être oubliées pour que puisse travailler l’imagination de l’écrivain et du cinéaste ? L’ouvrage explore ainsi le cercle par lequel le cinéma se met à l’épreuve de la littérature, et la littérature à l’épreuve du cinéma. Travaillant à partir du roman mais aussi de la poésie, il montre que le cinéma aimanté par la littérature, l’aimante à son tour, la repense, l’interprète, lui donne un sens nouveau et en fait apparaître des aspects que les mots seuls avaient du mal à dégager.
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Jorge Luis Borges s'est toujours intéressé au cinéma. Entre 1931 et 1944, il publie plusieurs notes sur des films, principalement dans la revue Sur, et participe à l'écriture du scénario (avec un autre maître de la littérature argentine, Adolfo Bioy Casares) de deux réalisations importantes de Hugo Santiago, Invasión (1969) et Les Autres (1974), des films portés par le « réalisme magique » propre aux deux écrivains. Par ailleurs, dans le prologue à l'Histoire universelle de l'infamie (1935), Borges affirme que ses premières tentatives de fiction dérivaient du cinéma de Josef von Sternberg. Plus généralement, il s'agira de voir comment Borges aurait trouvé la forme de narration littéraire qui lui est propre en méditant, entre autres, sur la spécificité de la narration cinématographique.
Borges, Jorge Luis --- Cinéma --- Motion pictures and literature --- Cinéma et littérature. --- Borges, Jorge Luis, --- Knowledge and learning. --- Cinéma et littérature. --- Cinéma.
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