Narrow your search

Library

KU Leuven (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2024 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Meervoudige multilevel regressie-analyses van Vlaamse leerprestaties
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze masterproef richt zich op het onderzoeken van de factoren die gerelateerd zijn aan de leerprestaties in het Vlaamse secundair onderwijs, met een specifieke focus op de invloed van interactie-effecten. Het onderzoek maakt gebruik van multivariabele multilevel regressieanalyse (ook wel meervoudige hiërarchische regressieanalyse op basis van data van het Programme for International Student Assessment (PISA) van de jaren 2018 en 2022. De belangrijkste determinant van leerprestaties in Vlaanderen blijkt onderwijsvorm. Waarbij ASO-leerlingen veel beter scoren dan het gemiddelde, terwijl BSO studenten veel slechter scoren dan gemiddeld. Daarnaast bleken ook leerjaar, de sociaaleconomische status van de school, leesmotivatie, geslacht, en het aantal wiskundelessen per week belangrijke factoren gerelateerd aan de leerprestaties in Vlaanderen. De masterproef levert ook verrassende resultaten op, waaronder de negatieve relatie van huiswerk op de prestaties in wiskunde en Nederlands, en de afname van het belang van academische verwachting en het aantal wiskundelessen tussen 2018 en 2022. Daarnaast blijkt leesmotivatie een belangrijkere rol te spelen in de leesvaardigheid dan de tijd die aan lezen wordt besteed. Leesmotivatie bleek bovendien ook een positief gerelateerd te zijn aan wiskundige geletterdheid. Een opvallende bevinding is het belang van interactie-effecten, zoals tussen migratieachtergrond en thuistaal, en tussen verschillende onderwijsvormen en andere variabelen. Sommigen van deze interacties tonen aan dat variabelen die gunstig lijken voor de leerprestaties, zoals motivatie om bij te leren of het aantal lesuren wetenschappen, in bepaalde contexten nadelig kunnen uitpakken, zoals het aantal lesuren wetenschappen in combinatie met BSO, motivatie om bij te leren in combinatie met Europese thuistaal, en de gemiddelde sociaaleconomische status van de school in combinatie met thuistaal Nederlands of TSO, onder andere. De bevindingen leiden tot belangrijke aanbevelingen voor beleidsmakers en onderwijsprofessionals. Er wordt gepleit voor een grondige herziening en verbetering van het BSO-curriculum, aangezien deze leerlingen zowel op wiskundige geletterdheid als leesvaardigheid zeer zwak scoren. Specifieke aandacht voor het versterken van wiskundige geletterdheid en leesvaardigheid is nodig. Verder wordt benadrukt dat extra ondersteuning nodig blijft voor leerlingen met een Europese en niet-Europese thuistaal, en leerlingen met een migratieachtergrond om taalbarrières te overwinnen. Daarnaast is het essentieel om te investeren in een beter disciplinair klasklimaat in de les wiskunde en het motiveren van leerlingen zowel om bij te leren, als om te lezen, aangezien deze factoren een aanzienlijke invloed hebben op hun prestaties. Tot slot onderstreept het onderzoek de noodzaak van een betere balans in de tijdsbesteding aan verschillende vakken, aangezien dit onderzoek wees op de beperkte relatie van het aantal lesuren Nederlands per week op zowel leesvaardigheid als wiskundige geletterdheid, wanneer gecorrigeerd wordt voor allerlei variabelen. De masterproef concludeert dat toekomstig onderzoek zich moet blijven richten op het verder identificeren en begrijpen van interactie-effecten binnen het onderwijs, om zo effectievere beleidsmaatregelen te ontwikkelen en de onderwijskwaliteit in Vlaanderen te verbeteren.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by