Narrow your search

Library

VIVES (1)


Resource type

dissertation (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2024 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Dissertation
Introducing futures literacy to the general public using serious games

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

E-Society In het keuzetraject e-society verdiepten we ons in de mogelijkheden, opportuniteiten en bedreigingen die de exponentiële ontwikkeling van nieuwe technologieën zoals AI met zich meebrengen. We zetten onze eerste stappen in ‘Futures literacy’ of toekomstgeletterdheid. Toekomstgeletterdheid is een vaardigheid. Wie ‘toekomstgeletterd’ is, bezit het vermogen om zijn aannames over de toekomst te onderzoeken en te gebruiken om complexe, nieuwe problemen met een open en creatieve houding aan te pakken. Hierbij is het uitermate belangrijk om zich te realiseren dat er meerdere ‘toekomsten’ zijn, niet slechts één toekomst. Verschillende mensen hebben immers verschillende systemen om de toekomst te verbeelden. Mensen moeten daarom bewust gemaakt worden van het nadenken over en gebruiken maken van de toekomsten, om deze te kunnen inzetten en gebruiken om betere keuzes te maken in het heden. Vooral jong volwassenen ervaren de wereld vandaag als complex, moeilijk te begrijpen en te vatten. Veel van wat vandaag is, staat ter discussie en mogelijks op de helling. De aannames van jongvolwassenen over de toekomst herbergen één gemeenschappelijke deler: onzekerheid. Deze onzekerheid geeft aanleiding tot angst bij heel wat jongvolwassenen. Maar ook voor de oudere volwassenen zijn de complexe problemen en crisissen waar onze wereld mee geconfronteerd wordt, een uitdaging. Om deze complexe wereld beter te kunnen vatten en een houvast te bieden, is het introduceren en ontwikkelen van de vaardigheid die toekomstgeletterdheid is, dan ook nodig bij een zo ruim mogelijk publiek. Het is aangewezen om dit op een ludieke, speelse en creatieve manier te doen. Wat als ontspannend en leuk ervaren wordt, vindt immers sneller ingang en wekt interesse. We formuleren onze onderzoeksvraag dan ook als: “Hoe kunnen we toekomstgeletterdheid bij een publiek van jongvolwassenen en volwassenen introduceren door middel van serious games?”. We hebben gekozen voor een tweeledige onderzoeksmethodiek. Vooreerst zijn we aan de slag gegaan met een literatuurstudie om ons verder te verdiepen in toekomstgeletterdheid enerzijds en in gamification, de ontwikkeling van serious games en speculative design anderzijds. Voor het creëren van onze spellen hebben we geopteerd voor actiegericht onderzoek, waarbij we op ontdekkingstocht gingen in bestaande organisaties die trachten het toekomstdenken te introduceren bij het bredere publiek en toetsten we onze ideeën en de verschillende fases van uitvoering af bij de doelgroep. Zo verzamelden we reacties en suggesties om de spellen te verbeteren. In samenwerking met de studenten van LUCA School of Arts Gent, organiseerden we een slotevenement, de game night in Campo Boma te Gent, waar de spellen voorgesteld en gespeeld werden.

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by