Narrow your search

Library

UCLL (4)


Resource type

dissertation (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2024 (4)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Dissertation
De mens achter de cijfers
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek benadrukt het belang van diversiteit in Vlaamse lerarenkamers en lerarenopleidingen en hoe een inclusiever lerarenkorps kan bijdragen aan gelijke kansen voor leerkrachten én leerlingen. Om dit te onderzoeken, interviewden we dertien diverse leerkrachten en studenten van kleur binnen de lerarenopleiding aan de hand van de opgestelde interviewleiddraad (bijlage 1). Zij vormen de basis voor onze analyse en bespreking van de verzamelde gegevens. Na het transcriberen van de interviews (bijlage 2) vormden we categorieën op basis van terugkerende ervaringen. Zo kwamen we uit op zowel positieve als negatieve tendensen die de loopbaan van (toekomstige/ex-) leerkrachten van kleur beïnvloeden. De positieve tendensen omvatten de volgende elementen: taal als verbinding, (h)erkenning van culturele strijd, diversiteit in de lerarenopleiding, een brug naar allochtone ouders en de kracht van (atypische) rolmodellen. Bij de negatieve tendensen konden we de ervaringen van de geïnterviewden categoriseren binnen volgende tendensen: microagressies, diversiteit in de lerarenopleiding en binnen het leraarsteam, reacties van ouders, beperkte stageplekken en stages, hoofddoekenverbod, taalbarrières en racisme. Vervolgens brengen we hun noden, behoeften en mogelijke oplossingen in kaart. Eindigen doen we met het ontwerpen van sensibiliseringsposters (bijlage 4) en het ontwikkelen van een tool: ‘Colourful Confessions: Leerkrachten van kleur aan het woord’ (bijlage 3), waarmee alle leerkrachten een positieve bijdrage kunnen leveren aan een inclusiever en diverser lerarenkorps.

Keywords


Dissertation
Koloniaal erfgoed in de klas: een leidraad voor leerkrachten secundair onderwijs
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit verdiepend praktijkonderzoek bekijkt hoe leerkrachten kunnen werken rond kolonialisme door middel van erfgoededucatie. Het onderzoek probeert tegemoet te komen aan de onzekerheden die bestaan bij leerkrachten secundair onderwijs rond les geven over kolonialisme enerzijds en het gebruiken van erfgoed anderzijds. Er is een ontwerpkader opgesteld bestaande uit zes generieke ontwerpprincipes. Dit is een leidraad die leerkrachten kunnen gebruiken bij het opstellen van lessen rond koloniaal erfgoed. Hieronder een kort overzicht van de ontwerpprincipes: 1) Gebruik erfgoed dat verbindt. 2) Spreek gedragsregels en verwachtingen af. 3) Zorg voor een persoonlijke connectie. 4) Zorg voor een breed begrip van de historische context. 5) Zet in op historische empathie. 6) Biedt verschillende perspectieven aan. Daarnaast is er een workshop uitgewerkt rond het Belgische koloniale verleden aan de hand van erfgoedstukken over twee Congolese meisjes Amanakwa en Sitoua. De workshop bevat een inleidende PowerPoint, een hoekenwerk en een afsluiter. Deze workshop werd geëvalueerd door de deelnemende leerlingen.

Keywords


Dissertation
De mens achter de cijfers
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek benadrukt het belang van diversiteit in Vlaamse lerarenkamers en lerarenopleidingen en hoe een inclusiever lerarenkorps kan bijdragen aan gelijke kansen voor leerkrachten én leerlingen. Om dit te onderzoeken, interviewden we dertien diverse leerkrachten en studenten van kleur binnen de lerarenopleiding aan de hand van de opgestelde interviewleiddraad (bijlage 1). Zij vormen de basis voor onze analyse en bespreking van de verzamelde gegevens. Na het transcriberen van de interviews (bijlage 2) vormden we categorieën op basis van terugkerende ervaringen. Zo kwamen we uit op zowel positieve als negatieve tendensen die de loopbaan van (toekomstige/ex-) leerkrachten van kleur beïnvloeden. De positieve tendensen omvatten de volgende elementen: taal als verbinding, (h)erkenning van culturele strijd, diversiteit in de lerarenopleiding, een brug naar allochtone ouders en de kracht van (atypische) rolmodellen. Bij de negatieve tendensen konden we de ervaringen van de geïnterviewden categoriseren binnen volgende tendensen: microagressies, diversiteit in de lerarenopleiding en binnen het leraarsteam, reacties van ouders, beperkte stageplekken en stages, hoofddoekenverbod, taalbarrières en racisme. Vervolgens brengen we hun noden, behoeften en mogelijke oplossingen in kaart. Eindigen doen we met het ontwerpen van sensibiliseringsposters (bijlage 4) en het ontwikkelen van een tool: ‘Colourful Confessions: Leerkrachten van kleur aan het woord’ (bijlage 3), waarmee alle leerkrachten een positieve bijdrage kunnen leveren aan een inclusiever en diverser lerarenkorps.

Keywords


Dissertation
De mens achter de cijfers
Authors: --- ---
Year: 2024 Publisher: Leuven : UC Leuven

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek benadrukt het belang van diversiteit in Vlaamse lerarenkamers en lerarenopleidingen en hoe een inclusiever lerarenkorps kan bijdragen aan gelijke kansen voor leerkrachten én leerlingen. Om dit te onderzoeken, interviewden we dertien diverse leerkrachten en studenten van kleur binnen de lerarenopleiding aan de hand van de opgestelde interviewleiddraad (bijlage 1). Zij vormen de basis voor onze analyse en bespreking van de verzamelde gegevens. Na het transcriberen van de interviews (bijlage 2) vormden we categorieën op basis van terugkerende ervaringen. Zo kwamen we uit op zowel positieve als negatieve tendensen die de loopbaan van (toekomstige/ex-) leerkrachten van kleur beïnvloeden. De positieve tendensen omvatten de volgende elementen: taal als verbinding, (h)erkenning van culturele strijd, diversiteit in de lerarenopleiding, een brug naar allochtone ouders en de kracht van (atypische) rolmodellen. Bij de negatieve tendensen konden we de ervaringen van de geïnterviewden categoriseren binnen volgende tendensen: microagressies, diversiteit in de lerarenopleiding en binnen het leraarsteam, reacties van ouders, beperkte stageplekken en stages, hoofddoekenverbod, taalbarrières en racisme. Vervolgens brengen we hun noden, behoeften en mogelijke oplossingen in kaart. Eindigen doen we met het ontwerpen van sensibiliseringsposters (bijlage 4) en het ontwikkelen van een tool: ‘Colourful Confessions: Leerkrachten van kleur aan het woord’ (bijlage 3), waarmee alle leerkrachten een positieve bijdrage kunnen leveren aan een inclusiever en diverser lerarenkorps.

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by