Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Juf Sofie maakt zich druk om het onderwijs; dit doet ze met humor, lef en een scherpe pen ? maar vooral met veel bevlogenheid en betrokkenheid voor de leerling en de leraar. Ze geeft haar uitgesproken mening over zaken die ze signaleert of aan den lijve ondervindt, en beschrijft hoe het volgens haar anders of beter zou kunnen. Sofie zet zich in voor gelijke kansen in het onderwijs en komt met name op voor leerlingen die nét niet in het systeem passen: leerlingen die heel makkelijk, of juist heel moeilijk kunnen leren. Leerlingen die ?bijzonder? zijn en daardoor extra passend onderwijs verdienen. Maar ook bespreekt ze onderwerpen als de vakbond, de schoolreis of het gebrek aan basisvaardigheden.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/de-wereld-van-juf-sofie-pica
Onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Inclusief onderwijs --- Diversiteitsbeleid --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Schoolomgeving
Choose an application
Hoe kunnen leraren en begeleiders samenwerken om de kwaliteit van de onderwijspraktijk te verbeteren? Hoe bieden we leerlingen zoveel mogelijk het onderwijs dat bij hen past, zonder dat leraren worden overbelast? Consultatieve leerlingbegeleiding draagt bij aan professionalisering en onderwijsverbetering door vragen van leraren over leerlingen consequent te benaderen vanuit een onderwijsgezichtspunt.Deze Praktische gids voor Consultatieve leerlingbegeleiding is geschreven voor alle begeleiders die deze manier van denken en werken willen toepassen. De denkwijze lichten we toe aan de hand van vier bouwstenen. De werkwijze zelf maken we concreet met twintig praktische hulpmiddelen.Een consultatief werkende begeleider zoekt steeds aansluiting bij de concrete onderwijssituatie van de leraar. Daarom biedt de methodiek ruimte om te variëren. Een stappenplan helpt begeleider en leraar om op koers te blijven. In deze gids laten we ook zien welke varianten zich per stap kunnen voordoen en wat dat betekent voor de begeleider.Als consultatief werkende begeleider help je leraren zoeken naar verbetermogelijkheden in hun eigen onderwijssituatie. Op dat pad ontmoet je verschillende leraren met uiteenlopende vragen. Laat deze gids daadwerkelijk een gids zijn, die leidt tot de ervaring dat professionele gesprekken over leerlingen heel natuurlijk kunnen verlopen.https://gompel-svacina.eu/product/praktische-gids-voor-consultatieve-leerlingbegeleiding/
Leerlingbegeleiding --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Kwaliteitsverbetering --- Professionalisering --- Methodiek --- Gesprekstechniek --- Pupil counseling. Pupil guidance
Choose an application
Te veel leerlingen blijven achter op school, doordat hun leerpotentieel niet (volledig) wordt benut. Deze verspilling van talent en intelligentie kunnen we tegengaan. Onderwijsdeskundigen zeggen het allang: leerlingen benutten hun leerpotentieel wanneer leraren en ouders hoge positieve verwachtingen van hen hebben. Daarnaast zorgt dit voor een positief effect op hun welbevinden, motivatie en op diverse gedragsaspecten. Hoe ziet onderwijs dat gegeven wordt vanuit hoge verwachtingen eruit in de praktijk? Hoe vormen leraren (hoge en lage) verwachtingen van leerlingen? En welke pedagogische en didactische handelingen leiden tot de benutting van het volledige leerpotentieel van alle leerlingen? In dit boek worden de lezers aan de hand van voorbeelden uit de onderwijspraktijk en wetenschappelijk onderzoek (evidence-informed) inzichten geboden. Iedereen in het onderwijs kan hiermee praktisch aan de slag. Dit boek daagt uit tot ander leerkrachtgedrag (wijze van doen). Maar ook tot het kritisch kijken naar hoe verwachtingen worden gevormd en hoe je die kunt bijstellen (wijze van denken/mindset). Zo leer je hoe je alle leerlingen kunt helpen hun volledige leerpotentieel te benutten. Daarnaast schenken we aandacht aan hoe ouders onderwijsondersteunend gedrag bij hun kind kunnen inzetten vanuit hoge positieve verwachtingen.https://www.instondoboeken.nl/101-360_Benut-het-leerpotentieel-van-alle-leerlingen
Onderwijsstijl --- Leerlingbegeleiding --- Kwaliteitszorg --- Professionele houding --- Leerprestatie --- Praktijkvoorbeeld --- Onderzoek (wetenschap) --- Verwachting --- Gedragsverandering --- Ouders
Choose an application
Opleidingen (in het MBO) zijn dagelijks op zoek naar manieren om de motivatie en betrokkenheid van studenten te vergroten, onderwijs te verbeteren, uitval te verminderen, begeleiding en ondersteuning te organiseren en te monitoren. Samenhang en afstemming zijn hierbij essentieel. Daarover gaat dit boek: het versterken van de kwaliteit van onderwijs, begeleiding en ondersteuning vanuit een samenhangend perspectief.De auteurs presenteren een praktische aanpak voor succesvol samenwerken tussen onderwijs, begeleiding en ondersteuning. Ze geven concrete handreikingen en aandachtspunten voor de dagelijkse praktijk. Hun brede expertise en ervaringen in het onderwijs, aangevuld met input van vele mbo-professionals, vormen de basis van dit boek.Ze onderbouwen hun aanpak vanuit drie kaders: handelingsgericht werken, drielagenmodel en kernaspecten van goed onderwijs, die essentieel zijn voor motivatie en betrokkenheid van studenten.Dit boek is bedoeld voor onderwijs- en ondersteuningsmanagers, teamleiders, zorgcoördinatoren, interne ondersteuners, slb-ers, bpv-begeleiders, docenten en instructeurs. Ook is het boek waardevol voor lerarenopleidingen.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789492398567/Succesvol-opleiden-in-het-MBO
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- onderwijskwaliteit --- studentenbegeleiding --- handelingsgericht onderzoek --- lerarenopleiding --- Onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Handelingsgericht werken --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs
Choose an application
Meer dan 15.000 exemplaren verkocht van eerdere edities- Hoe leer je een kind flexibeler te worden en beter om te gaan met frustratie?- Hoe verlicht je een gespannen sfeer tussen jou en het kind?- Hoe voorkom je situaties waarin het kind vast en zeker gaat ontploffen?Het explosieve kind biedt een eenvoudige en veelgebruikte methode om gedragsproblemen bij kinderen te verhelpen, bijvoorbeeld wanneer ze snel gefrustreerd raken en zich onbeheerst of agressief gedragen. Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit gedrag eerder te wijten is aan achterblijvende vaardigheden dan aan gebrek aan motivatie. In plaats van te vertrouwen op belonen en straffen helpt het Gezamenlijke & Proactieve Oplossingen-model van Greene ouders en kinderen samen te werken aan het oplossen van de problemen die dit explosieve gedrag veroorzaken. Een proces dat tegelijkertijd de communicatie verbetert, relaties herstelt en het probleemgedrag drastisch vermindert.Dit praktische en inzichtelijke boek is bijzonder nuttig voor ouders die verstandig willen reageren op problematisch gedrag en zo meer rust willen brengen in het gezin. Het is een must voor hulpverleners en docenten die werken met inflexibele kinderen.https://www.nieuwezijds.nl/boek/het-explosieve-kind-1/
Gedragsprobleem --- Kind --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Teacher education. Teacher's profession --- Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- ouders-kind relatie --- leerproblemen --- opvoedingsondersteuning --- sociale relaties --- leraren-leerling relatie
Choose an application
Jongeren ervaren steeds meer stress door school. Niet zo gek, want scholen zijn cijferfabrieken geworden. En dat is rampzalig voor de motivatie en het welzijn van leerlingen. In dit bevlogen pleidooi laat Johannes Visser zien hoe scholen in de ban raakten van cijfers en hoe het onderwijs jongeren beter kan motiveren. Een must-read voor iedereen die zich zorgen maakt over de toekomst van het onderwijs.
Didactiek. --- Onderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Educational psychology --- Didactic evaluation --- Teacher education. Teacher's profession --- SO (secundair onderwijs) --- Motivatie --- Jongere --- Secundair onderwijs --- Didactiek --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding
Choose an application
Onderzoeksvaardigheden. Voor onderwijs, zorg en welzijn biedt een praktische inleiding in het ontwerp, de uitvoering en de interpretatie van kwantitatief en kwalitatief praktijkgericht onderzoek. Aan de hand van tal van voorbeelden wordt het hele onderzoeksproces doorlopen van probleemstelling en onderzoeksontwerp, over dataverzameling en -analyse tot rapportage.Voor hogeschoolstudenten reikt het handvaten aan om zelf een eenvoudig onderzoek op te zetten en uit te voeren en om bestaande onderzoeken kritisch te bestuderen. Voor docenten vormt het een basis om onderzoeksvaardigheden aan te leren in specifiek daartoe bestemde vakken. Het biedt ook ondersteuning in andere opleidingsonderdelen waar onderzoeksvaardigheden moeten worden toegepast, zoals projecten, stages, eindwerken ...Voor professionelen in het werkveld fungeert het als naslagwerk om zelf praktijkonderzoek uit te voeren of daar de opdracht toe te geven. Het stelt hen ook in staat om berichtgeving over onderzoeksresultaten kritisch te interpreteren en naar waarde te schatten.https://school.vanin.be/onderzoeksvaardigheden-2023.html
Methods in social research (general) --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderzoeksmethoden --- rapporteren --- enquêtes --- presenteren --- steekproeven --- kwalitatief onderzoek --- statistisch onderzoek --- 303.02 --- onderzoeksvaardigheden --- sociaal onderzoek --- Onderzoeksmethoden --- Onderzoeksvaardigheden --- kwantitatief onderzoek --- Leerlingbegeleiding --- Scripties --- Onderzoeksvaardigheden ; hoger onderwijs --- praktijkonderzoek --- Onderzoeksvaardigheid --- Vaardigheden --- Onderzoek (wetenschap) --- Praktijkonderzoek --- Kwantitatief onderzoek --- Kwalitatief onderzoek
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|