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When Tom Gosset's Race: The History of an Idea in America appeared more than a generation ago, it explored the impact of race theory on literature in a way that anticipated the entire current scholarly discourse on the subject. Though it has gone out of print, it has never been rendered obsolete. Its reprinting is a boon to younger scholars in particular who are unfamiliar with its rich presentation of fact and its clear, efficient analysis, from which so much later theorizing has developed. With a new afterword by and about the author, and an introduction by series editors Arnold Rampersad
Racism --- Race awareness --- Minorities --- United States --- Race relations. --- Race question
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"Examines how race theory was created and established in 18th-century Britain and Ireland"--
Race --- History --- Great Britain --- Race relations
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Pourquoi le racisme revient-il comme une « peste » au sens de Camus ? Comment expliquer qu’au moment où la notion de race a perdu toute légitimité, on n’ait jamais autant parlé d'individus « racisés » ? Peut-il y avoir un racisme « sans race », un racisme identitaire, ethnique ou culturel ? L’antisémitisme est-il un racisme comme les autres ? Qu’en est-il de l’islamophobie, ou même du sexisme ? Le conflit sur ces questions n’oppose plus seulement racistes et antiracistes. Il divise chacun d’entre nous.Marylin Maeso et Norman Ajari sont deux jeunes philosophes engagés de longue date dans la lutte et la réflexion sur le racisme. Ils appartiennent à la même génération, celle des attentats terroristes, de la montée de l’islamisme et de l’extrême droite, des débats autour du voile, mais aussi du retour des identités dans le débat public. Alors même qu’ils ont été confrontés à l’expérience concrète du racisme dans leur histoire personnelle, il leur a fallu de la patience pour débusquer et analyser ses nouveaux modes d’expression.Dans cette conversation, ils cernent ensemble les nouveaux visages du racisme et proposent des ripostes pour y faire face.
Racism --- Race relations --- Racisme.
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Suivant cette intuition forte, l’historien Kris Manjapra examine dans un essai important comment les esclaves africains ont été dépossédés par les mouvements mêmes qui étaient censés les libérer. Selon lui, en se préoccupant seulement de la question des abolitions et non de leur mise en œuvre, les historiens ne racontent que la moitié de l’histoire. Grâce à un travail de première main, l’auteur analyse les politiques établies en Europe et aux Amériques, qui dédommagent les planteurs plutôt que les affranchis ou, comme en Haïti, qui imposent le fardeau de la dette pour prix de la liberté. L’historien insiste sur la façon dont les esclaves, loin de rester passifs, ont pris en main leur destinée et travaillé à leur propre libération. La question si sensible des réparations est au cœur de ce livre en quête de justice.
Liberty --- Race relations --- Slavery
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"Hemispheric Blackness and the Exigencies of Accountability examines the way Afrodescendant and Black communities use the land on which they live, the rule of law, and their bodies to assert their historical, ontological, and physical presence across South, Central, and North America. Their demand for the recognition of ancestral lands, responsive policies, and human rights sheds new light on their permanent yet tenuous presence throughout the region. The authors argue that by deploying a discourse of transcontinental historical continuity, Black communities assert their presence in local, national, and international political spheres. This conceptualization of hemispheric Blackness is the driving force confronting the historical loss, dismissal, and disparagement of Black lives across the Américas. Through twelve case studies that cover a wide range of locations, their work examines contemporary manifestations of sovereignty of Black body and mind, Black-Indigenous nexuses, and national revisions that challenge more than a quincentennial of denial and state unaccountability in the hemisphere."
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"Cosmetic surgery was once associated with a one-size-fits-all approach, modifying patients to conform to a single standard of beauty. As it has become more accessible worldwide, changing beauty trends have led to a proliferation of beauty standards for members of different racial groups. Alka V. Menon takes us inside the world of cosmetic surgeons, journeying from a sprawling convention center in Kyoto to boutique clinics in the multicultural countries of the United States and Malaysia. She shows how surgeons generate and apply knowledge using racial categories and how this process is affected by transnational clinical and economic exchanges. Surgeons not only measure and organize but also elaborate upon racial differences in a globalized field of medicine. Focusing on the role of cosmetic surgeons as gatekeepers and producers of desired appearances, Refashioning Race argues that cosmetic surgeons literally reshape race--both on patients' bodies and at the broader level of culture"--
Surgery, Plastic --- Race --- History
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In this powerful book, Kinouani uniquely examines the psychological and psychic factors involved in the reproduction of 'whiteness' and reveals how these intersect with race dynamics, race inequality and racial violence.
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In diesem Buch verbindet Caroline Schmitt die Debatten um Inklusion, Fluchtmigration und Soziale Arbeit und entwirft Überlegungen für ein gesamtgesellschaftliches Inklusionsprogramm. Sie konturiert ein heterogenitätstheoretisches, machtkritisches und relationales Inklusionsverständnis und erprobt diesen Zugang in empirischen Analysen. Dieser Zugang lässt sich nicht auf eine verkürzte Betrachtung von Fluchtmigration ein. Er entfaltet ein kritisch-reflexives Forschungs- und Handlungsfeld, das mit der Normalität menschlicher Bewegungen umgeht, ohne erfahrenes Leid und soziale Ungleichheiten zu bagatellisieren - auf dem Weg zu einer inklusiven, solidarischen, konvivialen Gesellschaft.
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"The fifteen essays collected here set out to demonstrate why the critical philosophy of race needs to take a historical turn. Genealogies of the concepts of both race and racism are deployed to clarify why some of the dominant strategies for combatting racism tend either miss the target altogether or give it only a glancing blow. For example, relying on biology to reject the concept of race as a way of disarming racism misses the fact that racism precedes the biology of race. It also ignores the prevalence of forms of racism, such as cultural racism that do not take their starting point in biology. Drawing on the work of Frantz Fanon, the late Sartre, and Michel Foucault, Robert Bernasconi argues for a holistic approach that integrates the concrete experience of racism faced by individuals into the study of institutional, structural, and systemic racism. Studying the interventions of such Black philosophers as Ottobah Cugoano, Anténor Firmin, and W. E. B. Du Bois, shows the value of allowing them to set the terms of the debate, instead of trying to fit them into debates shaped by other areas of philosophy. If race is indeed a social construct, then it is necessary to uncover the different forces, material as well as intellectual, that at different times shaped the various forms the concept of race has taken and the value then placed on preserving racial purity. Critical philosophy of race has a role to play in rendering both the material and psychological effects of slavery and segregation more intelligible as forms of systemic racism. When critical philosophers of race ignore the history of racism, they are in danger of being complicit with that part of society that seeks to erase that history"--
Race --- Critical race theory --- Political philosophy. Social philosophy
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La domination d’un Occident raciste, à l’intérieur de ses frontières et au-delà, n’a pu que renforcer les préjugés à l’encontre des personnes définies comme Noires. Parce qu’il en est ainsi, il est illusoire de se dire Blanc par simple convention, sans le moindre rapport avec l’histoire qui créa cette catégorie. La blanchité s’est élaborée dans le cadre de la plantation pour sévir ensuite dans l’espace colonial sur tous les continents et se consolider au sein des sociétés multiethniques de l’Euramérique contemporaine. Elle est une manière d’approcher l’autre qui se caractérise par le crime. Léonora Miano se livre à une analyse aussi fine qu’implacable de ce « problème blanc », depuis les traites négrières et la colonisation jusqu’au présent. Car, sans prise de conscience de ce qu’est la blanchité, il est impossible de transformer ce qui s’est transmis de génération en génération, à la fois comme un patrimoine et un secret de famille, certes gênants mais qu’il nous faut regarder en face. Il se passera du temps pour vider la race de toute signification et guérir le monde. Cela ne signifie pas qu’il faille baisser les bras. C’est en ayant conscience de l’ampleur de la tâche que l’on pourra s’y atteler.
White people --- Racism --- Race relations --- Race awareness --- Civilization, Western --- Imperialism
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