Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Onze samenleving wordt steeds complexer: er ontstaan steeds vaker vraagstukken die collectief gedragen oplossingen vereisen, zoals de aanpak van de covidcrisis of het tegengaan van klimaatverandering. Ook in het onderwijs loopt men in de alledaagse praktijk tegen problemen aan die een gezamenlijke aanpak nodig hebben. Denk daarbij aan de omgang met moeilijk leerlinggedrag, het invoeren van een nieuwe didactische aanpak of het inspelen op maatschappelijke vraagstukken. Het proces van cocreëren leidt daarbij tot breed gedragen oplossingen. Cocreëren kun je (stimu)leren beschrijft hoe het cocreatieproces precies werkt, welke rol van leiderschap daarbij past, en biedt inzichten om gezamenlijk de school tot een cocreërende organisatie te ontwikkelen. Het proces van cocreëren begint met het expliciteren van ieders opvattingen over kennis en leren. Vanuit het perspectief dat leren betekenisgeving is en in interactie met de omgeving tot stand komt, is de stap om tot cocreatie te komen niet zo groot. Vanuit verschillende perspectieven ontwikkel je samen het idee dat de meeste potentie heeft. Zo kom je tot een gezamenlijk nieuw perspectief en een oplossing of innovatie. Dat kan voor fricties zorgen, maar juist die fricties leiden tot nieuwe inzichten, die de individuele kennis en het individuele handelen overstijgen. In een cocreërende organisatie heeft iedereen een aandeel in het vormgeven van en inhoud geven aan die organisatie. De schoolleider is zowel stimulator van als deelnemer aan het cocreatieproces. Ieders stem en ieder idee heeft in het proces gelijke waarde. Cocreëren kun je (stimu)leren is bedoeld voor iedereen die het aandurft om schijnbaar vanzelfsprekende concepten ter discussie te stellen, en wil nadenken over nieuwe manieren om als collectief te leren.
Kennis --- Leiderschap --- Onderwijs --- Leerproces --- Coöperatief leren --- Lerende organisatie --- Personeelsmanagement
Choose an application
Veiligheid kent geen einde, maar wel een begin. Voor mij begint het bij het benoemen van wat we onder veiligheid verstaan, welke factoren deze veiligheid bedreigen en bij leren, reflecteren en verbeteren. Om veiligheid te stimuleren, heb je een cultuur nodig waarin fouten maken mag en waarin we stoppen met wijzen naar de ander. In dit boek licht ik toe wat de positieve effecten zijn van een lerende cultuur op veiligheid in teams. Het voert in vogelvlucht langs diverse belangrijke wetenschappelijke inzichten, aangevuld met praktijkverhalen. Tussendoor daag ik je uit om te reflecteren op je eigen gedrag, team en organisatie met allerlei opdrachten. Tot slot kun je veel van de praktijkverhalen beluisteren. Je vindt deze interviews achter de QR-codes in het boek. Ik hoop dat dit boek bijdraagt aan een handelingsperspectief dat nodig is om te zorgen dat iedereen weer veilig thuis komt.https://www.standaardboekhandel.be/p/teams-in-veiligheid-9789083260228
Veiligheid --- Psychologische veiligheid --- Lerende organisatie --- Bedrijfscultuur --- Organisatiecultuur --- Werkomgeving --- Teamwerk --- Leiderschap
Choose an application
Dit boek richt zich op bestuurders van onderwijsorganisaties. Om zicht te krijgen op bestuurlijk handelen hebben de auteurs gebruikgemaakt van onderzoek naar succesvolle schoolsystemen (zoals in Ontario, Finland en Singapore) en succesvolle schooldistricten en hebben ze een aantal Nederlandse onderwijsbestuurders geïnterviewd. Bestuurders kunnen vergelijkbare leiderschapspraktijken inzetten die schoolleiders gebruiken om lerende scholen te ontwikkelen. Bestuurders stemmen deze leiderschapspraktijken af op de personen, de situatie en de context waarbinnen ze werken en de doelen die ze willen realiseren. Hun bestuurlijk handelen wordt daarbij gekleurd door hun persoonlijke kwaliteiten en persoonlijke identiteit.Dit boek combineert theorie en praktijk en maakt duidelijk op welke wijze bestuurlijke leiderschapspraktijken en persoonlijke kwaliteiten kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van lerende scholen en daarmee aan het vergroten van de onderwijskwaliteit.Loes van Wessum kent het onderwijs vanuit verschillende perspectieven, de laatste jaren vooral als onderzoeker, opleider voor schoolleiders en onderwijsadviseur. Ze is senior onderzoeker in het Lectoraat Leraren en Lerarenopleiders voor Inclusieve Leeromgevingen bij Hogeschool Windesheim en bij ESHA (European School Heads Association).Ingrid Verheggen werkte lange tijd als leidinggevende in het onderwijs, als schoolleider en als bestuurder van een grote onderwijsorganisatie. Vanuit haar ervaring als leidinggevende en haar werk bij een onderwijsadviesbureau coacht ze schoolleiders en bestuurders zowel bij de ontwikkeling van hun organisatie als bij de ontwikkeling van hun leiderschap.https://gompel-svacina.eu/product/handboek-bestuurlijk-leiding-geven-aan-lerende-scholen/
Schoolmanagement --- Schoolleider --- Schoolontwikkeling --- Kwaliteitszorg --- Secundair onderwijs --- Lerende organisatie --- School management --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing
Choose an application
De school moeten we vandaag niet meer zien als een instituut dat op zichzelf staat, maar als onderdeel van een lerend netwerk. Het is de plaats waar kennisexperten en leerlingen samenkomen om te leren, kennis te delen en te cocreëren.In Onderwijs hybride organiseren lees je alles over hoe je van de school zo'n leerhub maakt. Het vertelt over het ideale samengaan van online- en offline leren, constructieve afstemming binnen het hele schoolteam en het belang van zelfregulering. Met als belangrijkste doel: een optimaal leerresultaat voor elke leerling.Dit boek bevat tips om zowel op het niveau van de leerling, de leraar als het bestuur te zorgen voor meer flexibiliteit en eigenaarschap. Maak gebruik van het handige stappenplan en transformeer je school tot een echte hybride organisatie.https://www.lannoocampus.be/nl/onderwijs-hybride-organiseren
370.02 --- lerende organisatie --- online leren --- Educational psychology --- Didactic strategies --- onderwijs --- motiverend onderwijs --- Didactiek. --- Onderwijs --- Blended learning --- Schoolontwikkeling --- Hybride werken
Choose an application
Het belang van leren wordt in onze maatschappij vaak benadrukt. Leren is cruciaal voor verdere ontwikkeling. Hedendaagse schoolteams besteden meer en meer aandacht aan effectief leren. Dat is voor de leraren(teams) en hun leidinggevende (teams) een uitdaging. Het veronderstelt leergericht werken en leergericht organiseren. Door dit bewust te implementeren bouw je aan een LEER-krachtige omgeving.Maar hoe zet je het leren centraal? Wat houdt dat juist in? Wie heeft welke rol te spelen? Hoe zorg je voor een duurzame leer- en schoolontwikkeling? Het zijn stuk voor stuk vragen die deskundige Steven Mannens in dit boek beantwoordt. Hij neemt je stapsgewijs mee in een model van leren. Dit model start in de kern, bij het bewust weten waar de lerende zich in zijn leren bevindt. Het formatief handelen draagt daartoe bij, wat een continu en gericht ontwikkelingsproces inhoudt. Het LEER-model omvat naast een kern ook verschillende bouwstenen. Die versterken elkaar wederzijds. De bouwstenen hebben een pertinente plaats in het leerproces. Verder expliciteert de auteur de rollen; de ontwikkeling van de lerende is namelijk een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid. Dat veronderstelt zichtbaar gedrag.Kortom, Leren centraal brengt een onderbouwd verhaal, verrijkt met veel voorbeelden uit de klaspraktijk. Een aantal Vlaamse en Nederlandse schoolvoorbeelden - basis- (primair) en secundair (voortgezet) onderwijs - toont hoe je schoolontwikkeling in de praktijk duurzaam kunt vormgeven.https://www.pelckmansuitgevers.be/leren-centraal.html
Onderwijs. --- Onderwijsontwikkeling. --- Educational psychology --- School management --- leren --- Schoolontwikkeling --- Lerende organisatie --- School (instelling) --- Leren --- Formatief handelen --- Schoolleider --- Schoolteam --- Ouderbetrokkenheid --- Differentiatie --- Feedback --- Peer assessment --- Zelfevaluatie --- Coöperatief leren
Choose an application
Cocreëren kun je (stimu)leren beschrijft hoe het cocreatieproces precies werkt, welke rol van leiderschap daarbij past, en biedt inzichten om gezamenlijk de school tot een cocreërende organisatie te ontwikkelen.In een cocreërende organisatie heeft iedereen een aandeel in het vormgeven van en inhoud geven aan die organisatie. De schoolleider is zowel stimulator van als deelnemer aan het cocreatieproces. Ieders stem en ieder idee heeft in het proces gelijke waarde.Cocreëren kun je (stimu)leren is bedoeld voor iedereen die het aandurft om schijnbaar vanzelfsprekende concepten ter discussie te stellen, en wil nadenken over nieuwe manieren om als collectief te leren.Bron: https://www.uitgeverijpica.nl/titels/cocreeren-kun-je-stimuleren-pica
leidinggeven --- waarden --- Sociology of education --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- maatschappelijke vorming --- lerarenberoep --- ethiek --- Leiderschap --- Waardevorming --- Onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Kennis --- Leerproces --- Coöperatief leren --- Lerende organisatie --- Personeelsmanagement --- samenwerkend leren --- schoolorganisatie
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|