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Projected color saturates our world of images and screens, leading to a dissociation of color from material realities through its cultural attachment to light and the efflorescence of optics. Under these conditions, it is difficult to imagine a past where color was an eminently material, cultural, and social object. This book argues that color is and was a central "cultural object" within art history, a fact first elucidated through an examination of the debates and difficulties of color in language, theology, science, and philosophy. Following this overview of medieval aesthetical debates, the author pursues two pivotal case studies which span the twelfth and thirteenth centuries: the Basilica of Saint-Denis and the Cathedral of Lincoln, respectively connected to the figures of the abbot Suger and the bishop Robert Grosseteste. Prominent thinkers and concepteurs of sacred spaces and images, they both confronted existing theories of color and optics, and the theology of Pseudo-Dionysius the Areopagite. The case studies both center the art of stained glass, a revolutionary medium that blurs the boundaries between color, materiality, and light. Emerging strongly throughout this beautifully illustrated volume are traces of a central Middle Ages in which color played a fundamental yet groundbreaking role at the crossroads of aesthetic, intellectual, and theological issues.
Couleurs et religion --- Couleurs --- Enluminure médiévale. --- Aspect symbolique --- Suger --- Grosseteste, Robert
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Point de pudibonderie, ni de puritanisme hypocrite dans les enluminures des livres de dévotion médiévaux. L’association des instruments de musique, de l’obscénité et des métaphores homo- et hétérosexuelles caractérise les décors des marginalia de la majorité des manuscrits dévotionnels des XIIIe et XIVe siècles. Les « drôleries » musiciennes et érotiques en sont des ornements communs et répandus dans les psautiers et les livres d’heures des laïcs et des clercs. Ceux-ci en sont d’ailleurs les concepteurs, lettrés pourtant garants de la morale sexuelle. De nos jours, ce paradoxe étonne d’autant plus que ces livres de prières sont à l’usage des femmes de l’aristocratie, qu’elles soient fiancées, épouses, amantes, veuves, abbesses ou moniales. Il contraste certainement avec l’idée que l’on peut se faire des cultures savantes et des pratiques religieuses du Moyen Âge. Or, c’est sous l’autorité de l’Eglise que images et musiques des corps interrogent les sexualités et le genre, la norme et la transgression,et par-là, le corps et l’âme et la place de l’humain dans le monde créé; A contre-courant, peut-être, des idées préconçues sur le Moyen Âge, leur audace invite à réfléchir sur les rapports aux images et au religieux dans la société médiévale, et par ricochet dans celle d’aujourd’hui.
Thematology --- anno 1200-1299 --- anno 1300-1399 --- Manuscrits à peintures médiévaux. --- Livres de prières et de dévotion --- Instruments de musique --- Musique et sexualité --- Sexualité --- Obscénité --- Dans l'art. --- Religion --- Marginal illustrations --- Illumination of books and manuscripts, Medieval --- Music in art --- Sex in art --- Enluminure médiévale --- Illustration marginale --- Themes, motives. --- History --- Thèmes, motifs. --- Themes, motives
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