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Loin d'être une nouvelle histoire du livre, cet essai s'intéresse à la matérialité de sa forme moderne pliée, le codex, et à la manière dont elle nous invite à le manipuler. Il porte donc avant tout sur le livre comme un corps physique avec lequel le lecteur est invité à interagir par toute une série de gestes : l'ouvrir et le fermer, le feuilleter, le corner, y placer ses doigts comme marque-page, y laisser des souvenirs et des empreintes, s'y enfermer. L'articulation centrale qu'y est le pli permet de créer du mouvement (livre à système, pop-up, flip book), mais aussi de s'embrasser entre deux pages. Le livre, enfin, peut se faire oiseau. Il n'y a donc là aucune thèse, mais une approche presque phénoménologique du codex. Le plan suivi mène de l'ouverture du livre vers son centre, de la couverture jusqu'en son coeur, le pli. Au fil des exemples illustrés par l'image et la citation, une libre promenade se déroule dans des livres et des oeuvres de toutes sortes : manuscrits ou imprimés, précieux ou simples, pour adultes comme pour enfants, du Moyen Âge à nos jours, afin de donner à voir et sentir comment le corps même du lecteur se trouve convoqué au dialogue par cet objet à la construction complexe. Objet qui, à force d'être devenu familier, parfois obsolète au profit de versions dématérialisées, a vu sa magie oubliée. Le parcours des textes choisis est éclectique : de Jean Froissart et Christine de Pizan à Charles Nodier et Georges Perec, de Walter Benjamin et Victor Hugo à Lewis Carroll, de Martin Le Franc à Harold Foster, André Franquin ou Thisou Dartois…
Codex (codicologie) --- Livres --- Livres et lecture --- livre --- lecture --- Histoire du livre --- Books --- Manuscripts --- Books and reading --- History
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Medieval manuscripts are our shared inheritance, and today they are more accessible than ever thanks to digital copies online. Yet for all that widespread digitization has fundamentally transformed how we connect with the medieval past, we understand very little about what these digital objects really are. We rarely consider how they are made or who makes them. This case-study rich book demystifies digitization, revealing what it's like to remake medieval books online and connecting modern digital manuscripts to their much longer media history, from print, to photography, to the rise of the internet. Examining classic late-1990s projects like "Digital Scriptorium 1.0" alongside late-2010s initiatives like "Bibliotheca Philadelphiensis," and world-famous projects created by the British Library, Corpus Christi College Cambridge, Stanford University, and the Walters Art Museum against in-house digitizations performed in lesser-studied libraries, Whearty tells never-before-published narratives about globally important digital manuscript archives. Drawing together medieval literature, manuscript studies, digital humanities, and imaging sciences, Whearty shines a spotlight on the hidden expert labor responsible for today's revolutionary digital access to medieval culture. Ultimately, this book argues that centering the modern labor and laborers at the heart of digital cultural heritage fosters a more just and more rigorous future for medieval, manuscript, and media studies
Codicology --- Digital humanities --- Manuscripts, Medieval --- Technological innovations --- Digitization --- John Lydgate. --- Thomas Hoccleve. --- digital humanities. --- digital imaging. --- digitization. --- medieval manuscripts. --- Digital humanities. --- Digitization. --- Technological innovations. --- Manuscrits médiévaux --- Codicologie --- Humanités numériques. --- Numérisation. --- Innovation. --- Manuscrits médiévaux --- Humanités numériques. --- Numérisation.
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"Liturgical books are not only the most important evidence for understanding patterns of worship in the Middle Ages, they are also highly complex sources, comprising many constituent parts, which often cannot be easily harmonised. Their codification not only served practical purposes, but also had a representational function; it could also serve to preserve and transmit formative knowledge or authorised and authorising tradition. The interdisciplinary contributions in the present volume explore, among other things, the multi-layered nature and complex typology of composite sources, the relationship between literary and liturgical transmission, and the historical and cultural significance of liturgical books from the Western Middle Ages. " "Liturgische Bücher sind nicht nur die wichtigsten Quellen für die Feier des Gottesdienstes. Viele Handschriften bestehen aus mehreren Komponenten, die sich häufig nicht einfach harmonisieren lassen; ihre Kodifikation dient nicht nur praktischen Zwecken, sondern auch der Repräsentation oder der Bewahrung und Weitergabe von Bildungsgut oder autoritativer Tradition. Die interdisziplinären Beiträge des vorliegenden Bandes erörtern unter anderem den vielschichtigen Charakter und die komplexe Typologie kompositer Quellen, das Verhältnis von literarischer und liturgischer Überlieferung sowie die historische und kulturelle Bedeutung liturgischer Bücher des westlichen Mittelalters."
Liturgics --- Typology (Theology) --- Sacred books --- Religious literature --- Codicology --- Transmission of texts --- Church history --- 264-1 --- 091:264-1 --- 091:264-1 Liturgische boeken--(handschriften) --- Liturgische boeken--(handschriften) --- 264-1 Liturgische boeken--(algemeen) --- Liturgische boeken--(algemeen) --- Christianity --- Texts&delete& --- Sources&delete& --- History --- History of doctrines --- History and criticism --- Sacred books&delete& --- Middle Ages, 600-1500 --- Literary transmission --- Manuscript transmission --- Textual transmission --- Criticism, Textual --- Editions --- Manuscripts --- Bibliography --- Liturgiology --- Liturgy --- Public worship --- Liturgies --- Liturgie --- Typologie (Théologie) --- Littérature religieuse --- Codicologie --- Transmission de textes --- Église --- Codicology. --- Religious literature. --- Sacred books. --- Transmission of texts. --- Sources --- History. --- History of doctrines. --- History and criticism. --- Histoire. --- Histoire des doctrines. --- Histoire et critique. --- Histoire --- Middle Ages. --- Sources. --- 600-1500. --- Livres liturgiques
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