Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
"An analysis of the recovery of the Roman architect Vitruvius' groundbreaking treatise The Ten Books of Architecture in the Renaissance"-- How the Italian Renaissance reinvented the power of princes by rediscovering Vitruvius and his architecture—and justified their right to rule. In Vitruvius: Writing the Body of Architecture, Indra Kagis McEwen argued that Vitruvius's first-century BCE treatise De architectura was informed by imperial ideology, giving architecture a role in the imperial Roman project of world rule. In her sequel, All the King's Horses, McEwen focuses on the early Renaissance reception of Vitruvius's thought beginning with Petrarch—a political reception preoccupied with legitimating existing power structures. During this “age of princes” various signori took over Italian towns and cities, displacing independent communes and their avowed ideal of the common good. Architects, taking up Vitruvius's mantle, designed buildings and other structures for these princes with the intent of celebrating and making their power manifest. Through meticulous descriptions of the work of architects and artists from Alberti to Leonardo, McEwen explains how architecture became an instrument of control in the early Italian Renaissance. She shows how architectural magnificence supported claims to power, a phenomenon best displayed in one of the era's most prominent monumental themes: the equestrian statue of a prince, in which the horse became an emanation of the will of the rider, its strength the expression of his strength.
Renaissance --- Vitruvius Pollio. --- Italy --- Intellectual life --- Politics and government
Choose an application
En 1521, après de nombreuses péripéties éditoriales et juridiques, parut à Côme, sous la férule de l’humaniste, peintre et architecte Cesare Cesariano, la première traduction illustrée et commentée du De architectura de Vitruve, seul traité d’architecture antique parvenu jusqu’à nous. Cette publication qui survenait dix ans après la remarquable et première édition illustrée de Fra Giocondo, aurait pu faire date dans l’histoire de l’architecture de la Renaissance, mais l’enracinement de son auteur principal dans la culture italienne septentrionale des premières décennies du Cinquecento et son éloignement des cercles romains les plus évolués à cette date a produit une confrontation unique entre le texte fondateur de l’architecture classique et le goût encore tout gothique du milieu milanais. Le Vitruvio de Cesariano eut en Italie un impact limité sur la pratique, où son contenu était déjà obsolète ; il ne s’en révèle pas moins une étape significative de l’évolution de la théorie architecturale et surtout un fascinant et singulier document sur l’humanisme au début du XVIe siècle. Son érudition dense mais hétérogène concernant les arts visuels comme la musique, la littérature et l’histoire, s’exprime dans un langage hybride somptueusement illustré de planches aussi étranges que virtuoses. La célébration du 500e anniversaire de la parution du Vitruvio permet ici d’en proposer une approche pluridisciplinaire originale qui en renouvelle la lecture.
Illustration. --- Vitruvius --- Cesariano, Cesare --- Geschichte 1521 --- Humanisme de la Renaissance --- Architecture --- Écrits d'architectes --- Architectes --- Architecture, Classical. --- Philosophie --- Édition --- Livres et lecture --- Vitruve (0090?-0020? av. J.-C.). --- Vitruvius Pollio. --- De l'architecture. --- Architecture, Renaissance --- Cesariano, Cesare,
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|