Narrow your search

Library

VIVES (4)

Arteveldehogeschool (2)

KBR (2)

Odisee (2)

UCLL (2)

AP (1)

EhB (1)

Hogeschool Gent (1)

KDG (1)

Thomas More Kempen (1)

More...

Resource type

dissertation (3)

book (2)


Language

Dutch (4)

English (1)


Year
From To Submit

2023 (5)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Lesgeven in een andere taal? : zo doe je dat in de lagere school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789464788327 Year: 2023 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze samenleving was nog nooit zo divers. In een wereld vol verschillende talen, culturen en tradities, hebben meertalig opgevoede kinderen een fantastische troef in handen: ze hebben een grotere taalvaardigheid, begrijpen makkelijker verschillende perspectieven en hebben later meer kansen op de internationale arbeidsmarkt. Maar niet alle kinderen groeien op in een meertalig nest. Dan krijgen scholen de belangrijke taak om hen te laten kennismaken met nieuwe talen en culturen.Dat kan door lessen aan te bieden in een andere taal. Als je dat goed aanpakt, sla je twee vliegen in één klap: de leerlingen leren tegelijkertijd de lesinhoud en de vreemde taal. Die aanpak wordt ook wel CLIL genoemd (Content and Language Integrated Learning).https://www.borgerhoff-lamberigts.be/owl-press/shop/boeken/lesgeven-in-een-andere-taal?variant=90413


Dissertation
Al spelend doorheen de EF's
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mijn bachelorproef gaat over de executieve functies bij leerlingen in het lager onderwijs (eerste graad tot derde graad), specifiek met de focus op leerlingen met de diagnoses ADHD en ASS. Het doel van deze bachelorproef is om de zwakke executieve functies op te sporen en deze te prikkelen/stimuleren via gezelschapsspelletjes. Hierbij is mijn onderzoeksvraag: ‘Hoe stimuleren we de ontwikkeling van de executieve functies bij leerlingen tussen 6 en 12 jaar in het type-5 onderwijs (fysiek zieke leerlingen) en leerlingen met de diagnoses ASS en ADHD?’ Dit gebeurt via de website die ik specifiek hiervoor heb ontwikkeld. We sporen de hiaten op door middel van een vragenlijst. Deze vragenlijst dient ingevuld te worden op de aangegeven manier samen met de leerling. Zo creëert u inzicht in de ontwikkeling van de executieve functies. Als u weet aan welke drie executieve functies u wil werken, gaat u op zoek naar gezelschapsspelletjes die passen bij de leeftijd van de leerling(en) en bij de executieve functies waaraan gewerkt zal worden. Daarnaast biedt deze bachelorproef een handvol tips aan om via feedback nog dieper en doelgerichter aan de slag te gaan met de ontwikkeling van de functies tijdens het spelen van een spel. Tijdens mijn onderzoek heb ik ondervonden dat mijn gekozen thema zeer breed is. Jezelf kritisch opstellen in wat je hierin wil gebruiken is uitermate belangrijk. Zoals professor Dieter Baeyens zei in zijn congres: “Veel is EF, maar niet alles is EF!” Met die visie moeten we aan de slag als we werken aan en met de executieve functies. Werken aan de executieve functies kan op kleine en subtiele manieren (de opdracht laten voorlezen in plaats van deze zelf voor te lezen, de leerling zelf laten redeneren …) . Deze mogen we niet uit het oog verliezen. De belangrijkste uitkomst van deze bachelorproef is dat feedback niet weg te denken is bij het werken aan de executieve functies. Als we een spel spelen zonder en met feedback is het gedrag die de leerlingen stellen verschillend. Het spel spelen hangt nauw samen met het geven van gerichte feedback om de gewenste gedragingen te veranderen of te trainen.

Keywords


Book
Fastbreak 5 : leerwerkboek
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789464019025 9789463374651 Year: 2023 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Het opnieuw aanwakkeren van de vlam voor wereldliteratuur
Authors: --- --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het hoofddoel van deze bachelorscriptie is het maken van een uitgebreide handleiding met voorbeeldlessen voor docenten die de integratie van wereldliteratuur in een Engelse les vergemakkelijken. Als secundair doel hebben deze lessen als doel om klassieke lessen wereldliteratuur aantrekkelijk te maken voor leerlingen. Voordat we aan de slag gaan om deze doelen te bereiken, is het nodig om een uitgebreid beeld te schetsen van de leescultuur in het voortgezet onderwijs. Eerdere kwantitatieve studies geven aan dat de leesfrequentie, leesvaardigheid en het leesplezier onder jongeren afneemt. Er zijn echter enkele nuances waarmee rekening moet worden gehouden. Wanneer we kijken naar het probleem van verminderd lezen onder jongeren, verdiepen we ons ook in de mogelijke oorzaken van dit fenomeen. Deze scriptie richt zich specifiek op klassieke wereldliteratuur in de Engelse taal. Om lezers te helpen begrijpen wat klassieke wereldliteratuur is, geven we een overzicht van de elementen die literatuur tot klassieke wereldliteratuur maken. Na het beschrijven van de huidige status van de leescultuur van jongeren, duiken we in verschillende bronnen om het eindproduct te verkrijgen, met name een docentenhandleiding met boeiende lessen. Voordat er lesmateriaal wordt gemaakt, moet er onderzoek worden gedaan naar de inhoud en contextspecifieke ontwerpcriteria. Bovendien werd er een methodische aanpak opgesteld. Op basis van deze criteria werden twee romans gekozen die het thema "De Amerikaanse Droom" bevatten. De tweede stap was het grondig lezen en analyseren van deze twee romans. Ten slotte werd een lessenserie voorbereid over het thema "De Amerikaanse Droom". Er werd een docentenhandleiding ontworpen met de methodische aanpak, tips en een voorgestelde "how to" om deze lessen te geven. Zoals eerder vermeld, richten de handleiding en de lessenserie zich specifiek op "De Amerikaanse Droom" en worden ze besproken aan de hand van twee Amerikaanse romans. Om deze romans van context te voorzien, is een korte samenvatting van relevante Amerikaanse geschiedenis en Amerikaanse literatuur opgenomen.

Keywords


Dissertation
Aan de slag met executieve functies
Authors: --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Executieve functies zijn functies in je brein die zorgen voor zelfsturing. Je kan deze niet zien maar wel opmerken in het gedrag. Executieve functies zijn belangrijk in het onderwijs. De executieve functies zijn bepalend voor het succes op school, in je sociale leven maar ook voor je mentale en fysieke gezondheid, levenskwaliteit. Ik ben op onderzoek gegaan. Ik heb enkele insteken uitgewerkt die de executieve functies aanpakken. Ik hoop dat ik door mijn insteken andere leerkrachten kan inspireren om hiermee aan de slag te gaan!

Keywords

Listing 1 - 5 of 5
Sort by