Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Peu de stratèges apparaissent aussi clivants que Foch : Liddell Hart, Marc Bloch et Raymond Aron ont vu en lui un dangereux illuminé dont les idées néo-napoléoniennes ont eu d'effroyables conséquences en 1914-1918 ; à l'inverse, les armées françaises le considèrent toujours comme une référence centrale. Seul un retour aux textes incriminés permet de trancher le débat. Encore fallait-il rendre ces derniers accessibles au lectorat d'aujourd'hui : c'est ce que fait le présent volume, qui regroupe les deux principaux livres de Foch - Des principes de la guerre (1903) et De la conduite de la guerre (1904) - dans une édition allégée de certains développements trop techniques, accompagnée d'un appareil critique éclairant et illustrée de nombreuses cartes. En lisant ces pages, on verra combien la pensée de Foch dépasse le contexte de sa rédaction. Nourrie par une vaste culture générale, elle s'attache en effet à dégager les principes pérennes de la stratégie. Le vainqueur de 1918 demeure en outre un professeur d'énergie à nul autre pareil, dont se sont notamment inspirés de Gaulle, Churchill, Eisenhower et Patton. Au moment où la guerre d'Ukraine marque le retour aux combats de haute intensité, sa redécouverte s'impose. --
Tactique --- Tactics --- Guerre franco-allemande (1870-1871) --- Franco-Prussian War, 1870-1871 --- History --- Opérations militaires. --- Campaigns.
Choose an application
Choose an application
In deze bachelorproef wordt er gewerkt rond het project ‘Kleine Kinderen, Grote Kansen’. Het werken aan kwaliteitsvolle interacties is een van de vijf competenties waarop het project wil inzetten. Uit de literatuurstudie bleek dat veel leerkrachten zorg- en routinemomenten, en vooral verluieren, zien als een lastig karwei. Er werd echter ook duidelijk dat deze momenten erg belangrijk zijn voor de taalontwikkeling van jonge kinderen. In de kleuterklas gaat er veel tijd naar deze zorg- en routinemomenten. Wanneer er geen kwaliteitsvolle interacties aan bod komen, is dit een gemiste kans. Het onderzoeksdoel van deze bachelorproef luidt als volgt: “ Ik wil kwaliteitsvolle interacties inzetten tijdens zorg- en routinemomenten bij de jongste kleuters.” Om dit onderzoeksdoel te bereiken, werden verschillende onderzoeksvragen opgesteld. Deze vragen werden onderzocht aan de hand van verschillende methoden. Er werd geobserveerd in de kleuterklas: dit zowel in een school met een lage taaldiversiteit als een school met een hoge taaldiversiteit. Hiervoor werd het ORION-instrument gehanteerd. Daarnaast werden zowel zorg- als routinemomenten op beide scholen geobserveerd. Aan de hand van deze onderzoeksvragen, werd er een ontwerp gemaakt. Om kwaliteitsvolle interacties in te zetten tijdens zorg- en routinemomenten, werd er gebruikt gemaakt van praatplaten en bijhorende lesfiches. In deze lesfiches staat een opsomming van allerlei vragen die kunnen gesteld worden tijdens deze momenten, om kwaliteitsvolle interacties aan te gaan. Door het uittesten van dit ontwerp, kon ik besluiten dat het ontwerp een meerwaarde biedt en dat mijn onderzoeksdoel behaald is. Tijdens het uitproberen van het ontwerp stootte ik op enkele problemen die vooral organisatie-gerelateerd waren. Door het aanpassen van mijn ontwerp, kan ik deze problemen oplossen. Tijdens de zorg- en routinemomenten kon ik aan de hand van de praatplaten kwaliteitsvolle interacties aangaan met verschillende kleuters. Hierdoor werden deze momenten, die in de kleuterklas veel tijd in beslag nemen, goed ingevuld. Er waren veel kansen om kwaliteitsvolle interacties aan te gaan, en deze werden ook benut. Het inzetten van praatplaten tijdens zorg- en routinemomenten biedt dus een meerwaarde in de kleuterklas om kwaliteitsvolle interacties aan te gaan en uit te lokken.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|