Narrow your search
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Digitaal leren : slimme keuzes maken : de juiste digitale leermiddelen voor jouw klas
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789072201133 9789463939454 Year: 2023 Publisher: Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Digitale tools hebben lesgeven en leren interactiever dan ooit gemaakt. Lesgevers, trainers en docenten gebruiken vandaag kennisclips, blended leren, flipped classrooms, educatieve games, LMS-systemen, apps en nog veel meer. Daarbij stuiten ze op heel wat moeilijkheden, vragen en twijfels, zoals:- Verbeteren die digitale leermiddelen de kwaliteit van mijn trainingsaanpak, een hoorcollege of een les met kleuters?- Hoe kies ik de juiste tool om mijn doel te bereiken?- Hoe zorg ik ervoor dat mijn lessen motiverend blijven?- En hoe behoud ik als lesgever de controle?Samen met collega's uit allerlei verschillende onderwijs- en trainingssettings ontrafelt professor Onderwijskunde Martin Valcke hoe je sterke digitale lessen en leermomenten kan creëren. Aan de hand van kritische overwegingen helpt Digitaal leren je om stil te staan bij jouw leersituatie en jouw doelen. Je krijgt een lijst met concrete digitale hulpmiddelen die je meteen kunt inzetten, niet alleen bij het zoeken van bronnen en bij het lesgeven, maar ook bij de evaluatie en ondersteuning van jouw leerlingen, studenten of cursisten. Zo leer je in te schatten wat werkt voor jou, voor jouw studiepubliek en hun specifieke leercontext.Professor Martin Valcke (Universiteit Gent) bundelt in Digitaal leren zijn kennis over digitaal leren met de medewerking en input van onderwijsprofessionals verbonden aan de Universiteit Gent en Hogeschool VIVES. Ze zijn docenten, onderwijsondersteuners, docentencoaches, en postdoctoraal onderzoekers expertise in digitale leermiddelen en de integratie van educatieve technologie en blended leren in het onderwijs.https://www.borgerhoff-lamberigts.be/owl-press/shop/boeken/digitaal-leren


Dissertation
Computationeel denken in de lessen wiskunde
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef gaat over het integreren van het onderdeel “Computationeel denken” in de lessen wiskunde in de tweede graad van het secundair onderwijs. Onderzoeksvraag die daarbij hoort: Hoe kunnen de ICT-eindtermen voor computationeel denken kwaliteitsvol geïntegreerd worden in het vak wiskunde, zodat meer leerlingen de ICT-eindtermen voor computationeel denken bereiken?

Keywords


Dissertation
Tot op de bron!
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elk jaar schrijven geschiedenisstudenten aan Vives Torhout meerdere papers per tijdvak. Helaas blijven deze papers na het indienen ongebruikt liggen. Bij het schrijven van deze papers gaan we meestal op zoek naar verschillende bronnen zoals werktuigen, spotprenten en kunst. Zowel medestudenten als ikzelf ondervinden hier grote moeilijkheden bij het vinden van geschikte bronnen. In mijn bachelorproef heb ik mij eerst verdiept in de literatuur om het gebruik van primaire bronnen in de les geschiedenis te onderzoeken en de meerwaarde hiervan voor leerlingen te begrijpen. Als gevolg van deze bevindingen ontstond het idee van een geschiedenisbronnen-database. Deze database zou als een centrale bron fungeren waarin diverse geschiedenisbronnen worden verzameld, georganiseerd en beschikbaar gesteld voor zowel docenten als leerlingen als studenten en leerkrachten. Het doel is om het vinden en toepassen van geschikte bronnen in de les te vergemakkelijken, zodat leerlingen actief kunnen werken met authentiek materiaal. Om dit idee te realiseren, ben ik verder gegaan met het tweede deel van mijn literatuurstudie. Hierin heb ik onderzocht hoe ik een effectieve database kan ontwerpen en waar ik rekening mee moet houden om een goede database te maken. Ik heb me verdiept in de principes van databaseontwerp, zoals gegevensmodellering, en gebruiksvriendelijkheid. Hieruit volgde volgende hoofdonderzoeksvraag: In hoeverre zou het creëren van een geschiedenisbronnen-database bijdragen aan een verbeterde leeromgeving voor zowel studenten als leerkrachten? En zou de database ook nuttig zijn voor leerlingen en docenten nadat deze voltooid is? De gekozen onderzoeksstrategie hiervoor is een ontwerponderzoek, waarbij een database specifiek voor het vak geschiedenis wordt ontworpen. Deze strategie onderzoekt of het ontwerp bijdraagt aan het oplossen van problemen bij het vinden van geschikte geschiedenisbronnen en of het als handige tool kan worden gebruikt. Na het verkrijgen van waardevolle inzichten uit mijn literatuurstudie, ben ik begonnen met het ontwerpen van de database. Dit eerste ontwerp diende als basis om feedback te verzamelen en verder uit te bouwen. Door het delen van het ontwerp kon ik waardevolle input ontvangen om het project verder te ontwikkelen en te optimaliseren. Om inzicht te krijgen in de opvattingen en praktijken van docenten, studenten en leerkrachten met betrekking tot geschiedenisbronnen, besloot ik een enquête af te nemen. Deze enquête was gericht op het verkennen van verschillende aspecten, waaronder de perceptie van goede bronnen, het gebruik van bronnen in het lesmateriaal en het gebruik van externe bronnen. In het eerste deel van de enquête werden de deelnemers gevraagd om hun mening te geven over wat zij beschouwen als goede bronnen voor het vak geschiedenis. Hierbij werden verschillende soorten bronnen genoemd, zoals boeken, documentaires, archieven en online bronnen. Door deze vraag te stellen, wilde ik inzicht krijgen in de diversiteit aan bronnen die als waardevol worden beschouwd en mogelijk kunnen bijdragen aan een rijke leerervaring. In het tweede deel van mijn enquête presenteerde ik een eerste ontwerp van de database aan de respondenten en vroeg ik om hun feedback en mening. Ik was verheugd om te zien dat alle respondenten positief reageerden op mijn idee en de noodzaak van een dergelijke database erkenden. Ze zagen de meerwaarde ervan voor het geschiedenisonderwijs en waren enthousiast over de mogelijkheden die het

Keywords


Dissertation
ict-integratie in het vak Nederlands
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bachelorproef wordt de ICT-integratie onderzocht in het vak Nederlands. Er wordt onderzocht wat ICT-integratie precies inhoudt, welke problemen leerkrachten ondervinden en hoe de leerkrachten geholpen kunnen worden. In deze studie is een ontwerponderzoek gedaan om lesbundels te creëren die leerkrachten Nederlands in de eerste en de tweede graad kunnen raadplegen. Om de lesbundels samen te stellen, werd eerst een literatuurstudie gemaakt. Vanuit de literatuurstudie kon een kwantitatief onderzoek gedaan via een enquête. Uit het onderzoek is gebleken dat de grootste problemen het tijdsgebrek in het onderwijs en de formulering van de leerplandoelen zijn. Met alle leerplandoelen werden wel problemen ondervonden waardoor de lesbundels konden opgesteld worden.

Keywords


Dissertation
ICT-integratie in de lessen Frans
Authors: --- --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze bachelorproef wordt volgende onderzoeksvraag beantwoord: 'Op welke manier heeft een lessenpakket in het vak Frans een invloed op de slaagkansen van leerlingen in de 2de graad bij de leerplandoelstellingen voor Frans als ICT?'.

Keywords


Dissertation
Het gebruik van e-tools in de les
Authors: --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze bachelorproef onderzoekt de meerwaarde die e-tools brengen in de lessen bedrijfsorganisatie in de tweede graad van de dubbele finaliteit. Om dit zo concreet mogelijk te kunnen onderzoeken heb ik deze vraag opgedeeld in 5 deelvragen: • Hoeveel (toekomstige) leerkrachten voelen zich bekwaam in het gebruiken van e-tools? • Hoeveel (toekomstige) leerkrachten hebben al ervaring met het gebruiken van e-tools? • Waarvoor gebruiken (toekomstige) leerkrachten e-tools? • In hoeverre zijn (toekomstige) leerkrachten op de hoogte van verschillende e-tools? • Hoe worden leerkrachten ondersteund in het implementeren van e-tools? Door de positieve reacties van mijn mentoren over de e-tools die ik gebruikte tijdens mijn stage werd ik gemotiveerd in het onderzoeken of andere leerkrachten ook e-tools gebruiken tijdens hun les. Tijdens het rondvragen bij andere leerkrachten werd het duidelijk dat de meeste geen of weinig e-tools. Om tot een kwalitatieve verzameling te komen, heb ik grondig onderzoek gedaan aan de hand van verschillende bronnen, een enquête en meerdere interviews. Hoewel mijn stageperiode beperkt was, heb ik de meeste e-tools zelf kunnen uittesten tijdens mijn lessen. Uit mijn enquête blijkt dat een handleiding van e-tools (toekomstige) leerkrachten zou aanzetten om meerdere e-tools te gebruiken. Ook hebben de meeste (toekomstige) leerkrachten ervaring met e-tools in een klein deel van hun lessen. Meer dan de helft van de (toekomstige) leerkrachten gebruiken e-tools om (1) voorkennis te activeren, (2) te achterhalen of de klas het begrepen heeft en om (3) leerstof actief te verwerken De meest gebruikte e-tool is Kahoot, op de tweede plaats staat BookWidgets. Andere e-tools die enkele (toekomstige) leerkrachten gebruiken zijn Nearpod en Mentimeter. Uit deze enquête heb ik 8 e-tools uitgekozen om uitgebreid te onderzoeken en toe te voegen aan mijn website: (1) Nearpod, (2) LessonUp, (3) Mentimeter, (4) Kahoot, (5) Padlet, (6) Bookwidgets, (7) Socrative en (8) Quizlet. De link naar mijn website is: https://e-toolsindeles.weebly.com. Deze website zal ik ook blijven aanvullen met e-tools en ervaringen wanneer ik deze gebruik in het werkveld.

Keywords


Dissertation
ICT-integratie in PAV
Authors: --- --- --- ---
Year: 2023 Publisher: Torhout : Katholieke Hogeschool VIVES: Torhout

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Op 1 september 2019 startte het eerste leerjaar van de eerste graad secundair onderwijs met de nieuwe eindtermen. Deze eindtermen werden in het kader van de modernisering van het secundair onderwijs opgesteld uit 16 sleutelcompetenties. Eén van die sleutelcompetenties is ‘Digitale competenties en mediawijsheid’. Door de invoering van deze nieuwe ICT-eindtermen staan de scholen voor een aantal uitdagingen. Algemeen kan je stellen dat (nog) niet alle leerkrachten over de nodige kennis en vaardigheden beschikken om ICT-competenties te onderwijzen. Daarbij stuiten leerkrachten in de eerste graad B-stroom op bijkomende, doelgroepspecifieke uitdagingen. In deze bachelorproef onderzoek ik hoe de ICT-eindtermen in de lessen PAV geïntegreerd kunnen worden. Ik heb hiervoor digitale themabundel 'O, dierbaar België' gemaakt en tijdens mijn stagelessen uitgetest.

Keywords

Listing 1 - 7 of 7
Sort by