Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Armed with pencil, eraser and breaker knife, Fabrice Souvereyns (°1995 Tongeren) creates a detailed world from intense observations and perceptions. Souvereyns’s young oeuvre draws inspiration from the physical world, from fauna and flora and from what is visible to humankind in the skies. In addition, more ‘invisible’ themes also play a substantial role in the work. The influence of, for example, science cannot be denied, while art history also serves as inspiration for the artist’s eccentric plant world. Vegetal scenes in art reflect how humans relate to subjects such as nature, religion, philosophy or science at the time. Souvereyns makes use of this frame of reference but also leaves room for his personal formal language. As a result, a certain universality and restraint always hangs around his drawings: although they are based on centuries-old natural landscapes, we cannot exactly find them in reality. The line between reality and the (sub)consciousness blurs. While working, he is guided by spontaneity yet the drawings are not simply the result of automatism. Each movement, whether adding or omitting, leaves a unique trace, and is a deliberate choice by the artist.
Souvereyns, Fabrice --- kunst --- België --- eenentwintigste eeuw --- tekenkunst --- landschap --- landschapstekenkunst --- 741.071 --- Souvereyns Fabrice --- Thema's in de kunst ; het landschap --- LUCA School of Arts ; alumni --- Posture Editions --- Souvereyns, Fabrice (°1995, Tongeren) --- Tekenkunst ; België ; 21ste eeuw --- 741.07 --- Tekenkunst ; tekenkunstenaars A - Z --- drawings [visual works] --- Drawing
Choose an application
Voor de tentoonstelling re:Answer Me trok Nico Dockx tijdens het voorjaar van 2023 naar Berlijn en Bologna voor de opname van een kortfilm (naar een ongerealiseerd script van Michelangelo Antonioni) die op 30 september in Be-Part Waregem in wereldpremière gaat. Tijdens een DAAD residentie te Berlijn in 2005 bezocht Nico Dockx de Teufelsberg in Grunewald, een kunstmatige heuvel gemaakt uit het puin dat achterbleef na het bombardement van Berlijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Onder dit puin bevindt zich (nog steeds) een militair technisch college van de nazi’s dat indertijd door Albert Speer werd ontworpen. Daar bovenop werd tijdens de Koude Oorlog een Amerikaans afluisterstation van de NSA (Amerikaanse geheime dienst) gebouwd om de militaire communicatie vanuit Oost-Europa te capteren en te decoderen. Nico Dockx was meteen gefascineerd door de geologische en historische gelaagdheid van deze architectuur en de resonantie en akoestische eigenschappen van de geodetische koepels (naar ontwerpen van Richard Buckminster Fuller). Van Berlijn zet de reis zich verder naar de Mushroom Field in San Cesario sul Panaro waar Dante Bini zijn eerste Binishells bouwde op het domein van zijn ouders. De Italiaanse architect Dante Bini ontwikkelde in de jaren zestig een revolutionaire snelle bouwtechniek waarbij dunne schaalconstructies van gewapend beton door luchtdruk werden opgetild en gevormd in minder dan een dag tijd. Hoewel deze techniek vooral utilitaire toepassingen kende, zoals scholen, silo’s en sportarena’s, gaf de Italiaanse filmmaker Michelangelo Antonioni de opdracht aan Dante Bini om voor hem en Monica Vitti een Binishell woning te bouwen aan de Costa Paradiso op het eiland Sardinië: La Cupola. Een ongerealiseerd script van de hand van Michelangelo Antonioni vormt (in een licht gewijzigde vorm) het script voor de film in de tentoonstelling. Het script handelt over de (mis)communicatie tussen man en vrouw waarbij de architectuur en de daaruit resulterende echo als derde protagonist optreedt om mogelijks een transmissie van herinneringen, emoties en innerlijke landschappen hoorbaar en zichtbaar te maken.
Architecture --- video art --- communication [function] --- multimediakunst --- Pasolini, Pier Paolo --- Antonioni, Michelangelo --- Zonder onderwerpscode: muziek
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|