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Sous un titre fichtéen, le livre interroge, de façon socratique, le discours religieux : à quoi reconnaît-on qu'un discours est un discours religieux ? Dans une attitude critique à l'égard du religieux, l'auteur cherche, parmi la multitude des discours, la place du discours religieux. Ce lieu n'est pas plus illégitime que les places occupées par les discours scientifiques, artistiques, éthiques, moraux, philosophiques ; ainsi, l'athéisme - ou le refus des religions - n'a peut-être pas plus de sens que n'en aurait le refus des discours mathématiques, des autres sciences, de la poésie, du discours juridique, des discours éthiques et de la morale. Le religieux s'enracine et s'inscrit dans le langage dont il est un faisceau d'usages et qu'il contribue, en même temps, à constituer comme une de ses fonctions essentielles qu'on ne saurait perdre sans que cette perte n'affecte le langage lui-même. Dans un archipel d'analyses, le présent texte fait dialoguer, avec Kierkegaard, sur des thèmes précis du discours religieux, principalement sept philosophes : Hobbes, Locke, Kant, Fichte, Hegel, Schleiermacher, Feuerbach, tous intéressés par le religieux, sans y être forcément partie prenante, et en ne tenant compte que de leurs thèses sur un point donné et de leur affrontement, sans mettre en relief les éventuelles évolutions individuelles de leurs auteurs. L'histoire de la philosophie, si elle est respectée et si elle peut apparaître comme la matière même du livre, n'est pas son objectif principal, lequel est délibérément socratique.
Philosophie de la religion. --- Communication --- Aspect religieux.
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This book offers a historical introduction to fundamental questions in the philosophy of religion. It is divided into twenty-five chapters. The first chapter discusses the nature of piety drawing on Plato's Euthyphro. The next three chapters discuss the nature of evil, free will, foreknowledge, and sin in the context of Augustine's On Free Choice of Will. Chapter 5 discusses Anslem's "ontological" argument for the existence of God. Chapter 6 explores Ibn Sina's account of the nature of the soul and immortality. The next two chapters explore the foundations of religious belief and mysticism in the company of al-Ghazali's The Rescuer from Error. Chapters 9 through 11 discuss Aquinas's arguments for the existence of God as well as his account of God's impersonal and personal attributes. The twelfth chapter explores Marguerite Porete's account of mystical ascent as well as the doctrines of heaven and hell. Chapter 13 discusses Pascal's pragmatic argument for belief in the existence of God. Chapters 14 through 16 address Spinoza's understanding of God, our relationship to God, and the foundations of morality. Chapters 17 through 19 explore the argument from design, the existence of God, deism, and the problem of evil. In chapter 20 Mary Shepherd's defense of belief in miracles is investigated, while chapter 21 explores Mill's views on the utility of religion. Finally, chapters 23 through 25 explore the origins of modern morality and the relationship between religion and nihilism in the company of Nietzsche's On the Genealogy of Morality.
Religion --- Philosophy --- History. --- History --- 291.1 --- 291.1 Godsdienstfilosofie --- Godsdienstfilosofie --- Philosophie de la religion --- Histoire. --- Historysh
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Kant's defence of religion and attempts to reconcile faith with reason position him as a moderate Enlightenment thinker in existing scholarship. Challenging this view and reconceptualising Kant's religion along rationalist lines, Anna Tomaszewska sheds light on its affinities with the ideas of the radical Enlightenment, originating in the work of Baruch Spinoza and understood as a critique of divine revelation. Distinguishing the epistemological, ethical and political aspects of such a critique, Tomaszewska shows how Kant's defence of religion consists of rationalizing its core tenets and establishing morality as the essence of religious faith. She aligns him with other early modern rationalists and German Spinozists and reveals the significance for contemporary political philosophy. Providing reasons for prioritizing freedom of thought, and hence religious criticism, over an unqualified freedom of belief, Kant's theology approximates the secularising tendency of the radical Enlightenment. Here is an understanding of how the shift towards a secular outlook in Western culture was shaped by attempts to rationalize rather than uproot Christianity.
Christianisme et philosophie. --- Philosophie de la religion. --- Kant, Immanuel, --- Critique et interprétation --- Religious studies --- Spinoza, Baruch --- Kant, Immanuel --- Enlightenment --- Religion --- Rationalism --- Philosophy and religion --- Kant, Immanuel - 1724-1804 --- Spinoza, Benedictus de, - 1632-1677
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