Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
De regeling van de collectieve arbeidsverhoudingen in het onderwijs is niet langer een federale bevoegdheid. Zo kunnen de onderscheiden gemeenschappen daar een eigen invulling aan geven. In de praktijk gaat het echter om een amalgaam van aparte, veeleer hybride regelingen die een mengelmoes zijn van eigen regels en het klassieke vakbondsstatuut. Kenmerkend zijn bovendien de enorme complexiteit en verscheidenheid. Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen het niet-hoger onderwijs en het hoger onderwijs. Daarnaast zijn er grote en kleine verschillen naargelang van het onderwijsnet. Gelet op het feit dat het onderwijs een gemeenschapsbevoegdheid is, treden er ten slotte ook verschilpunten op tussen het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, dat van de Franse Gemeenschap en het onderwijs in de Duitstalige Gemeenschap, om van het onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nog maar te zwijgen. Het opzet van dit boek is dan ook om de bomen en het bos van elkaar te (onder)scheiden. Dit boek wil vooral een systematisch en volledig antwoord bieden op de vraag welke regeling inzake de collectieve arbeidsverhoudingen van toepassing is in het niet-hoger onderwijs op het niveau van de onderscheiden gemeenschappen en welke actoren daarin een rol spelen. Daarbij volgen de auteurs de gebruikelijke opdeling tussen het gemeenschapsonderwijs, het gesubsidieerde officieel onderwijs en het gesubsidieerde vrij onderwijs. Verder besteden zij onder andere ook aandacht aan eventuele netoverschrijdende regelingen, naast nog een aantal andere buitenbeentjes.
Administrative law --- Social law. Labour law --- School management --- Belgium --- Collective bargaining --- Négociations collectives --- Industrial relations --- Relations industrielles --- Teachers --- Enseignants --- Education --- Éducation --- Legal status, laws, etc. --- Droit --- Belgique
Choose an application
De regeling van de collectieve arbeidsverhoudingen in het onderwijs is niet langer een federale bevoegdheid. Zo kunnen de onderscheiden gemeenschappen daar een eigen invulling aan geven. In de praktijk gaat het echter om een amalgaam van aparte, veeleer hybride regelingen die een mengelmoes zijn van eigen regels en het klassieke vakbondsstatuut. Kenmerkend zijn bovendien de enorme complexiteit en verscheidenheid.Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen het niet-hoger onderwijs en het hoger onderwijs. Daarnaast zijn er grote en kleine verschillen naargelang van het onderwijsnet. Gelet op het feit dat het onderwijs een gemeenschapsbevoegdheid is, treden er ten slotte ook verschilpunten op tussen het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, dat van de Franse Gemeenschap en het onderwijs in de Duitstalige Gemeenschap, om van het onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest nog maar te zwijgen. Het opzet van dit boek is dan ook om de bomen en het bos van elkaar te (onder)scheiden.Dit boek wil vooral een systematisch en volledig antwoord bieden op de vraag welke regeling inzake de collectieve arbeidsverhoudingen van toepassing is in het niet-hoger onderwijs op het niveau van de onderscheiden gemeenschappen en welke actoren daarin een rol spelen. Daarbij volgen de auteurs de gebruikelijke opdeling tussen het gemeenschapsonderwijs, het gesubsidieerde officieel onderwijs en het gesubsidieerde vrij onderwijs. Verder besteden zij onder andere ook aandacht aan eventuele netoverschrijdende regelingen, naast nog een aantal andere buitenbeentjes.Op het eerste gezicht lijkt dit een weinig uitdagende onderzoeksvraag aangezien ervan uitgegaan mag worden dat die regelingen duidelijk zijn. Niets is minder waar. Om het met de woorden van een van de recensenten van ons manuscript te zeggen: “fascinerend om te zien wat voor een misselijkmakend ingewikkeld systeem er in het onderwijs bestaat".Als slot omvat dit boek de conclusie en evaluatie van deze studie met zowel bevindingen als verbetervoorstellen.
Administrative law --- Social law. Labour law --- School management --- Belgium --- Belgique --- 351.83 --- 371 --- 331.15 --- arbeidswetgeving - arbeidsrecht - sociaal recht (zie ook 331.16) --- onderwijs - school --- verhouding tussen werkgevers en werknemers - collectieve arbeidsverhoudingen - industriele verhoudingen - industrial relations --- 453 Arbeidsverhoudingen --- 720 Onderwijs --- 130 Sociaal recht --- 750 Onderwijspersoneel --- Collective bargaining --- Négociations collectives --- Industrial relations --- Relations industrielles --- Teachers --- Enseignants --- Education --- Éducation --- Legal status, laws, etc. --- Droit
Choose an application
Parmi les modes d'organisations d'ensembles sociétaires, l'unité économique et sociale occupe aujourd'hui une place importante. Construit par touches successives, son régime juridique appelle un effort de systématisation auquel répond le présent ouvrage. Il offre au lecteur une analyse approfondie des critères sur la base desquels l'UES peut être conventionnellement ou judiciairement reconnue. Cette étape franchie, et une fois précisé quel peut être le devenir de l'unité consacrées et quels rapports elle est susceptible d'entretenir avec le groupe, le corps de règles qui la gouvernent est méthodiquement exploré. Il l'est en son volet collectif, qu'il s'agisse de la représentation du personnel ou de la négociation d'accords collectifs, et en son volet individuel, considéré de manière générale et sur le point particulier, source de nombreuses interrogations, relatif aux licenciements pour motif économique. Parce que ce régime serait substantiellement modifié si la personnalité morale était reconnue à l'UES, cette question est soumise à un examen rigoureux.
Droit du travail. --- Unité économique et sociale. --- Droit du travail --- Unité économique et sociale --- Négociations collectives --- Intérêt général --- Corporation law --- Sociétés --- Corporations --- Sociétés --- Droit --- Social aspects --- Aspect social --- Works councils --- Comités d'entreprise --- Collective labor agreements --- Conventions collectives --- Labor laws and legislation --- Travail --- Law and legislation
Choose an application
"This thought-provoking book examines the socio-legal mechanisms that drive EU constitutional tensions, as well as the role of principles and values in re-directing EU law and policy towards a democratic Social Europe. It addresses the current limits of Social Europe in relation to different areas of EU law, offering a critical assessment of the present status of EU integration. Covering areas such as posting of workers, the right to collective bargaining, political rights and free movement for EU citizens, and asylum policy, chapters provide a cross-disciplinary and policy-oriented treatment of these subjects alongside focused legal analysis. Complementing traditional concepts and methodologies with newly emerged empirical elements, the book exposes the EU's inherent tensions while also offering new perspectives on the ways in which EU constitutional principles, rooted in solidarity, could inform a future Social Europe. Law, Solidarity and the Limits of Social Europe will be a stimulating read for scholars and students of EU law and social policy. It will also be of interest to legal practitioners, policy makers and civil society organisations working in fields related to Social Europe"--
Social rights --- Economic rights --- Constitutional law --- European Union --- European Union countries --- Economic integration. --- Droits économiques et sociaux --- Droit constitutionnel --- Pays de l'Union européenne --- Intégration économique --- Labor laws and legislation --- Travail --- International and municipal law --- Droit international et droit interne --- Collective bargaining --- Négociations collectives --- Droit --- Economic rights. --- European Union. --- Socio-economic rights --- Socioeconomic rights --- Human rights --- Basic needs --- Law and legislation --- E.U. --- European law
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|