Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
propaganda --- Masereel, Frans --- Rusland
Choose an application
Né en 1889, Frans Masereel est un artiste belge, fortement marqué par les deux guerres mondiales. Pacifiste, antimilitariste, humaniste, il fréquente l'intelligentsia européenne de l'entre deux guerre, illustrant de son style inimitable des textes d'Emile Zola, Stefan Zweig, Thomas Mann... Ami du peintre allemand George Grosz, il commence à publier ses " romans en gravure " en 1918, en Suisse, et ne cessera, jusqu'à sa mort en 1972, d'utiliser la gravure sur bois comme moyen d'expression privilégié. Art Spiegelman a reconnu l'influence majeure du travail de Masereel dans la création de Maus.
Masereel, Frans, --- Masereel, Frans --- Beeldverhalen, strips, enz. --- Geschiedenis --- English literature
Choose an application
Choose an application
kleuren, pigmenten en kleurstoffen: zwart --- houtsnede --- Masereel, Frans
Choose an application
Engagé dans les luttes sociales de son temps, l'artiste belge Frans Masereel (1889-1972) effectue en 1935 et 1936 deux voyages en Russie Soviétique, histoire de voir si à l'est il y a bien du nouveau. Cet ouvrage retrace à partir de documents rares et de sources puisées dans les archives russes les tribulations d'un ami du peuple. Frans Masereel est un graveur, peintre et illustrateur belge né le 30 ou le 31 juillet 1889 à Blankenberge (Belgique) et mort le 3 janvier 1972 (à 82 ans) à Avignon (France). Il a principalement travaillé entre la Suisse, l'Allemagne et la France. Artiste engagé, humaniste, libertaire, pacifiste antimilitariste, marqué par le tourment sanglant de la Première Guerre mondiale, ses oeuvres dénoncent sans concessions les horreurs de la guerre, de l'oppression et de l'injustice sociale. Auteur d'une oeuvre profuse, illustrateur infatigable, pédagogue, son travail graphique le plus connu est sans doute Mon livre d'heures (1919): il est considéré à ce titre comme le précurseur du roman graphique.
Masereel, Frans, --- Criticism and interpretation. --- Travel --- Soviet Union --- Années 1920. --- Échanges culturels. --- Masereel, Frans --- Critique et interprétation. --- Voyages --- URSS --- Dans l'art.
Choose an application
On the eve of a revaluation of the Citadel Park in Ghent, author Marc Cosyns, photographer Leo De Bock and illustrator Saskia Rogge have a hundred trees tell about the atmosphere when they were planted, how they grew and what they experienced. Most are still blooming, of some only their name column can be found. The Citadel Park is Ghent, but certainly not just for people of Ghent. It is a metaphor for how people deal with nature and culture.This book is an invitation to discover the Citadel Park – but at the same time every park – from small to large, with facts and with the necessary imagination.
Citadelpark (Gent) --- Parken --- 712.25(493) --- Parken ; België ; Gent ; Citadelpark --- Steden ; parken ; bomen --- geschiedenis --- Gent --- Landschaps- en tuinarchitectuur ; vormgeving openbare groenvoorziening ; België --- Cosyns Marc --- natuur --- cultuur --- Masereel, Frans --- Regional documentation --- trees --- urban parks --- Ghent --- Citadelpark (Gent). --- natuur. --- cultuur. --- Masereel, Frans. --- trees [woody plants] --- Landschapsarchitectuur ; België --- Landschapsarchitectuur ; geschiedenis
Choose an application
Feestelijke terugblik op het vijftigjarige bestaan van het Frans Masereel CentrumMet deze publicatie viert het Frans Masereel Centrum te Kasterlee haar vijftigste verjaardag. Sinds de statutaire oprichting in 1972 is het Centrum, genoemd naar de Belgische graficus, houtsnijder, kunstschilder, tekenaar en pacifist Frans Masereel, uitgegroeid tot een van de meest uitdagende en inspirerende omgevingen voor kunstenaars en curatoren om grafiek en printed matter-at-large te onderzoeken.Op basis van extensief archiefonderzoek schetst Diepdruk - vlakdruk - hoogdruk -doordruk een rijk historisch portret van deze internationaal gerenommeerde residentie- en tentoonstellingsruimte in Kasterlee. In zes hoofdstukken en evenveel decennia wordt de lezer doorheen de geschiedenis van het Centrum geleid, waarbij bewust de spanning tussen de densiteit van de chronologische ordening enerzijds en de selectieve bespreking van feiten en protagonisten anderzijds wordt opgezocht. Het boek start in 1962, het jaar waarin Turnhoutenaar Fons Mertens drukpersen begint te verzamelen die de basis vormen van de technische uitrusting van het latere Frans Masereel Centrum. In rijkelijk geïllustreerde bijdrages besteedt het boek aandacht aan onder meer de architectuur van het Centrum, de cultuurpolitieke context waarin het functioneerde, of de kunstenaarsboeken die het heeft uitgegeven, maar het bundelt ook interviews met voormalige werknemers en kunstenaars die er resideerden. Elk decennium wordt afgesloten met een selectie aan grafische werk gemaakt in het Centrum, alsook een gedetailleerde chronologie van gebeurtenissen.Diepdruk - vlakdruk - hoogdruk - doordruk schuift een kunstgeschiedenis naar voren die niet is opgevat als een uitgekiende opsomming van hoogtepunten en gloriemomenten, maar als een aaneenschakeling van overlappende feiten en gebeurtenissen, een verdichte sliert van handelingen en beslissingen.Met tekstbijdragen van Belgisch Instituut Grafisch Ontwerp (Leroy Meyer & Pia Jacques de Dixmude), Camille Bladt, Laura Bovsòvers-Carette, Koen Brams, Wouter Davidts, Aurelie Daems, Stijn Maes, Kaat Obbels, Gertjan Oskar, Anton Pereira Rodriguez, Henk Roose, Paula Rodriguez-Sardiñas, Veerle Soens, Louise Vanhee, Nikolaas Verstraeten en Stefaan Vervoort.Publicatie naar aanleiding van het vijftigjarige verjaardagsfeest van het Frans Masereel Centrum op 15 oktober 2022. Samengesteld door de onderzoeksgroep KB45 (Kunst in België sinds 1945), UGent.Bron : https://hannibalbooks.be/diepdruk-vlakdruk-hoogdruk-doordruk
Kunsttheorie ; 21ste eeuw ; de toekomst van de kunst in Vlaanderen --- Kunsttheorie ; cultuurbeleid in Vlaanderen --- Grafiek ; diepdruk ; technieken ; geschiedenis --- Grafiek ; België ; 20ste eeuw --- Kunstenaarsresidenties --- Masereel, Frans 1889-1972 (°Blankenberge, België) --- 069(493) --- Musea. Collecties ; België --- Graphic arts --- graphic arts --- Frans Masereel Centre [Kasterlee] --- anno 1970-1979 --- anno 1980-1989 --- anno 1990-1999 --- anno 2000-2099 --- Belgium --- Frans Masereel Centrum (Kasterlee, Belgium). --- Frans Masereel Centrum --- 76 <064> --- 76 <493> --- 069 <493> --- kunst --- kunstgeschiedenis --- grafiek --- musea --- collecties --- verzamelingen --- België --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- 7.078 --- 069 <493> Permanente tentoonstellingen. Musea--België --- Permanente tentoonstellingen. Musea--België --- 76 <493> Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--België --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--België --- 76 <064> Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Tentoonstellingscatalogi. Museumcatalogi --- Grafische kunsten. Grafiek. Prentkunst--Tentoonstellingscatalogi. Museumcatalogi --- Masereel, Frans --- Grafische kunst --- Printing --- Frans Masereel Centrum. --- Grafiek (druktechniek)
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|