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"The untold history of experimental art in a late GDR; analyzes photography, performance art, film, publications & galleries as a form of public life that destabilized the State"--
Arts, German --- Arts and society --- Art and state --- Experimental methods
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Le professeur Pierre Sirinelli est entré en droit d'auteur comme on entre en religion. Disciple d'André Françon, il a consacré sa thèse, soutenue en 1985, aux liens entre le droit moral de l'auteur et le droit commun des contrats. Il appartient à ces quelques grands noms de la propriété intellectuelle qui ont très tôt compris l'importance que les services numériques seraient amenés à prendre. Pressentant que ces techniques, qu'on appelait encore « nouvelles », allaient bouleverser la discipline, il a participé à la création des normes qui leur sont applicables. Mais Pierre Sirinelli ne s'est pas contenté de penser le droit au travers de multiples publications scientifiques et de nombreuses responsabilités éditoriales. Il est aussi un formidable enseignant. Reçu au concours d'agrégation en 1988, professeur à l'Université de Nantes, puis à l'Université Paris-Sud (devenue Paris-Saclay), où il fut doyen de la Faculté de droit-économie-gestion, et enfin à l'Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, il a su transmettre sa passion à des générations d'étudiants en créant et dirigeant différentes formations spécialisées. Expert reconnu, il s'est investi au plus haut niveau, par exemple auprès du ministère de la Culture, en tant que personnalité qualifiée au Conseil supérieur de la propriété littéraire et artistique, ou au sein de l'Association littéraire et artistique internationale dont il est vice-président et dont il dirige actuellement la branche française. Désormais professeur émérite de l'Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne, Pierre Sirinelli est habité par la même passion qu'à ses débuts et son implication demeure considérable. Ardent défenseur de la culture, observateur avisé des évolutions de la société de l'information, il a contribué à construire le droit de la propriété intellectuelle contemporain, explorant ses concepts dans une approche renouvelée, sans jamais oublier de s'ouvrir à d'autres disciplines et à d'autres cultures juridiques. C'est dans cette triple perspective que ses collègues et amis ont voulu lui rendre hommage en réalisant cet ouvrage qui lui ressemble.
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This book analyses the intermeshing of state power and art history in Europe since 1945 and up to the present from a critical, de-centered perspective. Devoting special attention to European peripheries and to under-researched transnational cultural political initiatives related to the arts implemented after the end of the Second World War, the contributors explore the ways in which this relationship crystallised in specific moments, places, discourses and practices. They make the historic hegemonic centres of the discipline converse with Europe's Southern and Eastern peripheries, from Portugal to Estonia to Greece. By stressing the margins' point of view this volume rethinks the ideological grounds on which art history and the European Union have been constructed as well as the role played by art and culture in the very concept of 'Europe.
Art --- Art criticism --- Art and state. --- Critique d'art. --- Historiography. --- History --- Historiographie. --- Histoire --- Politique publique.
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Constructed as a contextual history of art in Europe, 'A New History of Western Art' deconstructs and demystifies the long history of Western art to reveal its paradigms, rationales, and biases. Considering a multitude of continuities, it focuses on the economical, theoretical, scientific, poetical, political, and religious circumstances that have shaped art in Europe. Shifting backward and forward in time, the book approaches visual art as an intriguing phenomenon, one which can be addressed from innumerable different angles. Not positioning itself as an end point, it shows that works of art are closely bound up with the historical dynamics in which they arose and the shifting perspectives from which they are viewed. By taking art for what it actually is-a piece of stone or wood, a sheet of paper with some lines drawn on it, or a painted canvas-and by eliminating aesthetic value as a point of departure, A New History of Western Art shows how such meaningless objects became carriers of wide-ranging, constantly changing appraisals. Breaking with the conventional genius-artist approach, this extraordinary survey radically re-examines the evolution of European art from ancient to present.
Art, European. --- Art and society --- Art. --- Europe. --- Art and business --- Art and philosophy --- Art and state --- Art and religion --- Art --- Technique
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Depuis plusieurs décennies déjà, l'interprétation des productions artistiques ne se contente plus d'examiner les styles et les évolutions des formes. Il prend pleinement en compte le rôle du commanditaire, le caractère particulier d'un mécénat ainsi que les caractéristiques matérielles d'un projet et de sa réalisation. Centré sur la dialectique entre création et procédures de gestion et de communication, enjeu capital tout à la fois de l'histoire de l'art et de celle des pratiques administratives, ce volume rend compte du croisement d'intérêts qui lie les chercheurs rattachés à l'équipe HISTARA (EA 7347). Les réflexions ici réunies intègrent plus largement le concept de pouvoir, s'inscrivant en cela dans la tendance historiographique récente qui cherche à lever le voile sur les contextes social, religieux intellectuel, symbolique et humain. Le large cadre chronologique adopté permet de révéler tant les persistances entre les différentes périodes historiques que les basculements ou les ruptures qui font émerger des changements de paradigme et, en corollaire, de nouveaux programmes. Les contributions ont ainsi vocation à rejoindre les débats contemporains sur les origines et les itinéraires évolutifs de certains phénomènes, renouvelant les connaissances sur la manière dont divers groupes sociaux et religieux ont, à différentes périodes, réagi face à des situations et défis analogues. Loin d'être hermétiques, les quatre sections thématiques du volume font preuve d'une perméabilité qui invite à découvrir des transversalités et passerelles entre les acteurs, des témoignages et leurs motivations ainsi que des événements et des dialogues qui les ont fait naître. --
Art et politique. --- Art --- Artistes et mécènes. --- Artists and patrons. --- Commande d'oeuvres d'art. --- Political aspects. --- Commissioning. --- Artistes et mécènes. --- Arts et histoire. --- Politique publique. --- Art and state --- Architecture and state --- Architecture --- Political aspects
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"Directeur général des Bâtiments du roi dans la deuxième partie du règne de Louis XV, le marquis de Marigny a de nombreuses prérogatives dans le domaine des arts : la commande de peinture et de sculpture, le gouvernement des manufactures lissières des Gobelins et de la Savonnerie, la tutelle des Académies royales de peinture, sculpture et architecture et de leurs structures d'enseignement et, enfin, la gestion des collections de peintures, pièces sculptées et dessins appartenant au roi. En privilégiant l'analyse des sources archivistiques, cet ouvrage apporte un nouvel éclairage sur son action en faveur des arts qui se place non pas dans une histoire des hommes et des institutions, ni dans les créations artistiques réalisées lors de son directorat, mais dans la définition et l'analyse des spécificités de son administration. Le fonctionnement institutionnel est restitué, comme le travail quotidien du marquis et ses modalités d'intervention. La place et le rôle de Marigny sont ainsi définis et analysés dans la perspective de donner une vision nouvelle de ce directorat, mais aussi de ce grand serviteur de la Couronne, incontournable par la longévité de son action, sa place à la cour et ses liens avec Louis XV." Source : couverture
Art and state --- Arts administrators --- Art --- History --- History --- Commissioning --- History --- Marigny, Abel François Poisson, --- Louis --- Art patronage. --- Manufacture nationale de la Savonnerie (France) --- Manufacture nationale de tapisserie des Gobelins (France)
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"This book highlights the ways in which Britain and Belgium became culturally entangled as a result of their interaction in the period between the Napoleonic Wars and the First World War. In the course of the nineteenth century, the battlefields of Waterloo and Ypres in Belgium became veritable burial grounds for generations of dead British military, indirectly leading to the most intensive ties between the two countries. By exploring this twofold path, the author uncovers a series of cross-influences and creative similarities within the Belgo-British artistic community, and explores the background against which the British national identity was constructed. Revealing unknown links between some of the most famous artists on both sides of the channel, such as D.G. Rossetti and Jan Van Eyck; Christina Rossetti and Fernand Khnopff; John Millais and Pieter Breughel, and Lewis Carroll and Quentin Massys, the book emphasises an artistic cross-fertilisation that can be found within battlefield literature throughout the nineteenth century, including examples from the likes of William M. Thackeray, Frances Trollope and Charlotte Bront�e. Providing a rich intercultural history of Belgo-British relations after the battle of Waterloo, this interdisciplinary book will appeal to scholars and students researching history, literature, art and cultural studies."--Publisher information.
Art and war. --- Civilization --- History. --- Cultural history --- War and art --- Art and history --- Art and state --- cultuurgeschiedenis --- cultural exchanges --- war cemeteries --- artists [visual artists] --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- United Kingdom --- Belgium --- cultural diffusion --- Great Britain --- Relations --- History
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This book highlights the ways in which Britain and Belgium became culturally entangled as a result of their interaction in the period between the Napoleonic Wars and the First World War. In the course of the nineteenth century, the battlefields of Waterloo and Ypres in Belgium became veritable burial grounds for generations of dead British military, indirectly leading to the most intensive ties between the two countries. By exploring this twofold path, the author uncovers a series of cross-influences and creative similarities within the Belgo-British artistic community, and explores the background against which the British national identity was constructed. Revealing unknown links between some of the most famous artists on both sides of the channel, such as D.G. Rossetti and Jan Van Eyck; Christina Rossetti and Fernand Khnopff; John Millais and Pieter Breughel, and Lewis Carroll and Quentin Massys, the book emphasises an artistic cross-fertilisation that can be found within battlefield literature throughout the nineteenth century, including examples from the likes of William M. Thackeray, Frances Trollope and Charlotte Brontë. Providing a rich intercultural history of Belgo-British relations after the battle of Waterloo, this interdisciplinary book will appeal to scholars and students researching history, literature, art and cultural studies.
War and literature --- Art and war --- History --- Great Britain --- Belgium --- Relations --- War and art --- Art and history --- Art and state --- Literature and war --- Literature --- Bäigien --- Baljīkā --- Belchica --- Belçika --- Belçika Krallığı --- Beldjym --- Belezi --- Belga Királyság --- Beļgeja --- Belghia --- Belʹgi --- Bèlgia --- Belgia Kuningriik --- Bélgica --- Belgice --- Belgice Cynerīce --- Belgické království --- België --- Belgien --- Bélgii Bikéyah --- Belgii︠a︡ --- Belʹgii︠a︡ Korollege --- Belgija --- Beļg̓ijas Karaliste --- Belgijos Karalystė --- Belgijskô --- Belgika --- Belgio --- Belgique --- Belgiska --- Belgiya --- Belgiyah --- Belgje --- Belgjiche --- Belgjo --- Belgujo --- Belʹhii︠a︡ --- Belhika --- Bèljik --- Beljika --- Belʹjmudin Nutg --- Belsch --- Belsj --- Bélxica --- Berugī --- Bheilg --- Bilgasuyu --- Bilhika Qhapaqsuyu --- Bilkiya --- Gwlad Belg --- Igihugu cyʼUbubirigi --- Karaleŭstva Belʹhii︠a︡ --- Keuninkriek Belsj --- Kingdom of Belgium --- Kinigraich Bäigien --- Kinnekräich Belsch --- Kongeriget Belgien --- Königreich Belgien --- Königriich Belgie --- Koninkrijk België --- Koninkrijk van België --- Koninkryk van België --- Kraljevina Belgija --- Kralojstwo Belgiskej --- Mamlakat Baljīkā --- Mamlekhet Belgiyah --- Nsi ya ntotila ya Belezi --- Pelekiuma --- Pow Belg --- Reeriaght ny Belg --- Reĝlando Belgio --- Regne de Bèlgica --- Regno del Belgio --- Reino de Belchica --- Reino de Bélgica --- Reinu de Bélxica --- Ríocht na Beilge --- Rìoghachd na Beilge --- Royaume de Belgique --- Royômo de Bèlg·ique --- Ruwvaneth Belgek --- Teyrnas Gwlad Belg --- Ubelgiji --- Ububiligi --- Ububirigi --- Ufalme wa Ubelgiji --- Vasileio tou Velgiou --- Vãsilia di Belghia --- Velg --- Velgio --- Βασίλειο του Βελγίου --- Βέλγιο --- Каралеўства Бельгія --- Бельги --- Бельгия --- Бельгия Короллеге --- Бельгія --- Белгия --- Белгија --- ממלכת בלגיה --- בלגיה --- بلجيكا --- مملكة بلجيكا --- ベルギー --- 942 --- 942 Geschiedenis van Engeland en Groot-Brittannië --- Geschiedenis van Engeland en Groot-Brittannië --- 942 History of England and Great-Britain --- History of England and Great-Britain
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