Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|
Choose an application
Le peintre, graveur et photographe Jozef Van Ruyssevelt (1941-1985) a produit en un petit nombre d'années une oeuvre riche et intense encore trop méconnue. Maître du clair-obscur et de la couleur, il a trouvé une source d'inspiration constante dans l'évocation de son univers quotidien - meubles et objets familiers, plantes, murs, fenêtres, feuillages, herbe et campagne environnante. On relève dans sa facture les transitions brusques qui étaient aussi dans son caractère, l'exaltation succédant à l'abattement et inversement. Cet ouvrage présente un grand nombre de travaux essentiels, dont beaucoup n'ont encore jamais été reproduits, complétés d'archives photographiques inédites. Parmi les dessins, plusieurs gouaches sont hantées par les esprits de Joseph Mallord William Turner, John Constable, Vincent van Gogh, Edward Hopper, Cy Twombly ou Mark Rothko. Or un esprit n'est pas une influence. Van Ruyssevelt ne pouvait ni n'aurait voulu dessiner d'après leurs tableaux. Ces feuilles montrent un pacte mystérieux et secret entre peintres, avec la Peinture : c'est l'autre visite du livre.
Choose an application
Schilder, etser en fotograaf Jozef Van Ruyssevelt (1941–1985) heeft in een korte tijdspanne een rijk, intens oeuvre tot stand gebracht, dat nog veel te weinig bekend is. Hij was een meester in het gebruik van kleur en clair-obscur, en zijn alledaagse omgeving vormde voor hem een niet-aflatende bron van inspiratie – meubels, gebruiksvoorwerpen, planten, muren, ramen, gebladerte, graspartijen, het omliggende platteland. In zijn stijl vallen de abrupte overgangen op die ook karakteristiek waren voor zijn nu eens geëxalteerde, dan weer neerslachtige persoonlijkheid. Dit boek presenteert een groot aantal essentiële werken, waarvan er vele nooit eerder zijn gereproduceerd, aangevuld met nog ongepubliceerde foto’s uit het archief van de kunstenaar. Bij het beeldende werk bevinden zich verschillende gouaches die worden bezocht door de geesten van William Turner, John Constable, Vincent van Gogh, Edward Hopper, Cy Twombly of Mark Rothko. Maar een geest is geen invloed. Van Ruyssevelt putte niet rechtstreeks uit hun schilderijen en zou dat ook niet hebben willen doen. De werken in kwestie duiden op een mysterieus, geheim pact tussen schilders, met de Schilderkunst – ‘bezocht worden’, dat is in dit boek de andere betekenis van ‘bezoek’.
Belgische kunst ; 2de h. 20ste eeuw --- Etsen --- Van Ruyssevelt, Jozef 1941-1985 (°Bazel, België) --- 75.07 --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Van Ruyssevelt, Jozef --- Belgische kunstenaars --- Painting --- easel paintings [paintings by form] --- Ruyssevelt, van, Jozef --- kunst --- kunstenaars --- België --- twintigste eeuw --- 75.071 --- schilderkunst --- tekenkunst --- grafiek --- fotografie --- Van Ruyssevelt Jozef --- sketchbooks --- photographs --- gesture drawing [technique] --- permanent collections
Choose an application
We leven in een tijd waarin het kunstaanbod groter is dan ooit, grote groepen mensen in aanraking komen met hedendaagse kunst, kunst meer en meer online verhandeld wordt, er ieder jaar nieuwe kunstmusea en foundations geopend worden. Er gaat geen zomer voorbij of ieder dorp in Vlaanderen organiseert zijn kunstroute. De kunstscholen leveren jaarlijks honderden kunstenaars af. De overheid blijft niet achter en subsidieert met gulle hand een lappendeken aan musea, evenementen en kunsthalletjes. In de media worden kunstenaars opgevoerd als flink renderende aandelen En toch werkt hedendaagse kunst vaak verwarrend en ondergaat het publiek nogal kritiekloos wat het voorgeschoteld krijgt. Dat komt, volgens auteur Adrian David, omdat we eigenlijk met verouderde ideeën de moderne kunst tegemoet treden. Begrippen als ''schoonheid' of 'verbeelding' zijn volstrekt achterhaald en zetten ons op het verkeerde been wanneer we oog in oog staan met werk van El Greco, Goya, Manet, Schiele, Bacon of Banksy. Het avontuur van de kunst stopt niet zoals de voorbije dertig jaar werd aangetoond hoe de Chinese School die sedert 1991 de anarchie omarmde. Aan de hand van deze en andere voorbeelden denkt Adrian David na over kunst en, bij uitbreiding, over het mens-zijn. Een toegankelijk, vlijmscherp en rijk geïllustreerd boek, geschreven door een gepassioneerde kenner en oprechte kunstliefhebber.
Aesthetics --- Art --- aesthetics --- beauty --- Contemporary [style of art] --- philosophy of art
Choose an application
In Beyond Borders, the artist Isabel Miquel Arqués enters a dialogue with Karen Blixen (1885?1962), the Danish author who wrote under the pseudonym Isak Dinesen and whose best-known books, Out of Africa and Babette?s Feast, were turned into successful movies. Arqués uses stunning photographs, screen prints and striking fragments of prose and poetry to link her own life with Blixen?s.She paid several visits to Rungstedlund, the author?s former home and now a museum, where she photographed objects that Blixen used every day. These triggered a parallel and highly personal story in Arqués? own imagination, which gradually intertwined with that of Karen Blixen herself. Beyond Borders is the visual translation of the impressions Arqués formed in Blixen?s house, everyday surroundings, novels and biography, all of which led in turn to new poetic images.Isabel Miquel Arqués is a Spanish artist who lives and works in Antwerp.Bron : https://www.copyrightbookshop.be/shop/beyond-borders-isabel-miquel-arques-in-dialogue-with-karen-blixen/
Photography --- documentary photography --- black-and-white photography --- photobooks --- artistieke fotografie --- Arques, Isabel Miquel --- Blixen, Karen --- Dialoog --- Foto --- Zeefdruk --- Poëzie
Choose an application
À notre époque, l'offre artistique est plus importante que jamais, de même que la fréquence des contacts avec l'art contemporain. En outre, les transactions artistiques se font de plus en plus souvent en ligne, et de nouveaux musées et fondations d'art apparaissent chaque année. Pourtant, l'art contemporain est déroutant, et le public accepte souvent sans le moindre esprit critique ce qui lui est présenté. Selon l'auteur Adrian David, la faute en est à notre approche dépassée de l'art moderne : appliquées à Greco, Goya, Manet, Schiele, Bacon ou Banksy, des notions obsolètes comme 'la beauté' ou 'l'imagination' ne peuvent que nous égarer. À travers de nombreux exemples, David mène une réflexion sur l'art et, par extension, sur l'être humain. Un ouvrage accessible, pénétrant et richement illustré, écrit par un amateur d'art et connaisseur sincère et passionné.
Choose an application
"The 20th century is a relatively overlooked period in Japanese printmaking. Since the 1990s, however, museums and private collectors have shown a growing interest in shin hanga ('new prints'). These beautiful designs are the fruit of the traditional yet highly successful collaboration between artist, publisher, block-cutter and printer. The prints are dominated by two genres: beautiful women by artists such as Goyō, Kotondo and Shinsui and imposing landscapes by artists such as Hasui and Shinsui. However, it is not so much in their subject matter as through their visual language that shin hanga prints set themselves apart from their traditional precursors. Where the classically depicted women were stylized and idealized, their more recent counterparts were based on real models and are charged with emotion. The shin hanga landscapes, meanwhile, are more impressionistic than figurative, using a range of colour nuances to achieve exceptionally atmospheric results. An astonishing degree of technical perfection is another feature of these prints. The dynamic publisher Watanabe Shōzaburō (1885-1962) was the driving force behind the shin hanga movement. Under his influence, the emphasis shifted from mass production to a more exclusive form of expression. The fine selection reproduced here is mostly drawn from two large private collections, supplemented by works from the Royal Museums of Art and History in Brussels and, by way of great exception, items from the family collection of the publisher Watanabe, the man who started it all." -- Back cover
Color prints, Japanese --- Color prints, Japanese. --- Estampe en couleurs japonaise --- Shin hanga (Art movement). --- 1900-1999.
Choose an application
René Magritte used paper to explore his ideas. His visual language emerged from the sketches he made in the corners of letters or notepads. His ideas germinated in correspondence. The gouache versions he made of existing oil paintings added a new facet to the works. And his commercial illustrations taught him to assess the effect of images. Paper was a source of joy. Unlike his oil paintings, which required meticulousness and patience, paper was a medium where he could let his ideas run free. Especially in his correspondence, drawings, collages and gouaches, he tried new approaches. From sketches to raster drawings, from scribbles in his letters to book illustrations, and from preparatory sketches to finished paintings, drawing formed the core of his work. This aspect of Magritte's oeuvre is rarely examined, although it lies at the heart of his painting. His drawings give us a better understanding of how his ideas evolved.
Drawing --- collages [visual works] --- drawings [visual works] --- gouache [paint] --- pencils [drawing and writing equipment] --- Magritte, René --- Surrealism --- Art, Belgian --- Magritte, René, 1898-1967
Choose an application
The artist José Vermeersch (1922–1997) is known for his ceramic sculptures of heterogeneous figures. Yet he was a painter, weaver and designer too, who created a rich oeuvre imbued with his passion for people, animals and life. This book pays tribute to the genesis of Vermeersch’ figurative work and uses around a hundred sculptures and paintings to show the exceptional way in which his pictorial and his ceramic work are interwoven. The indeterminate and non-binary character of Vermeersch’ oeuvre – from gender to species (human/animal) – is explored in depth along with ideas such as sustainability and fragility.
Kunstenaarsateliers --- Rik Vermeersch °1949 (Kortrijk) --- Keramiek; Themata; Dieren --- Beeldhouwkunst ; België ; 2de helft 20ste eeuw --- Keramiek; België; José Vermeersch --- 738.07 --- Keramiek ; keramiekkunstenaars --- Art --- sculpture [visual works] --- easel paintings [paintings by form] --- studio ceramics --- animal art --- human figures [visual works] --- Vermeersch, José --- paintings [visual works]
Listing 1 - 8 of 8 |
Sort by
|