Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
De leerlingbegeleiders van ZAVO begeleiden leerlingen en ouders in een (echt)scheiding vaak vanuit hun buikgevoel. ZAVO heeft nood aan een duidelijk plan waarin de taken en grenzen van elk lid van het schoolteam goed omschreven worden en tegelijk een hulpmiddel kan zijn voor de leerling, leerkracht en leerlingbegeleider. In dit onderzoek is gezocht naar een antwoord op de onderzoeksvraag: ‘Hoe kan ZAVO een krachtig plan van aanpak rond (echt)scheiding ontwerpen dat een hulpmiddel kan zijn voor de leerling, de leerkracht en de leerlingbegeleider?’ Na een grondige literatuurstudie over het rouwproces van de puber in een (echt)scheiding kwam ik tot de vaststelling dat pubers geconfronteerd worden met vijf rouwtaken, ontkenning, boosheid, onderhandelen en depressie. Pubers rouwen elk verschillend en doorlopen de fasen op een ander moment en volgorde. Ook voerde ik een literatuurstudie uit over de wettelijke regels rond school en (echt)scheiding die in het plan van aanpak van ZAVO moeten staan. Ik kwam tot de conclusie dat de school voldoende informatie moet beschikken over het ouderlijk gezag die de ouders uitoefenen op het kind. Het ouderlijk gezag bepaald naar wie de informatie doorgestuurd moet worden en van welke ouder een toestemming nodig is. Op basis van een enquête en een interview met scholen in de Brusselse context kan een conclusie getrokken worden dat de meeste scholen in Brussel geen concreet plan van aanpak hebben rond de begeleiding van leerlingen en ouders in een (echt)scheiding. De scholen baseren zich eerder op gesprekken met leerlingen en ouders, het schoolreglement en het ouderlijk gezag. Ik voerde gesprekken met leerlingen en psychotherapeuten om een beeld te krijgen van de belangrijkste behoeften van pubers om het rouwproces te overleven. Ik kwam tot de vaststelling dat puber vooral nood hebben aan een luisterend oor, iemand die hun gevoelens luistert en erkent. Ook hebben pubers nood aan duidelijkheid. Wat wil de (echt)scheiding nu juist betekenen? Hoe zal de toekomst eruit zien? Wat zijn mijn rechten? Uit interviews met leerkrachten van ZAVO kan een conclusie getrokken worden dat ze in het plan van aanpak pedagogische tips wilden terugvinden over hoe ze gesprekken moeten voeren met leerlingen en ouders over de (echt)scheiding. Ook hadden ze nood aan een duidelijk stappenplan waar de verantwoordelijkheden en rol van elke functie binnen de school vermeld staan. De kwalitatieve data die ik verzamelde in de literatuurstudie en praktijkonderzoek vormden de basis voor het mijn ontwerp. Ik ontwikkelde een plan van aanpak rond (echt)scheiding voor ZAVO in de vorm van een educatieve website om leerlingen en ouders in een (echt)scheiding te begeleiden. Tenslotte kan als vervolgonderzoek worden nagedacht om een vierde partij te betrekken, de ouders. Ook is het noodzakelijk om in het plan van aanpak rond (echt)scheiding voor ZAVO ook aandacht te geven aan gezinnen die verwikkeld zijn in een vechtscheiding.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|