Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2022 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
De invloed van Squid Game op toerisme vanuit Vlaanderen naar Zuid-Korea.
Authors: --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Door middel van de Hallyu-politiek verspreidde Zuid-Korea hun populaire cultuur eerst naar China en Japan, vervolgens naar de rest van Azië en uiteindelijk over de hele wereld. Op 17 september 2021 werd de serie Squid Game gelanceerd door streaming-service Netflix. Ondertussen is één van de vele K-drama’s die deze streamingdienst aanbiedt. Deze masterproef onderzoekt of de serie en de wereldwijde aandacht die het kreeg een impact gehad op Vlamingen en hun reisinteresse voor Zuid-Korea. Het onderzoek plaatst zich binnen het onderzoek omtrent filmtoerisme. We gebruiken het begrip culturele affiniteit dat we in eerder onderzoek terugvonden. Voor ons onderzoek betekent dit in concreto een positieve reactie in de vorm van interesse, affectie en genegenheid voor Korea en haar cultuur, door de consumptie van Koreaanse populaire media (Brodersen & Nellessen, 2019; UNWTO & Netflix, 2021). Welke kracht heeft Squid Game bij het ontwikkelen van dergelijke affiniteit met Korea, en speelt deze culturele affiniteit een rol bij de ontwikkeling van toeristische interesse bij Vlamingen? Er werd kwalitatief onderzoek uitgevoerd met interviews. Het onderzoek telt 21 respondenten waarvan ongeveer drie vierde de serie wel keek en een vierde niet. Er werden zowel personen met als zonder voorafgaande culturele affiniteit bevraagd. De belangrijkste bevindingen zijn dat personen zonder culturele affiniteit wel bekend zijn met K-producten, maar op één persoon na tonen ze geen echte interesse in deze K-producten en kregen die ook niet door Squid game te kijken. Personen die daarentegen als K-fan (met culturele affiniteit) gecategoriseerd worden tonen wel interesse om te reizen, al is die niet veroorzaakt door Squid Game te bekijken.

Keywords


Dissertation
Virtueel toerisme in Vlaamse en Brusselse musea

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Virtuele (en digitale ontsluiting) van musea is al een tijdje aan de gang. Door de coronacrisis is dit echter in een stroomversnelling gekomen. Toch blijven er heel wat zaken onduidelijk; welke ervaringen hebben musea met virtueel toerisme en waarom kiezen ze ervoor? Op deze zaken probeert deze masterproef een antwoord te bieden. Voor het onderzoek wordt gebruikgemaakt van een kwalitatieve onderzoeksopzet. Eerst wordt aan de hand van deskresearch nagegaan welke musea zich in het studiegebied bevinden. Nadien worden er interviews afgenomen bij verschillende musea in Vlaanderen en Brussel om hun ervaringen in kaart te brengen. Uit het onderzoek kwamen vier verschillende soorten virtueel toerisme naar voor: 360° tours, fototentoonstellingen, online rondleidingen en videotours. Het doelpubliek dat men hiermee probeert aan te trekken verschilt quasi niet van het doelpubliek van het fysieke museum. Helaas wordt momenteel nog te weinig gemonitord wie effectief gebruikmaakt van de virtuele toepassingen. Daarnaast wordt ook duidelijk dat het moeilijk is om in te schatten welke gevolgen kunnen worden toegeschreven aan de virtuele ontsluiting. Desondanks vinden musea wel dat virtueel toerisme een meerwaarde vormt voor hun museum en zijn er plannen om in de toekomst het virtuele aanbod nog verder uit te breiden. Musea hebben over het algemeen dus een positieve ervaring met virtueel toerisme en geloven dat verdere virtuele ontsluiting in de toekomst zinvol is voor het museumgebeuren.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by