Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2022 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
It takes a village to raise a talented child : The role of social classroom relationships in the development of cognitively gifted and non-gifted students
Authors: --- --- ---
Year: 2022 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Nood aan Kennis over Need for Cognition: De Samenhang van Need for Cognition met Intelligentie, Openheid voor Ervaring en Doorzettin gsvermogen, en zijn Voorspellende Waarde voor Schoolprestaties

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Need for Cognition (NFC), de mate waarin iemand zich inzet voor en geniet van cognitieve activiteiten, krijgt steeds meer aandacht in verschillende onderzoeksdomeinen. Toch bestaat er onduidelijkheid over de mate waarin NFC zich onderscheidt van theoretisch verwante constructen. Daarnaast is de unieke rol van NFC in de voorspelling van schoolprestaties bovenop die theoretisch verwante constructen nog maar weinig onderzocht. Verder is het nog onduidelijk of NFC het effect van Intelligentie op schoolprestaties versterkt of net mildert. Ten slotte zou NFC volgens een recente studie (Keller et al., 2017) bestaan uit een hoofddimensie en twee subdimensies. De subdimensie NFC-Seek slaat op het opzoeken van cognitieve uitdagingen. NFC-Conquer gaat over volhardend werken aan die uitdagingen. Het zou interessant zijn om te onderzoeken of de subdimensies een meerwaarde brengen binnen onderzoek omtrent NFC. In deze masterproef werd de uniciteit en modererende rol van de hoofd- en subdimensies van NFC onderzocht. Eerst werd het onderscheidingsvermogen tussen enerzijds de hoofd- en subdimensies van NFC en anderzijds Intelligentie, Openheid en Doorzettingsvermogen onderzocht. Dit werd aan de hand van een bivariate correlatieanalyse onderzocht. Verder onderzocht deze studie de voorspellende waarde van NFC en subdimensies voor schoolprestaties. Ten slotte werd ook de modererende rol van (de subdimensies van) NFC tussen Intelligentie en schoolprestaties onderzocht. Voor beide vragen werd een multilevel analyse toegepast omwille van de geneste structuur van de steekproef. Huidig onderzoek gebruikte data van de Vlaamse Talent-studie, dat bestond uit 3 409 eerstegraads secundair onderwijs-leerlingen uit 166 klassen. De resultaten toonden aan dat NFC en subdimensies samenhangen met, maar te onderscheiden zijn van Intelligentie, Openheid en Doorzettingsvermogen. Verder bleken NFC en subdimensies significante voorspellers te zijn voor schoolprestaties bovenop geslacht en de eerder genoemde andere constructen. Bovendien bleek elke subdimensie van NFC een unieke positieve voorspeller voor schoolprestaties te zijn bovenop de andere subdimensie. Leerlingen met een hoge (subdimensie van) NFC haalden dus hogere punten. Daarentegen speelden NFC noch de subdimensies volgens huidige bevindingen een modererende rol tussen Intelligentie en schoolprestaties. Volgens huidig onderzoek spelen NFC en zijn subdimensies dus een belangrijke rol voor schoolprestaties van leerlingen in het secundair onderwijs. Wegens tegenstrijdige resultaten met de beperkte bestaande literatuur omtrent NFC als moderator, wordt verder onderzoek naar dit gegeven aangemoedigd. Ten slotte geeft deze studie een eerste evidentie om ook de subdimensies NFC-Seek en NFC-Conquer te onderzoeken in studies. De subdimensies van NFC geven namelijk betekenisvolle aanvullende informatie over het onderscheidingsvermogen van NFC met conceptueel verwante constructen. Deze resultaten moedigen toekomstige studies aan om zowel de hoofd- als subdimensies van NFC te betrekken in hun onderzoek.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by