Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Onderzoeksvraag: Welke invloed heeft coöperatief leren op de inzet en activiteit van de leerlingen in een theoretisch gericht gedeelte binnen de richting haar- en schoonheidszorgen? Onderzoeksmethode: De onderzoeksmethode die gevolgd werd bij deze bachelor is een actief en beschrijvend onderzoek. De beschrijvende studie werd onderzocht in de school Ter Zee in Oostende. Daar heb ik twee leerkrachten een enquête laten invullen over coöperatief leren. Ook werd er een enquête online geplaatst die ik samen heb opgemaakt met de medestudenten van de onderzoekslijn ‘coöperatieve werkvormen’. Daar hebben in totaal 98 leerkrachten op geantwoord. De actieve studie werd uitgevoerd in de school Sint-Jozefsinstituut Tielt in twee verschillende klassen, een klas van haartooi en een klas van schoonheidszorgen. In de haartooiklas heb ik een 4-hoeken spel georganiseerd voor de theorie van permanent. De leerlingen hadden de theorie al gezien, dus was het een herhalingsles. Bij een 4-hoeken spel worden de leerlingen verdeeld in vier gelijke groepen en spelen ze vier verschillende spellen, dit kan gaan van raadspellen tot vraag- en zoekspellen. In de klas van schoonheidszorgen heb ik een speeddate georganiseerd. Ze hadden net een voet- en onderbeen massage aangeleerd en ze moesten de stappen herhalen door vragen aan elkaar te stellen. De bedoeling was dat ze zo snel mogelijk een antwoord formuleerden.Ook zaten er doe-vragen in. Dan moesten ze de beweging voortonen op de arm van hun medestudent. Na het onderzoek heb ik de leerkrachten en leerlingen bevraagd door een interview. Ik heb ze gevraagd wat ze van deze les vinden en of ze zo beter de theorie zouden onthouden. Voor de leerkrachten heb ik gevraagd of ze deze methode wel goed vinden en als ze dit later zouden toepassen in de lessen. Resultaten: Uit de resultaten van de enquête, kent de meerderheid coöperatief leren. Ze gebruiken dit in de lessen maar niet zo veel. Soms zelfs maar één keer per trimester. Toen ik de leerkrachten interviewde, vonden ze dit een zeer leuke les en ze zagen ook dat alle leerlingen actief meewerkten. De leerlingen zelf waren ook enthousiast. Mochten ze weten dat de theorielessen altijd zo zijn, dan komen ze liever naar school. Conclusie: Na mijn onderzoek blijkt dat het voor de leerlingen zeker een positieve impact zou hebben op hun studies. Als leerkracht heeft het zijn voor- en nadelen. U hebt geen controle over wat de leerlingen zeggen tegen elkaar. Zijn het wel de juiste antwoorden die ze geven? Zijn ze wel bezig met het spel? Het is dus belangrijk dat u duidelijke afspraken maakt met de leerlingen en dat u controle houdt tijdens de coöperatieve werkvorm.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|