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Au XVIe siècle, de profondes transformations vont bouleverser le christianisme occidental : avec les Réformes protestantes, un monde religieux unifié sous la houlette de la papauté laisse place à une chrétienté éclatée, bientôt meurtrie par les guerres de Religion. Au monde médiéval succède la modernité. C’est cette histoire que retrace Pierre-Olivier Léchot à l’occasion des cinq cents ans de l’affichage (supposé), le 31 octobre 1517, des 95 thèses de Luther. En présentant les conditions d’émergence des Réformes protestantes et leurs destins à travers l’Europe, en insistant sur leur diversité et en s’arrêtant sur les grandes figures du mouvement réformateur (Luther, Zwingli, Calvin), il ne raconte rien de moins que des changements culturels et intellectuels qui ont durablement modifié le visage de l’Occident.
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L'Ancien Régime n'a pas existé. Ou du moins n'a-t-il existé qu'après coup, aux yeux des Constituants de 1790, qui n'avaient à l'esprit que les dernières vicissitudes du gouvernement. En réalité, la monarchie de Louis XVI avait peu à voir avec celle de Louis XII. À travers deux ou trois siècles de bouleversements, le pouvoir avait évolué d'un royaume féodal à l'administration centralisée et autoritaire du XVIIIe siècle. Yves-Marie Bercé évoque la nature exacte de ces gouvernements. Il dépasse le court terme de la rupture révolutionnaire et présente la France des rois, ses rites, son système de valeurs, la vie quotidienne et celle de ses institutions, dans leurs constantes évolutions.
Reformation --- France --- History
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"Le terme de Réforme est, d'ordinaire, réservé aux protestants du XVIe siècle. Le phénomène semble en effet présupposer deux conditions sans lesquelles la rupture avec l'ancienne Église n'aurait pas été possible : l'humanisme et l'imprimerie. Or, le hussitisme - du nom de son « fondateur » Jean Hus et dont la capitale est Prague - est né trop tôt pour remplir ces critères. Le mouvement tchèque n'a pourtant rien d'une hérésie médiévale : il a réussi, en Bohême et en Moravie, à conquérir la majorité des âmes et à se faire reconnaître une légalité publique. Le hussitisme appartient en réalité au nouveau modèle cultuel et social de la Réforme, et il oblige à en repenser la genèse. La synthèse proposée ici embrasse toute la destinée du hussitisme, depuis ses balbutiements dans les années 1400 jusqu'à sa disparition brutale. Des « martyrs » condamnés au bûcher à la résistance menée par un génie (pourtant aveugle) de la guerre médiévale, Jean Žižka, en passant par la politique des princes de la Renaissance ou la puissance des querelles théologiques, Olivier Marin brosse un tableau passionnant de ce pan méconnu de l'histoire de l'Europe.".
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Reformation --- Italy --- Church history
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"Kann die Reformation im schwedischen Reich paradigmatisch als Königsreformation gedeutet werden? Hannah M. Kreß macht Olaus Petris reformatorisches Œuvre in inhaltlicher Breite und in Hinblick auf seine zeitgenössischen Drucke im Deutschen erstmals zugänglich und analysiert es eingehend. Dadurch revidiert sie eine überkommene Sicht auf die Reformation im schwedischen Reich und zeigt die Vitalität ihrer Einführung auf."
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"The essays in this volume examine some of the fundamental doctrinal convictions of Martin Luther and the Reformation legacy, as well as the maturation and development of these convictions in the theology of Karl Barth. The broad evangelical vision that spans its various confessional tributaries is presented in the essays of this volume. Together these studies serve as a cumulative argument for the ongoing coherence, meaning, and consequence of that vision, one that at its heart is constructive and ecumenical rather than narrowly polemical. Kimlyn J. Bender examines a variety of topics such as the relation of Christ and the church as understood in the theology of Luther and Barth, the centrality of Christ to an understanding of all the solas of the Reformation, the place and significance of the Reformers in Barth's own thought, and Barth's theology in conversation with distant descendants of the Reformation often neglected, including Baptists in America, Pietists in Europe, and Barth's own complicated relationship with Kierkegaard. Bender concludes his discussion by presenting constructive proposals for a Church and university "on the way" and thus ever-reforming"--
Reformation --- Evangelicalism --- Influence
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Christian religion --- Art --- kunst en godsdienst --- Reformation --- Counter-Reformation
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"When the Reformers turned to John's Gospel, they found a multitude of theological treasures: affirmation of the full divinity of Christ; insights into the relationships among the Father, Son, and Holy Spirit; and guidance for the church in their time. In this RCS volume, Christopher Boyd Brown guides readers through early modern commentary on chapters 13-21 of the Gospel of John"-- After he had washed the disciples' feet, Jesus said, "Just as I have loved you, you also are to love one another." The second half of the Gospel of John, sometimes called the most "theological" of the Gospels, includes John's account of Jesus' final night with his disciples, his betrayal and arrest, his crucifixion, his resurrection, and his appearances to his disciples. When the Reformers of the sixteenth century turned to the fourth Gospel, they found a multitude of theological treasures: a clear affirmation of the full divinity of Christ; insights into the relationships among the Father, Son, and Holy Spirit; and guidance for the church in their time. For example, John Calvin claimed, "This Gospel is a key to open the door for understanding the rest; for whoever shall understand the power of Christ, as it is here strikingly portrayed, will afterwards read with advantage what the others relate about the Redeemer who was manifested." In this volume of the Reformation Commentary on Scripture, church historian Christopher Boyd Brown guides readers through a diversity of early modern commentary on chapters 13-21 of the Gospel of John. Readers will hear from failiar voices and discover lesser-known figures from a range of theological traditions, including Lutherans, Reformed, Radicals, Anglicans, and Roman Catholics. Drawing on a variety of resources - including commentaries, sermons, treatises, and confessions - musch of which appears here for the first time in English, this volume provides resources for contemporary preachers, enables scholars to bettery understand the depth and breadth of Reformation commentary, and seeks to encourage all those who desire to love as Jesus loves. --
Theology, Doctrinal --- History --- Bible --- Reformation
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Joachim Ringleben systematically explores the traces of linguistic thought in partly unprinted works: first in biblical contexts (prophetic speech, Ps 119, Paul), then in dogmatics concept, Christological dogma, h. Scripture and finally in the history of theology and philosophy in Augustin, Hegel Lord's Supper, St. John's Prologue, speculative logic, Kierkegaard (love of neighbor) and Jaspers doctrine of ciphers. Translated with www.DeepL.com/Translator free version.
God (Christianity) --- Reformation. --- History of doctrines.
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Joachim Ringleben systematically explores the traces of linguistic thought in partly unprinted works: first in biblical contexts (prophetic speech, Ps 119, Paul), then in dogmatics concept, Christological dogma, h. Scripture and finally in the history of theology and philosophy in Augustin, Hegel Lord's Supper, St. John's Prologue, speculative logic, Kierkegaard (love of neighbor) and Jaspers doctrine of ciphers. Translated with www.DeepL.com/Translator free version.
God (Christianity) --- Reformation. --- History of doctrines.
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