Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het nieuwe Directorium voor de catechese werd in juni 2020 voorgesteld door Mgr. Fisichella, voorzitter van de Pauselijke raad voor de bevordering van de nieuwe evangelisatie, en is voor alle catechisten beschikbaar. Maar wat is een Directorium voor de catechese dan juist? Er zijn er in het verleden immers al twee met diezelfde naam verschenen. En waarom die keuze om er een nieuw te publiceren in 2020?Het Vademecum dat u in uw handen heeft beantwoordt deze vragen in een levendige en toegankelijke taal. Het biedt tegelijk een overzicht van de twaalf hoofdstukken van het werk. Voor elk hoofdstuk worden voor de lezer de voornaamste ideeën toegelicht, de bijdrage aan de catechetische reflectie, de toepassing die eruit kan voortvloeien, enkele specifieke observaties en vragen om in groep over na te denken. Op die manier willen we catechisten in de lezing begeleiden om hen in staat te stellen er lessen uit te trekken.
Choose an application
Het nieuwe Directorium voor de catechese werd in juni 2020 voorgesteld door Mgr. Fisichella, voorzitter van de Pauselijke raad voor de bevordering van de nieuwe evangelisatie, en is voor alle catechisten beschikbaar. Maar wat is een Directorium voor de catechese dan juist? Er zijn er in het verleden immers al twee met diezelfde naam verschenen. En waarom die keuze om er een nieuw te publiceren in 2020?Het Vademecum dat u in uw handen heeft beantwoordt deze vragen in een levendige en toegankelijke taal. Het biedt tegelijk een overzicht van de twaalf hoofdstukken van het werk. Voor elk hoofdstuk worden voor de lezer de voornaamste ideeën toegelicht, de bijdrage aan de catechetische reflectie, de toepassing die eruit kan voortvloeien, enkele specifieke observaties en vragen om in groep over na te denken. Op die manier willen we catechisten in de lezing begeleiden om hen in staat te stellen er lessen uit te trekken.
Catechese --- Evangelie --- Werkboek --- 268 --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs
Choose an application
268 <43> --- 268 <09> --- 268 <09> Catechese. Enseignement de religion--(histoire generale) --- 268 <09> Catechese. Geloofsonderricht--(algemene geschiedenis) --- Catechese. Enseignement de religion--(histoire generale) --- Catechese. Geloofsonderricht--(algemene geschiedenis) --- 268 <43> Catechese. Enseignement de religion--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- 268 <43> Catechese. Godsdienstonderwijs--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- Catechese. Enseignement de religion--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- Catechese. Godsdienstonderwijs--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- Catechese. Godsdienstonderwijs--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- Catechese. Geloofsonderricht--(algemene geschiedenis)
Choose an application
As diversity increases across the world, there is renewed interest in the place of religion in the public sphere. Is religion a private matter or of concern to everyone - even if they are not religious? What should religious education look like in the public sphere? Is religious education something for everyone, in all schools? What is educational about religious education? What is the justification for religious education? How do we make sense of religion itself, bearing in mind the wide variety of views and traditions? The chapters in Religion and Education: The Forgotten Dimensions of Religious Education? deal with these questions, focusing particularly on the two constituting elements of religious education: religion and education. Rather than discussing curriculum, pedagogy and assessment, the authors delve into more fundamental questions and concerns. Through this they provide a range of different responses to the question of whether religion and education may have become the 'forgotten dimensions' of contemporary religious education. Covering different educational views and traditions, and exploring a range of different religious ideas, traditions, and practices, whilst connecting this all to the challenge of religious education in the public sphere, this book seeks to make a contribution to the ongoing conversation about the importance of religious education for all.
Religion --- Religions --- Study and teaching. --- Study and teaching --- 268 <08> --- 268 <08> Catechese. Enseignement de religion--Verzamelwerken. Reeksen --- 268 <08> Catechese. Godsdienstonderwijs--Verzamelwerken. Reeksen --- Catechese. Enseignement de religion--Verzamelwerken. Reeksen --- Catechese. Godsdienstonderwijs--Verzamelwerken. Reeksen --- Religion - Study and teaching. --- Religions - Study and teaching.
Choose an application
Erstmals widmet sich eine Arbeit dem orthodoxen Religionsunterricht in Deutschland in einer so umfassenden Weise, die ihn als ordentliches Lehrfach in seinen verschiedenen Dimensionen untersucht und ihn historisch, rechtlich, religionspädagogisch und -didaktisch als dem deutschen Schulsystem innewohnenden Teil erforscht. Die ihn historisch prägenden Faktoren der sogenannten Diasporasituation der Orthodoxen Kirche im Land und die rechtlich vorgegebenen Rahmenbedingungen werden in Verbindung mit dem orthodoxen Religionsunterricht in der schulischen Praxis betrachtet. Differenzen und Herausforderungen werden kenntlich gemacht und dadurch Ansätze für Perspektiven zur Verbesserung der Unterrichtsqualität, in der die Lehrerbildung einen wichtigen Teil einnimmt, aufgezeigt. Qualität und Status des Unterrichts wird als bedeutsam für seinen Integrationsbeitrag in der deutschen Gesellschaft wahrgenommen.
Theology --- Christianity --- Religions --- Church history --- Christian theology --- Theology, Christian --- Religion --- 268 <43> --- 281.5 <43 WEIMAR> --- 281.5 <43 WEIMAR> Oosterse, Byzantijnse kerken:--in het algemeen--Duitsland voor 1945 en na 1989--WEIMAR --- Oosterse, Byzantijnse kerken:--in het algemeen--Duitsland voor 1945 en na 1989--WEIMAR --- 268 <43> Catechese. Enseignement de religion--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- 268 <43> Catechese. Godsdienstonderwijs--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- Catechese. Enseignement de religion--Duitsland voor 1945 en na 1989 --- Catechese. Godsdienstonderwijs--Duitsland voor 1945 en na 1989
Choose an application
Godly Play is een vernieuwende én diepgewortelde verkenning van het christelijk geloof met kinderen en jongeren. Godly Play nodigt kinderen uit om zich te verwonderen over zichzelf, God en de wereld om hen heen. Dit doen ze op een manier die tegelijk speels en vol betekenis is. De zorgvuldig vertelde Bijbelverhalen, het mooie vertelmateriaal en de ruime keuze aan creatieve materialen nodigen de kinderen uit om te zoeken naar eigen antwoorden op hun geloofsvragen. Godly Play respecteert de spiritualiteit van kinderen en moedigt hen aan om hun verbeeldingskracht en nieuwsgierigheid te gebruiken. Wereldwijd wordt Godly Play ingezet in contexten van geloofscommunicatie, zoals catechese, kindernevendiensten, bezinningsmomenten en godsdienstonderwijs. Godly Play kan in alle christelijke geloofsgemeenschappen worden beoefend.
Didactics of religion --- bijbelverhalen (genre) --- religieuze opvoeding --- 472.83 --- 244.5 --- godsdienst --- godsdienst, didactiek, lo (ler) --- catechese : didactiek (ler) --- C6 --- spiritualiteit --- 456.8 --- didactiek --- Didactiek --- 478.6 --- Godsdienst --- 268.911 --- 268.911 Godsdienstontwikkelingspsychologie en catechese van het kind --- Godsdienstontwikkelingspsychologie en catechese van het kind --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Kinderen en religiositeit --- Levensbeschouwelijke vorming ; didactiek --- Godsdienstige opvoeding --- Bijbel ; basisonderwijs --- Godly Play --- Bijbelverhalen --- Vertellen --- Spiritualiteit --- Christendom --- Montessorionderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Christian spirituality --- pastorale diensten --- catechese --- handboek --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Bijbelverhaal --- Ethiek --- Kunst --- Symboliek --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Man --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Voeding --- Maatschappij --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Geschiedenis --- Voorlichting --- 222 --- Lager onderwijs --- Geloven --- Bijbelbewerkingen --- Basisonderwijs --- Bible stories --- Children's literature
Choose an application
Wat is er nodig om met kinderen samen de Bijbel te ontdekken en een waardevol geloofsgesprek te voeren? In dit handboek vind je het antwoord. Maarten Hutter en Henk Kuindersmavertalen hun vakkennis en ervaringen rond kindertheologie naar toegankelijk taal en handvatten die je direct kunt toepassen. Leer opnieuw kijken naar kinderen én naar je eigen rol, ontdek hoe je het beste kunt aansluiten bij kinderen en laat je inspireren dor de vele praktijkvoorbeelden in thuis-, kinderwerk- en schoolsituaties. Nooit meer een kleurplaat is bedoeld voor kinder- en jeugdwerkers, predikanten en leerkrachten, ouders en andere opvoeders.
478.6 --- religieuze opvoeding --- godsdienst --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Bible --- Didactics of religion --- Didactiek --- Godsdienst --- Bijbel --- Catechese --- Godsdienstige opvoeding --- didactiek --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs
Choose an application
This volume offers an interdisciplinary study of Reformed sanctification and human development, providing the foundation for a constructive account of Christian moral formation that is attentive both to divine grace and to the significance of natural, embodied processes. Angela Carpenter's argument also addresses the impressions that such theologies give; namely either solitude in the face of adversity, or sheer passivity. Through careful examination of the doctrine of sanctification in three Reformed theologians -- John Calvin, John Owen and Horace Bushnell--Carpenter argues that human responsiveness in the context of fellowship with the triune God provides a basic framework for a theological account of moral transformation. Her relational approach brings together divine and human agency in a dynamic process where both are indispensable. Supplying an account of moral formation located within Christian salvation, while also being attentive to embodied human nature and the sciences, this book is vital to all those interested in spiritual formation and the human capacity for love.
Christian ethics --- Moral development --- Reformed Church --- Faith development. --- Doctrines --- Owen, John, --- Calvin, Jean, --- Sanctification --- Faith development --- Bushnell, Horace, --- Development of faith --- Faith, Stages of --- Religious development --- Stages of faith --- Christian education --- Psychology, Religious --- Ethical development --- Child psychology --- Moral education --- Owen, John --- Owen, J. --- Owen, Shon up, --- Up Owen, John, --- J. O. --- O., J. --- Owen, --- Protestant, --- Calvijn, Johannes --- Calvin, Jean --- Calvinus, Johannes --- 268.742 --- 268.742 Moraal en catechese--(andere themata) --- Moraal en catechese--(andere themata) --- Bushnell, Horace --- Reformed Church - Doctrines --- Owen, John, - 1616-1683 --- Calvin, Jean, - 1509-1564.
Choose an application
Begin 2019 werd het leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs geactualiseerd, omdat de nood aan meer levensbeschouwelijke en religieuze geletterdheid van leerlingen steeds duidelijker bleek. Van de leerkrachten wordt verwacht dat zij leerlingen laten proeven van de christelijke traditie in al haar rijkdom en diversiteit, in wisselwerking met de actuele samenleving en de persoon van de leerling. Dat vraagt niet alleen didactische professionaliteit en een van binnenuit begrepen christelijke spiritualiteit, maar ook een gedegen theologische en godsdienstwetenschappelijke kennis. Om (toekomstige) leerkrachten en docenten daarbij maximaal te ondersteunen zijn in dit boek voor de tweede graad van het secundair onderwijs toegankelijke en beknopte handvatten voorzien, gebaseerd op de meest recente theologische inzichten.https://halewijn.info/catalogus/letter_en_geest_deel_ii_tweede_graad_secundair_onderwijs
268.252 --- Godsdienstleerplannen: secundair onderwijs --- 268.252 Godsdienstleerplannen: secundair onderwijs --- 456.8 --- godsdienst --- didactiek --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs --- Rooms-Katholieke Kerk --- Catechese --- Christendom --- Samenleving --- Onderwijs --- 485.7 --- Godsdienst --- secundair onderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk onderwijs --- Godsdienstonderwijs --- Leerplan --- Godsdienstige opvoeding --- Levensbeschouwelijke vorming ; didactiek --- Kinderen en religiositeit --- Doctrine of God (christianism) --- Christian religion --- Didactics of religion --- geloven --- religieuze opvoeding
Choose an application
Begin 2019 werd het leerplan rooms-katholieke godsdienst voor het secundair onderwijs geactualiseerd. Van de leerkrachten wordt verwacht dat zij leerlingen laten proeven van de christelijke traditie in wisselwerking met de actuele samenleving en de persoon van de leerling. Dat vraagt een gedegen theologische en godsdienstwetenschappelijke kennis. Om (toekomstige) leerkrachten en docenten daarbij maximaal te ondersteunen zijn in dit boek voor de eerste graad van het secundair onderwijs toegankelijke en beknopte handvatten voorzien, gebaseerd op de meest recente theologische inzichten. https://halewijn.info/catalogus/letter_en_geest_deel_i_eerste_graad_secundair_onderwijs
268.252 --- 268.252 Godsdienstleerplannen: secundair onderwijs --- Godsdienstleerplannen: secundair onderwijs --- Rooms-Katholieke Kerk --- Catechese --- Christendom --- Samenleving --- Onderwijs --- 485.7 --- Godsdienst --- secundair onderwijs --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk onderwijs --- Godsdienstonderwijs --- Leerplan --- Godsdienstige opvoeding --- Levensbeschouwelijke vorming ; didactiek --- Kinderen en religiositeit --- Doctrine of God (christianism) --- Christian religion --- Didactics of religion --- godsdienst --- geloven --- religieuze opvoeding
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|