Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Administrative law --- personeelsmanagement --- arbeidsrecht --- ambtenaren --- leraren --- Flanders
Choose an application
Personality development --- Orthopedagogics --- lerarenberoep --- orthopedagogiek --- pedagogiek --- schoolproblemen --- onderwijs --- gedragsstoornissen --- leraren --- leraren-leerling relatie
Choose an application
Didactic strategies --- brede school --- leerproblemen --- leraren-leerling relatie
Choose an application
Versterk de interactie in en buiten je klas Hoe ga je om met spanningen in de klas? Waarom begint goed leiderschap altijd bij jezelf? Hoe motiveer je een groep tot gedragsverandering?Spanningen en botsingen bestaan in elke klas en school. En bijna allemaal worden ze op dezelfde manier veroorzaakt: door een gebrek aan verbinding tussen het individu en de schoolcultuur.Leraren onder hoogspanning leert je aan de hand van themagecentreerde interactie (TGI) spanningen opzoeken en samenwerking vlotter te laten verlopen, zowel met je leerlingen als met je collega's.Stop met wegkijken, hou op met het probleem voor je uit te schuiven: hoog tijd om met elkaar te leren omgaan in een veilige setting. Het ruwe goud van verbinding ligt in elke school voor het oprapen.https://www.lannoo.be/nl/leraren-onder-hoogspanning
Teacher education. Teacher's profession --- schoolorganisatie --- coaching --- schoolteam --- samenwerking --- Communicatie --- Leraren --- 371.21 --- lerarenberoep --- pedagogisch klimaat --- stress --- TGI (themagecentreerde interactie) --- leraren --- leraren-leerling relatie --- lerarenbegeleiding --- Onderwijs --- Leiderschap --- Samenwerken --- Conflicten --- Themagecentreerde interactie --- Spanning (stress) --- Schoolcultuur --- Leraar --- Samenwerking --- leiderschap
Choose an application
Als het over taboes in onderwijs ging, stond het thema ?centrale toetsen? lange tijd steevast op nummer één. Het haalde niet altijd een diepgaand discours, want er waren te veel hardnekkige drempels om te overbruggen. Zo waren argumenten als het gevaar voor ?teaching to the test?, ?momentopnames? en ?staatspedagogiek? veelgehoorde argumenten om centrale toetsen in te voeren.Met dit themanummer wil de redactie van ?Beleid voeren in het onderwijs? bijdragen aan het debat in de aanloop van het gebruik van Vlaamse, gevalideerde, gestandaardiseerde en genormeerde toetsen. Het themanummer wil niet polemiseren of sturend opiniëren, maar elementen en stemmen in het debat brengen en daar waar mogelijk onderbouwde antwoorden geven op de eerder vermelde drempels in de discussie.We vertrekken van de vraag: ?Waar willen en kunnen we naartoe met de inbreng van Vlaamse toetsen in de evaluatiepraktijk??. Voor antwoorden op deze vraag konden we een beroep doen op enkele experten en op stemmen van het onderwijsveld zelf.https://www.politeia.be/nl/publicaties/286674-vlaamse+toetsen
Onderwijs --- Vlaanderen --- Evaluatie --- Centraal examen --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- Didactiek --- evaluatie --- evaluatietechnieken
Choose an application
Een leraar met een sterke en zelfbewuste professionele identiteit is een leraar die nadenkt over wat hij vindt, voelt, denkt, doet, kan en wenst. Deze gedachten toetst hij aan andere inzichten en die nieuw verworven inzichten past hij toe in zijn onderwijs. Zijn identiteit, en daarmee zijn eigen kleur, schemert door in de verhalen die hij schrijft over een gebeurtenis in de klas, op het schoolplein, met ouders of met collega's.Dit boek geeft veel voorbeelden van zulke verhalen. Ze vormen een onuitputtelijke bron van inzicht in de ontwikkeling van de professionele identiteit voor de (aanstaande) leraar zelf, maar ook voor lerarenopleiders of collega's.Het boek is opgebouwd rond drie secties: narratieve reflectie, professionele identiteit en taalstimulering. Onderzoekers van het lectoraat Narratieve Professionele Identiteit van Hogeschool KPZ in Zwolle geven vanuit verschillende perspectieven handvatten om de professionele identiteit te versterken.https://gompel-svacina.eu/product/een-leraar-met-een-eigen-kleur-ontwikkeling-van-professionele-identiteit/
onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- Leraar --- Professionalisering --- Beginnende leraar --- Identiteit --- Professionele identiteit --- Leerkrachten --- Beroepsprofiel
Choose an application
Studenten in het (hoger) beroepsonderwijs worden geacht om steeds zelfstandiger te leren. De begeleiding van dat proces vraagt van docenten tact en de juiste didactische vaardigheden. Hoe kun je als docent studenten goed helpen met leren?33 tips voor hbo-didactiek helpt zowel de beginnende als gevorderde docent die studenten voorbereidt op de beroepspraktijk. Het bevat 33 unieke tips voor effectieve didactiek. Iedere tip start met een beknopte samenvatting van de belangrijkste wetenschappelijke inzichten. Vervolgens worden praktische aanwijzingen gegeven uit de onderwijspraktijk, direct inzetbaar in de les. De auteurs vertellen hoe het leerproces in het studentenbrein verloopt, hoe studenten leren leren en wat wel en niet werkt.Dit boek is nuttig voor iedereen die zich bezighoudt met het begeleiden van studenten en is te gebruiken bij zowel het vormgeven van het onderwijs, als tijdens het lesgeven. De praktische voorbeelden komen uit het hoger beroepsonderwijs, maar de meeste inzichten zijn ook geschikt voor het middelbaar beroepsonderwijs, voortgezet onderwijs en het basisonderwijs. Goede didactiek is immers universeel. Kortom, een essentieel boek voor iedereen die studenten wil voorbereiden op een leven lang leren.https://www.boomhogeronderwijs.nl/onderwijs-en-opvoeding/100-9848_33-tips-voor-hbo-didactiek
Leerlingbegeleiding --- Didactiek --- Sociale vaardigheden --- Leraar --- Motivatie --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- didactiek --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Sociale vaardigheden ; leraren
Choose an application
Actief leren is belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen. Leerlingen werken hierbij tegelijk aan kennisdoelen en aan de voor hun toekomst zo belangrijke '21e-eeuwse vaardigheden'. Zelfsturing en samenwerking zijn daarbij essentieel. Het aanleren van deze vaardigheden vraagt een coachende, begeleidende rol van de leerkracht. Hierbij is het geven van doelgerichte feedback een krachtig instrument om prestaties te verbeteren.Begeleiden van actief leren geeft (toekomstige) leerkrachten inzicht in de bedoelingen van actief leren en biedt handreikingen voor de organisatie van actief leren en de begeleiding van leerlingen hierbij. Er is speciale aandacht voor het geven van feedback, het stimuleren van zelfstandigheid, ofwel zelfsturing en het stimuleren van samenwerking tussen leerlingen.https://www.coutinho.nl/nl/begeleiden-van-actief-leren-9789046907719
leerlingbegeleiding --- Actief leren --- Zelfsturing --- Samenwerkend leren --- Coachen --- Feedback --- Zelfstandigheid --- Differentiatie --- Zelfsturend leren --- Coöperatief leren --- Lager onderwijs --- zelfsturing --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Spelend leren --- Basisonderwijs ; didactiek --- 700 Pedagogie
Choose an application
Hoe zorg je voor een goede afstemming tussen leerdoelen, toetsing en leeractiviteiten? Wat zijn kenmerken van een krachtig curriculum? En hoe kun je dit ontwerpen?In het boek Curriculumontwerp in een notendop gaan we aan de hand van onderwijskundige literatuur en praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het ontwerpen een krachtig curriculum. Hierbij gaan we eerst in op wat een curriculum is en hoe je het kan ontwerpen. Vervolgens gaan we middels praktijkvoorbeelden stap voor stap in op het ontwerpproces, met elementen als leerdoelen (leeruitkomsten), toetsing, rubrics, formatief handelen en leeractiviteiten.Het boek is geschreven voor docenten, teacher leaders, onderwijskundigen en andere onderwijsexperts die zich willen verdiepen in curriculumontwerp. Het is zo geschreven dat het geschikt is voor alle soorten onderwijs: van het primair onderwijs tot en met het hoger onderwijs.https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/curriculumontwerp-in-een-notendop.html
Curriculum development --- curriculumontwikkeling --- onderwijs --- Onderwijs --- Curriculum --- Curriculumontwikkeling --- leerdoelen ontwerpen --- curriculum --- Curriculumontwerp --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Hoger onderwijs --- Leerdoelen --- Leraren
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|