Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Mimesis Nemesis collects more than a hundred iPad drawings by William Ploegaert, created through intense observation, capturing the artist’s extended environment. — “In the opening scene of Tarkovsky’s film Solaris, main character Kris Kelvin explores the natural elements in his garden with the greatest care and attention; a rippling brook with aquatic plants, some trees, flowers, and even a sudden thunderstorm. He experiences all this as if it were his last day. Callously implausible, it actually turns out to be the last time, because 24 hours later, he is on his way to a space station where all kinds of inexplicable things will happen.I recognise this kind of thorough observation. Often, my environment seems to reach me with great intensity, not as if it were the last time, but because it could be the last time. When I draw it, somehow, I part with it.”
Ploegaert, William --- Art --- digital art [visual works] --- 75.07 --- 741.07 --- Ploegaert, William °1959 (°Gent, België) --- Belgische kunstenaars --- Schilderkunst ; schilders A-Z --- Tekenkunst ; tekenkunstenaars A - Z
Choose an application
In september 2017 is de Phoebus Foundation gestart met de uitgave van een wetenschappelijke publicatiereeks waarin pareltjes uit de collectie in de schijnwerpers worden geplaatst. Hierbij wordt voor elke nieuwe uitgave een beroep gedaan op kunsthistorici die gespecialiseerd zijn in het betreffende thema, en het verhaal op een boeiende en toegankelijke manier kunnen vertellen.
Painting --- Graphic arts --- etchings [prints] --- watercolors [paintings] --- Bruycker, de, Jules --- Ghent --- Patershol (Gent). --- De Bruycker, Jules. --- Gent. --- Bruycker, Jules de --- Criticism and interpretation --- Local history --- Gent (België)
Choose an application
Een stad kan je niet opeten, maar met de blik gericht op voeding kan je ze wel op een originele manier leren kennen. In elke periode moesten immers zowel de inwoners als de bezoekers dagelijks voorzien worden van spijs en drank. Het is vanuit die bijzondere invalshoek dat deze wandelgids je van Gent laat proeven en genieten. Twee mooi uitgestippelde wandelingen leren je Gent kennen tijdens vroegere bloeiperiodes: de late middeleeuwen, met de veertiende eeuw als hoogtepunt, en de negentiende-eeuwse Arteveldstad, wakker geschud door de industriële revolutie.In beide periodes heeft het systeem van voedselvoorziening en -bedeling de stad mee vormgegeven. Want een stad voeden zonder koelkast of vrachtwagen, vergt een andere organisatie dan vandaag. Ontdek hoe middeleeuws Gent elke dag bijna zeventigduizend monden voedde, waar de levensmiddelen toekwamen en hoe ze aan de man werden gebracht. Of wandel op de plek waar nog niet zo lang geleden een groot slachthuis stond, als teken van moderniteit en vooruitgang.Een ding staat vast: je zal van deze wandelgids alleen maar meer honger krijgen naar Gent.(https://www.skribis.be/nl/honger-naar-gent.html)
Regional documentation --- History of civilization --- Ghent --- Wandelen --- Voeding --- België --- Gent --- Gidsen --- Sociale aspecten --- Geschiedenis --- Gent (België) --- Wandelroute --- Gids (boek) --- Middeleeuwen --- Industriële revolutie --- Eetcultuur
Choose an application
Ingenieurs en historici brengen het verhaal van een aantal bijzondere Gentse bruggen belicht vanuit verschillende invalshoeken en doorspekt met interessante zijsprongen. De publicatie richt zich tot een breed publiek (geïnteresseerde Gentenaars, vakmensen, studenten,...). Het boek is dus niet bedoeld als een specialistisch werk. Door de vormgeving, de prominente plaats van het beeldmateriaal, de toegankelijke schrijfstijl zal het op de eerste plaats een breed maar geïnteresseerd publiek aanspreken. Tegelijkertijd worden de behandelde thema's met voldoende diepgang uitgewerkt zodat het boek ook voor specifieke doelgroepen interessante informatie over het onderwerp bundelt.
725.95(493) --- Bruggen ; Gent --- Dujardin, Filip °1971 (°Gent, België) --- Stedenbouw ; Gent --- Openbare gebouwen ; bruggen, viaducten, tunnels ; België --- Regional documentation --- bridges [built works] --- Ghent --- Bridges
Choose an application
These projects were designed between 2004 and 2019. Until now, fifteen have been built. Some of them are better known elsewhere than they are in their own neighbourhood. They have double lives – both as the main protagonist of an architectural narrative, and its backdrop. Good architecture has the tendency to fit without posturing, to make the city. In the best case, it survives itself. Every project establishes its frame of references. It represents a set of intentions, both spatial and ideological. To take a position as an architect and make these choices is inevitable. The tools of architecture are limited, but the solutions to particular design issues are endless, and this is what makes all the difference. We do not rely upon specific design methods. Instead, we believe in the consistency of architectural themes.
72.07 --- Office Kersten Geers David Van Severen --- Geers, Kersten °1975 (°Gent, België) --- Van severen, David °1978 (°Gent, België) --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Architectural firms --- Office buildings. --- Geers, Kersten, --- Van Severen, David, --- OFFICE Kersten Geers David Van Severen (Architectural firm). --- OFFICE Kersten Geers David Van Severen --- Geers, Kersten --- Van Severen, David --- Architecture --- Architectural practice. --- Pratique. --- OFFICE Kersten Geers David Van Severen.
Choose an application
Glenn Sestig, born in 1968 in Ghent, Belgium, graduated from the Henri Van De Velde institute in Antwerp and in 1999 established his practice. From the outset, his work focused on extreme precision, on a construction with such mastery of the architectural line, proportions and perspective that it is easy to forget the careful consideration that will have gone into his design and creation. In addition to the material and its interpretation, transparency and the play of reflection suggest rather than illustrate the endeavors that have resulted in the real grandeur of some projects, primarily places for public use.Glenn Sestig Architects is synonymous with contemporary elegance. Their work can be seen as monolithic and intuitive but always with a strong refined architectural identity. The cohesion or even clash between different exclusive and unique materials elevates this identity. Therefore the architect uses his own method of calculation, a sort of mental model from which flow the intelligence, equilibrium and soul of a place. Each completed work is considered as a minor work of art wherein art, fashion and music are essential sources of inspiration. The architecture is no longer a movement in time but becomes a declaration of a clear architectural vocabulary.
72.07 --- Sestig, Glenn °1968 (°Gent, België) --- Belgische architecten --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Sestig, Glenn --- architectuur --- architecten --- architectuurfotografie --- interieurfotografie --- 717.8 --- fotografie --- architectuur, 20e eeuw, architecten afzonderlijk --- Architects --- Architects. --- Sestig, Glenn, --- Glenn Sestig Architects. --- Belgium.
Choose an application
“The more I reflect on her work, the more it appears to me as a peculiar form of Land Art”, is how arthistorian Ory Dessau describes the art practice of Marie Cloquet. The artist put together an extensive archive of photographs and uses it time and again to create her monumental landscapes on canvas. She considers the images, both digital and analog, as sketches and sees similarities between her process and that of classical painters. Close to the way in which, for example, the Flemish masters arranged the sketches they made on site, once back in their studios, into new, realistic looking compositions, Cloquet cuts up and mixes her images into independent entities that remain only loosely connected with the real world. After manipulating the photos in the darkroom, she prints them on drawing paper, tears them up and reconstructs them collage-wise, using watercolor paint. The rugged, anonymous worlds that emerge, play with scale, size and perspectives and simultaneously appeal, as places of devastation, to our collective memory. Marie Cloquet says, that at his core, her work is about collateral damage. If initially her pictures, mainly because of the analog production method, remained confined to the black and white spectrum, the artist has recently begun to gradually introduce color in her work. Subtle, pale and sketchy, so that the works tend towards the realm of the suggestive. It is an attempt to place a gentle veil over dramatic footage, to cover confrontational facts on the current state of the world and the human condition with a layer of beauty.
Painting --- photography and photographic processes and techniques --- Cloquet, Marie --- 77.092.07 --- Belgische kunstenaars --- Vrouwelijke kunstenaars --- Fotografen A - Z --- Cloquet, Marie, --- Cloquet, Marie °1976 (°Gent, België) --- Fotografie en schilderkunst ; bewerkte foto's --- Zilvergelatinedruk en aquarel --- Landschappen
Choose an application
De Belgische kunstenaar Koen Broucke (°1965) publiceert sinds 2013 regelmatig een schilderij of tekening op sociale media. Bij deze beelden schrijft hij gedachten over zijn werk, zijn bezigheden, zorgen en vreugden. Er zijn bespiegelingen bij de tijdgeest, reisnotities, literaire commentaren, herinneringen en observaties. Vooral na ingrijpende gebeurtenissen zoals de aanslagen in Brussel of het uitbreken van de pandemie wordt de urgentie groter om over de wereld na te denken. Dit boek bundelt een selectie van die geschilderde 'dagboekfragmenten' verzameld en aangevuld met nooit eerder gepubliceerd materiaal.
Choose an application
a+u’s October issue features 18 projects, ranging from private residences to urban plazas, by architect Marie-José Van Hee, whose practice is based in Ghent, Belgium. Guest editor Hera Van Sande notes how Van Hee’s buildings “blend in with their environment as if they have always been there” and her “architectural spaces evoke repose, reflection, serenity, silence.” Working almost entirely in Flanders, Van Hee creates architectural works that are intensely personal, as an extension of her aesthetic passion, which also encompasses cooking, literature, and fashion. The projects presented here all begin with an aerial photograph of the broader site context alongside Van Hee’s sketches. These sketches, or rather black drawings, are layers of pencil lines drawn on top of each other. They communicate the architectural images that Van Hee visualizes as “her hand mediates between the mental images and the spatial projections on a sheet of paper” and “negotiate between her imagination and the constrictions of our physical world while she juggles different scales simultaneously,” as described in the introduction by Sam De Vocht.
architects --- Marie-José Van Hee Architecten [Ghent] --- 72.07 --- Van Hee, Marie-José °1950 (°Gent, België) --- Marie-José Van Hee Architecten --- Belgische architecten --- Vrouwelijke architecten --- Architecture and Urbanism ; a+u (tijdschrift) --- Architecten. Stedenbouwkundigen A - Z --- Architecture --- Architecture, Domestic --- Architecture, Domestic. --- Architecture.
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|