Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
Wanneer een kind thuis komt te zitten van school, start voor het kind en zijn ouders soms een jarenlange zoektocht naar oorzaak en oplossing. Er is vaak hulp op de weg die afgelegd wordt, maar op sommige momenten kan het ook voelen alsof je wordt tegengewerkt. Diagnoses en de daarbij behorende ?etiketjes? openen deuren die anders gesloten blijven.Aan de andere kant worstelen scholen met de problematiek rondom leerlingen die om uiteenlopende redenen thuisblijven. Docenten en zorgcoördinatoren lopen soms hard tegen de grenzen aan van wat hun school kan inzetten om een leerling op school te houden en goede ondersteuning te bieden.In De achterkant van het onderwijs wordt de thuiszittersproblematiek in kaart gebracht en vervolgens van verschillende kanten belicht. Zorgcoördinatoren en onderwijsinspectie komen aan het woord, en vooral ook jongeren die zelf deze moeilijke route hebben afgelegd, met vaak een positieve uitkomst. Hoe hebben zíj het thuiszitten en de hulpverlening daaromheen ervaren? Uit deze interviews wordt duidelijk wat werkt en wat niet.De lessen en tips voor jongeren, hun ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes kunnen handvatten bieden voor de discussie rond en verdere aanpak van dit onderwerp. De auteurs wijzen geen vinger naar waar het fout gaat, maar doen aanbevelingen voor de verschillende doelgroepen. Het geeft ons allemaal stof tot nadenken.https://www.swpbook.com/boeken/21/onderwijs/2246/de-achterkant-van-het-onderwijs
leerlingen --- 371.21 --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- schoolmoeheid --- absenteïsme --- schoolverlaters --- zorgbeleid --- schoolverzuim --- Vroegtijdige schoolverlater --- Leerstoornis --- Gedragsprobleem --- Probleemgedrag --- Spijbelen --- Ontwikkelingspsychologie --- Nederland --- Schoolverzuim --- Thuisblijven --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- books
Choose an application
"Dès que la reprise de scolarité est abordée, l'angoisse de Nathan le déborde.", "Maximilien est victime de harcèlement depuis l'école élémentaire.", "Tous les matins, la mère accompagne Milo, ils entrent dans la cour, puis repartent.", "Famille et collège vivent le non-retour de Hugo à l'école comme un échec." Pression éducative, anxiété de performance, phobie sociale, somatisation, sentiment de harcèlement, angoisse de séparation, phobie de l'école, difficultés relationnelles conduisent parfois des enfants ou des adolescents au Refus scolaire anxieux. Des symptômes de plus en plus visibles obligent l'école à s'ajuster à ces situations douloureuses pour les élèves, leurs parents et leurs enseignants. Claire Rhode et Frédérique Bodiou témoignent ici de leur expérience d'un métier émergent. Elles livrent quelques récits de situations d'élèves accompagnés, parmi tant d'autres, pour témoigner de leur souffrance et du besoin infini et impérieux de solliciter les partenaires et travailler en synergie avec différents professionnels vers le mieux-être de ces jeunes en devenir. Elles proposent des analyses pertinentes pour la prise en charge complexe de ces situations toutes vécues de façons singulières. Elles donnent des clefs, des outils, pour l'accompagnement pédagogique par toutes les personnes concernées de ces élèves en Refus scolaire anxieux. Cet ouvrage pose les bases de la responsabilité sociale, pédagogique et politique de ce problème, à considérer comme un problème de santé publique."
School phobia --- School attendance --- Child psychology --- Phobie scolaire --- Accompagnement socio-éducatif --- Absentéisme scolaire --- Anxiété --- Enseignement. --- Phobie sociale --- Troubles phobiques --- Psychologie de l'enfant. --- Chez l'enfant. --- Enfant.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|