Narrow your search

Library

KU Leuven (2)


Resource type

dissertation (2)


Language

Dutch (1)

English (1)


Year
From To Submit

2021 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
Vlaanderen als innoverende MICE-bestemming. Een kwalitatieve studie met een focus op ‘Big Data’.
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit onderzoek probeert een beeld te schetsen van innovatie op het Vlaamse MICE-toerisme. Aangezien innovatie een heel uitgebreid begrip en voor interpretatie vatbaar is en de term in de literatuurstudie vaak aan technologie wordt gelinkt, is er extra gefocust op een tool genaamd ‘Big Data’. Doorheen deze paper wordt er getracht om een antwoord te vinden op de volgende hoofdvraag: “Welke rol kan innovatie spelen in de toekomst van het Vlaamse MICE-toerisme en kan een technologische tool als ‘Big Data’ daarin een zekere invloed hebben?”. Voor het praktische gedeelte van dit onderzoek worden er diepte-interviews afgenomen bij Vlaamse ondernemingen om meer praktische kennis te vergaren over innovatie, ‘Big Data’ en de MICE-sector. In totaal zijn er negentien interviews afgenomen met mensen die werkzaam zijn in het zakentoerisme en dit via congresbureaus, evenementenkantoren of regionale MICE-werkingen. Als aanvulling komen er ook enkele overkoepelende organisaties aan het woord. Uit de interviews komen er allerlei inzichten aan bod over innovatie, ‘Big Data’ en de Vlaamse MICE-sector die een aantal overeenkomsten vertonen met de voorafgaande literatuurstudie. De meeste respondenten zijn bezig met innovatie en hun ondernemingen gebruiken vooral technologische tools om te innoveren binnen hun werking. Welke tools dit zijn, hangt af van het doel van hun bedrijf en welke taken zij uitvoeren. Daarnaast wordt innovatie voornamelijk ook als concurrentievoordeel gebruikt ten opzichte van andere bedrijven. Qua technologische tools wordt ‘Big Data’ door een aantal ondernemingen reeds gebruikt. Enkele manieren van dataverzameling zoals sociale media, mobiele data, Google Analytics en mailing databases worden tijdens de interviews vernoemd. Toch is er een groot deel van de geïnterviewde MICE-medewerkers die (nog) niet met ‘Big Data’ werken. De voornaamste drempels zijn de toegankelijkheid van de data, het tijdsintensieve proces, de dure kosten en de beperkte kennis over ‘Big Data’. Er is duidelijk nog ruimte voor verbetering en meer groei door implementatie van deze datavorm. Daarnaast zijn er nog andere technologische trends die tijdens de interviews vermeld werden en een belangrijke meerwaarde kunnen zijn naast ‘Big Data’ voor de Vlaamse MICE-sector zoals augmented reality, livestreams en hybride event platformen. De Vlaamse MICE-sector omvat bedrijven die actief zijn binnen het zakentoerisme en specifiek binnen ‘Meetings, Incentives, Conferences/Conventions en Exhibitions/Events’. De opvallendste trend binnen de industrie die bijna door iedereen wordt aangehaald is de opkomst van de digitale en hybride meetings, de congressen en evenementen onder invloed van de huidige COVID-19 crisis. Toch staan alle respondenten te springen om zo snel mogelijk terug fysieke MICE-activiteiten te organiseren zoals pré-corona maar de constant veranderende coronamaatregelen zorgen voor een moeilijke voorspelling wanneer dit terug zou kunnen. Aangezien dat COVID-19 een ongeziene impact heeft gehad op de MICE-sector, blijft het moeilijk om te voorspellen wat de toekomst zal brengen. Dat de sector moet blijven innoveren en zal op een dag terug boosten zoals voorheen, dat is een zekerheid.

Keywords


Dissertation
Tourists' Awareness of their Impact on Coral Reefs​
Authors: --- --- ---
Year: 2021 Publisher: Leuven KU Leuven. Faculteit Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The increase in the popularity of tourism in maritime areas is having devastating ecological consequences. Many studies have been done on the effects of this excessive tourism in the fragile ecosystems, some of the consequences are diseases, infections, direct destruction and disruption of vital processes. These problems were the inspiration to investigate to what extent the tourist is aware of them and how this perception is formed. This study indicates that Flemish tourists have a rather low perception of the impact of tourism on coral reefs. There is awareness of the problems, but rather to a limited extent. This depends on several factors. For instance, there appears to be a difference between estimating the impact of factors that people themselves have indicated to conduct and general factors that are presented to them. The factors to which they themselves are connected (or admit to this) appear to be estimated lower. The more general factors are then rated higher. This may be due to social desirability, where people prefer to present their behaviour favourably in order to make a good impression. This effect is occurring several times across this research. Furthermore, the psychological phenomenon of cognitive dissonance appears to arise when standpoints are indicated towards statements. Flemish tourists are aware that tourism plays a role in the problems experienced by the coral reefs, but they tend to shift the responsibility to global abstract problems. In addition, there also appear to be differences in the type of activity, but also in the characteristics of the person, e.g. men, divers, people in the older age category and people with more experience form the major problematic group. These people can be targeted by focusing on them during an awareness-raising campaign. Informing is therefore the most important proposal made to solve the problem of lack of knowledge. However, the effect of a confrontation with the problems must be well thought out, since it appears that the effect of this is rather limited. Furthermore, there does seem to be good will, as Flemish tourists are positive about using income from tourism in the conservation of the coral reefs and the implementation of a maximum number of visitors. Moreover, social media, news channels and DMOs can also be used for this sensitisation, as it appears that these have a large impact on its users and can have positive effects on awareness of environmental issues. Summarised, this study shows that there are many opportunities and challenges within the relationship between tourism, the tourists and coral reefs.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by