Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|
Choose an application
In onze hedendaagse samenleving is elektronica en elektriciteit niet meer weg te denken en zal deze dus ook aanwezig zijn in vliegtuigen. Zonder het elektrisch systeem kan men geen operationeel vliegtuig verkrijgen. Deze bachelorproef zal meer info geven en verklaren waarom de C-130 Hercules AC aangedreven maar DC gecontroleerd is. De kolossale transportvlieger C-130 Hercules van Lockheed General Dynamics is sinds 1972 operationeel binnen Defensie. Via een analytische studie ben ik op zoek gegaan naar antwoorden op de vragen ‘Hoe wordt er spanning opgewekt?’, ‘Hoe werkt een wisselstroom- en gelijkstroomvoeding?’ maar ook ‘Welke relaties en interacties bestaan er?’ en ‘Wat kan er allemaal fout gaan?’. Aan de hand van deze vragen zal duidelijk worden waarom de C-130 Hercules AC aangedreven maar DC gecontroleerd is. Bij de C-130 Hercules wordt er gebruik gemaakt van generatoren die de spanning opwekken. Deze worden aangedreven door de motoren en ‘Auxiliary Power Unit’ (APU). De generator uitgang levert 115 V AC deze wordt aan de hand van een ‘transformator-rectifier’ omgezet naar 28 V DC. De wisselstroom zal de verschillende AC bussen aandrijven. De afzonderlijke verbruikers worden gevoed uit een van de AC bussen met een bijhorende circuitbeveiliging. De 28 V DC zal de bijhorende DC bussen aandrijven met bijhorende verbruikers. DC is nodig om controle uit te oefenen van alle AC aangedreven componenten. Via AC is er een groot vermogen beschikbaar. En via DC wordt dit groot vermogen gecontroleerd. Zonder DC zal de wisselstroom niets kunnen verwezenlijken. In een vlucht enkel op batterij zal DC stroom alle essentiële verbruikers moeten voeden.
Choose an application
Simulatie. Een virtuele wereld waar kennis en ervaring opgedaan wordt, zonder iets of iemand tot last te zijn. Natuurlijk zal iemand deze simulator moeten ontwikkelen en bouwen. De algemene opbouw van een simulator zal steeds op dezelfde manier gebeuren, om het onderhoud en de ontwikkeling zo eenvoudig en goedkoop mogelijk te houden. De algemene opbouw zal toegepast worden op een bepaald type van vliegtuig, wat in dit eindwerk de Dornier 228-Classic is. Verschillende algemene systemen worden gekozen en samengevoegd. Niet eerder ontwikkelde gesimuleerde systemen worden ontwikkeld. De afgewerkte Dornier 228-Classic simulator is voor een groot deel gerealiseerd binnen de termijn van het eindwerk. Na het afwerken van de simulator word deze door een extern bedrijf op een "motion" platform geplaatst. Het grote belang van dit eindwerk is dat Euramec, het bedrijf waar deze bachelorproef gerealiseerd is, een nieuwe type specifiek simulator heeft die deels in dit eindwerk omschreven staat. Heeft dit eindwerk een belangrijke winst naast de gebouwde simulator? Ja, de opgedane ervaring heeft mijzelf een grote stap in de goede richting gezet om te starten aan een wonderbaarlijke loopbaan.
Listing 1 - 2 of 2 |
Sort by
|