Narrow your search

Library

Thomas More Mechelen (5)

ACV - CSC (1)


Resource type

dissertation (5)

book (1)


Language

Dutch (5)

English (1)


Year
From To Submit

2021 (6)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Dissertation
Impactschaal voor rekenvaardigheden : Normering van de impactschaal voor rekenvaardigheden en de beïnvloedende factoren
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Aanleiding onderzoek: Psycho-educatie en coping vaardigheden zijn de dag van vandaag erg belangrijk om in therapie op te nemen. De aanleiding tot dit onderzoek was een duidelijk beeld krijgen van de totale impact van de rekenproblemen in het dagelijks leven van jongvolwassenen om zo een bredere ondersteuning en advies te kunnen bieden met het oog op een beter welbevinden. Methodiek: Voor het onderzoek werd een kwantitatief onderzoeksdesign, meer specifiek een observationeel, cross-sectioneel onderzoek aan de hand van een online vragenlijst in Qualtrics, gebruikt. De vragenlijst werd verspreid via verschillende sociale media.Ook werden potentiële kandidaten aangeschreven via e-mail. Inclusiecriteria voor participanten waren van het mannelijk geslacht zijn en nog studeren aan een hogeschool of universiteit. Nadien werden de gegevens uit de vragenlijst statistisch verwerkt in SPSS 28. Resultaten: Een eerste belangrijke bevinding bij onderzoeksvraag twee was de bij benadering gelijke verdeling van proefpersonen op de vraag: “Vindt u het moeilijk om ondersteuning omtrent rekenvaardigheden te vragen binnen uw omgeving?”. Wat betreft factoren die een invloed uitoefenen op de impact van rekenvaardigheden op het dagelijks leven van jongvolwassenen, kunnen we besluiten dat de factoren geslacht, opleidingsniveau middelbaar onderwijs, opleidingsniveau hoger onderwijs en diagnose dyscalculie wel degelijk een invloed uitoefenen. Vrouwen ervaren gemiddeld meer impact dan mannen. Leerlingen in het bso of tso ervaren gemiddeld meer impact dan leerlingen in het aso. Bachelorstudenten ervaren gemiddeld meer impact dan masterstudenten. En jongvolwassenen met de diagnose dyscalculie ervaren gemiddeld meer impact dan jongvolwassenen zonder diagnose dyscalculie. Voor onderzoeksvraag drie kunnen we besluiten dat er wel degelijk een gradatie bestaat in de impact van rekenvaardigheden op het dagelijks leven van jongvolwassenen. Uit de resultaten blijkt dat we jongvolwassenen aan de hand van hun totaalscore op de impactschaal kunnen indelen in een van drie ernstgroepen waarbij groep 1 op alle vlakken meer impact ervaart. Conclusie: De impact van rekenvaardigheden bij jongvolwassenen mag niet worden onderschat. Jongvolwassenen ervaren deze impact op verschillende vlakken. Het is dan ook belangrijk om binnen het werkveld, de diagnostiek hiermee rekening te houden. De impactschaal Rekenen is een instrument dat tracht al deze symptomen in kaart te brengen en een ernstgraad te formuleren om zo een duidelijk beeld te krijgen van de totale impact. Het uiteindelijke doel van het instrument is om zo een bredere ondersteuning van de jongvolwassene te kunnen garanderen.

Keywords


Dissertation
Onderzoek naar de rekenvaardigheden in het eerste jaar B-stroom : Aanpassing van het Rekenvaardighedenprofiel
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Aanleiding onderzoek: Uit het onderzoek van Nooyens (2020) bleek dat het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al., 2016) te moeilijk was voor leerlingen uit het eerste jaar B-stroom. Hierdoor kwam de vraag om de rekenvaardigheden van leerlingen in het eerste jaar B-stroom in kaart te brengen, voor een aangepaste rekentest die werd gebaseerd op het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al., 2016). Methodiek: Dit kwalitatief onderzoek werd onderverdeeld in drie delen. Voor het eerste deel van het onderzoek werden er semigestructureerde interviews afgenomen. De proefgroep bestond uit twee personen, namelijk leerkrachten die instaan voor het onderwijzen van rekenvaardigheden in het eerste jaar B-stroom. Het interview volgde de opbouw van het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al., 2016). Er werd gevraagd welke rekenvaardigheden aan bod komen tijdens de wiskundelessen in het eerste jaar B-stroom en aan welke vormelijke eisen een test voor het eerste jaar B-stroom moet voldoen. De rekenvaardigheden worden opgesplitst in rekenfeiten, conceptuele kennis, procedurele kennis en vaardigheden, integratie, aanvullende en compenserende rekenvaardigheden. In het tweede deel van het onderzoek werd aan de hand van de verzamelde gegevens een aangepaste versie van het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al.,2016) opgemaakt. In het derde deel van het onderzoek werd een aangepaste versie van de test voorgelegd aan de proefpersonen die eerder hadden deelgenomen aan de interviews. Zij konden beoordelen of de aangepaste rekentest geschikt is voor een afname in een eerste jaar B-stroom, zowel op inhoudelijk als vormelijk vlak. Resultaten: Uit de resultaten van het eerste deel van het onderzoek blijkt dat het eerste jaar B-stroom een remediëringsjaar is voor de leerstof wiskunde uit het lager onderwijs. Het wiskundeonderwijs staat in functie van de zelfredzaamheid van de leerlingen. De leerlingen werken rond het gebruik van procedures en de focus ligt minder op de grootte van de getallen. In de B-stroom mogen ze altijd gebruik maken van tussenstappen, een rekentoestel, omzettingstabellen en formules. Voor een B-stroom is het belangrijk om tijdens de opmaak van de test rekening te houden met een volledige en duidelijke instructie, genoeg witruimte voor tussenstappen en om de tijdsdruk te laten vallen. In het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al., 2016) werden een aantal opgaven aangepast of geëlimineerd. Er werden voornamelijk aanpassingen gemaakt aan de grootte van de getallen, nu worden enkel nog decimale getallen tot op een tiende of een honderdste gebruikt. Er werden een formularium en omzettingstabellen toegevoegd en bij het cijferen werd er ook reeds een schema voorzien. Na het voorleggen van de aangepaste versie voor het eerste jaar B-stroom, deel drie van het onderzoek, vermeldden de beide leerkrachten dat het van belang is om een zo volledig mogelijke instructie te voorzien. Verdere opmerkingen waren: enkelzijdig afdrukken zodat de focus kan liggen op één taak en de vorige bladzijde gebruikt kan worden als kladpapier en genoeg witruimte bieden. Een goede ondersteuning bij vraagstukken (gegeven, gevraagde, bewerking, antwoordzin) en een consequent taalgebruik over de hele test (bijvoorbeeld uur vermelding) zijn belangrijk. Inhoudelijk vonden ze de test gepast voor een afname in een eerste jaar B-stroom. Conclusie: Met dit onderzoek werd de eerste aanzet gegeven om de rekenvaardigheden binnen het eerste jaar secundair onderwijs B-stroom in kaart te brengen. Het is een eerste stap in de opmaak van een gestandaardiseerde test, die kan worden afgenomen in het eerste jaar B-stroom. Dit onderzoek is een meerwaarde voor het onderwijs. Leerkrachten binnen het eerste jaar secundair onderwijs B-stroom krijgen een duidelijk beeld van de rekenvaardigheden van hun leerlingen, in functie van een gepaste ondersteuning.

Keywords


Dissertation
Onderzoek naar de samenhang tussen rekenvaardigheden en muzikale vaardigheden bij volwassenen
Authors: ---
Year: 2021 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Aanleiding onderzoek: Uit recente onderzoeken blijkt dat muzikale vaardigheden een positieve invloed kunnen hebben op de ontwikkeling van de rekenvaardigheden bij kinderen. Met deze bachelorproef wordt nagegaan of de ontwikkeling van muzikale vaardigheden bij professionele muzikanten een invloed heeft op de ontwikkeling van de rekenvaardigheden ten opzichte van de ontwikkeling van de rekenvaardigheden bij amuzikale personen. Methodiek: Het gekozen onderzoeksdesign is een kwantitatief observationeel cross sectioneel onderzoek, waarbij het verschil tussen de rekenvaardigheden van professionele muzikale proefpersonen en amuzikale proefpersonen in kaart gebracht worden. Er werd bij 28 proefpersonen een aantal deelvaardigheden van het Rekenvaardighedenprofiel afgenomen, waaronder de rekenfeiten, de conceptuele kennis en de procedurele kennis en vaardigheden. Resultaten: Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat er geen significant verschil aanwezig is tussen de scores van de rekenfeiten, procedurele kennis en vaardigheden en conceptuele kennis van de professionele muzikale proefpersonen en deze van de amuzikale proefpersonen. Uit het onderzoek blijkt wel dat de muzikanten die enkel een slaginstrument bespelen, significant beter scoren (p<.05) op procedurele kennis en vaardigheden in vergelijking met de muzikanten die een slaginstrument en een ander instrument bespelen. Conclusie: De invloed van de muzikale vaardigheden op rekenvaardigheden van volwassenen kon niet aangetoond worden met dit onderzoek. De mogelijke samenhang tussen de procedurele kennis en vaardigheden en het type muziekinstrument zou handvaten kunnen bieden voor het ondersteunen van kinderen met rekenmoeilijkheden of het helpen kiezen van een instrument voor kinderen met rekenmoeilijkheden.

Keywords


Dissertation
Rekenvaardigheden in het buitengewoon secundair onderwijs : OV1 en OV2
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Aanleiding onderzoek: Voor het buitengewoon secundair onderwijs (BuSO) zijn er geen genormeerde rekentesten. Een vorm van niveaubepaling is echter nodig om de rekenvaardigheden van deze kinderen en jongeren in kaart te brengen en om hun ondersteuningsnoden en onderwijsbehoeften te bepalen. Methodiek: Dit onderzoek focuste op OV1 en OV2 van het BuSO en bestond uit twee delen: 1) een kwalitatief onderzoek waarin middels semi-gestructureerde interviews bij drie leerkrachten werd gepeild naar de noden en verwachtingen van een rekentest, gevolgd door de opmaak van een eerste versie van een test en 2) een kwantitatief, observationeel cross-sectioneel onderzoeksdesign waarbij een pilootafname van de rekentest werd uitgevoerd bij 18 leerlingen uit OV1 en OV2. Resultaten: Het eerste deel van dit onderzoek maakte de nood aan een rekentest voor het BuSO OV1 en OV2 kenbaar. De participanten gaven aan dat deze test voor beide OV’s en voor elk onderwijstype dezelfde kon zijn gedurende de hele loopbaan in het BuSO. Een getallendictee, hoofdrekenen (optellen), getallenassen, kloklezen (analoog en digitaal), geldrekenen en oefeningen op meten en metend rekenen mochten daarbij zeker niet ontbreken. Uit de resultaten van de pilootafname bleek dat alle subtests, behalve Kloklezen analoog en Kloklezen digitaal, te gemakkelijk waren voor de meerderheid van de leerlingen. Met deze resultaten was de betrouwbaarheid van de rekentest dan ook matig. Conclusie: De voorgestelde rekentest zal nog moeten worden verfijnd zodat de betrouwbaarheid en validiteit toenemen. Voor logopedisten en leerkrachten werkzaam in het BO kan het een eerste screeningsinstrument zijn die peilt naar de rekenvaardigheden van de leerlingen.

Keywords


Dissertation
Rekenvaardigheden in het buitengewoon onderwijs : Opleidingsvorm 3
Authors: --- ---
Year: 2021 Publisher: Antwerpen Thomas More Antwerpen. Opleiding LA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Abstract Aanleiding onderzoek: Vanuit het BUSO kwam de vraag naar een gepast instrument om de rekenvaardigheden van de leerlingen uit OV3 in kaart te kunnen brengen. De focus ligt op het aanpassen van Het Rekenvaardighedenprofiel (Smits et al., 2016), een test die enkel geschikt bleek te zijn voor de A-stroom van het secundair onderwijs. Methodiek: Voor dit kwalitatief onderzoek vonden drie semigestructureerde interviews met leerkrachten die rekenles geven aan OV3 plaats. Dit interview bevatte algemene en specifieke vragen. De algemene vragen gingen over de vorm van de aanpak van rekenen op de betreffende school. De specifieke vragen betroffen de topics en niveaus die als doelen gesteld worden. Resultaten: De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat er een groot verschil is binnen OV3 in de aanpak, focus en evaluatie van het rekenen. Eveneens verschillen de leerkrachten in hun noden en verwachtingen in verband met een test die de rekenvaardigheden nagaat. Wel is er een consensus over de vorm van de test. Alle leerkrachten willen een test die de rekenvaardigheden nagaat die ze eerder per jaar, per beroepsrichting, met mondelinge instructies, met eventuele ondersteuning en zonder tijdslimiet kunnen aanbieden. Conclusie: Dit onderzoek maakt het mogelijk om een eerste stap te zetten naar een voorstel van een rekentest voor leerlingen uit OV3. Het is belangrijk om rekening te houden met de verschillende visies op het belang van rekenvaardigheden binnen OV 3 van het BUSO. De test zal uiteindelijk leerkrachten kunnen helpen om een beter beeld te krijgen van de rekenvaardigheden van hun leerlingen. Zo is er ook voor de leerlingen betere ondersteuning mogelijk.

Keywords


Book
Digital platform work and occupational safety and health: a review

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Increasing numbers of workers are employed through digital labour platforms. This review defines and characterises digital platform work and workers, and looks at the associated occupational safety and health (OSH) risks arising from, for instance, digital surveillance, performance pressure and job insecurity. The report highlights that the ’self-employed’ status of most platform workers means that they are often not protected by EU or Member State OSH regulation, which has implications for the prevention and management of OSH risks. New initiatives and legislation that aim to improve working conditions and protect platform workers are discussed.

Keywords

Listing 1 - 6 of 6
Sort by