Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
De geplande aanleg van de nieuwe Sigmadijk te Lillo en het herstellen van de fortgracht in het kader van Masterplan Lillo betekenen dat er een alternatieve locatie voor de getijdenjachthaven van Lillo dient te worden gevonden. Dit rapport beschrijft een scenario-analyse voor de hydrodynamische invloed van twee alternatieve locaties voor deze getijdenjachthaven (i.e., westvariant en oostvariant). Voor beide varianten wordt met het door het Waterbouwkundig Laboratorium ontwikkelde Telemac-3D model Scaldis onderzocht wat de potentiële invloed is op stroomsnelheden in de Schelde in de directe omgeving van Fort Lillo en of er wijzigingen in sedimentatiesnelheden in de jachthaven en omliggende intergetijdengebieden verwacht worden. Het Scaldis modelrooster is voor deze modelstudie lokaal verfijnd in het studiegebied rondom Fort Lillo. De aanpassingen aan het modelrooster zijn dusdanig geïmplementeerd dat de geometrie van de huidige jachthaven en van beide alternatieven gevolgd wordt. Op basis van de modelresultaten wordt enkel een kleinschalige impact van de nieuwe locatie van de jachthaven op de stroomsnelheden en bodemschuifspanningen in het studiegebied verwacht. De invloed van de westvariant is hierbij wel groter dan de invloed van de oostvariant. In de westvariant ontstaat namelijk een vrij grote luwe zone afwaarts van de nieuwe jachthaven, op het zuidelijk uiteinde van het Galgeschor. Er wordt geen invloed verwacht op de stroming in de hoofdgeul van de Schelde of bij de wachtsteigers voor de binnenvaart die net ten zuiden van Fort Lillo gelegen zijn. Tot slot duiden de modelresultaten niet op een te verwachten wijziging van de verticale ophogingssnelheid in de jachthaven in één van beide varianten.
Choose an application
Choose an application
Sinds de stranding van de Fowairet ter hoogte van de Platen van Ossenisse in 2005 werden er door Rijkswaterstaat (RWS) meer dan 150 meetcampagnes uitgevoerd waarbij de stroomsnelheden werden gemeten. Deze campagnes vonden steeds plaats wanneer er dwarsstroming verwacht werd. Ten behoeve van de validatie van de numerieke modellen, is er de noodzaak stromingsinformatie te hebben op momenten dat zich geen matige of sterke dwarsstroming voordoet. Daartoe werden in mei 2021 door het Waterbouwkundig Laboratorium, in samenwerking met DAB Vloot, op 2 dagen ADCP-stroommetingen uitgevoerd bij matige getijcondities (doodtij-gemiddeld getij). Tevens werden metingen uitgevoerd tijdens de 2 momenten in maart 2021, waarvoor een matige dwarsstroming voorspeld werd. Voorliggend rapport presenteert de resultaten van deze 4 meetcampagnes.
Choose an application
In het kader van de werken voor de Oosterweelverbinding wordt overwogen aanlegbaggerspecie te bergen ter hoogte van de diepe delen in de vaargeul ter hoogte van de Rijnkaai. Om de invloed van dergelijke stortingen op de nautische veiligheid na te gaan, zullen vaarsimulaties worden uitgevoerd voor dit scenario. Ten behoeve van deze vaarsimulaties werden met behulp van het 2D-hydrodynamisch Delft3D model stroomvelden aangeleverd. In dit rapport worden de methodiek en de resultaten beschreven voor het genereren van deze stroomvelden. Tevens is een vergelijking gemaakt met de referentietoestand, waaruit blijkt dat er een aanzienlijke (tot ca. 40 cm/s) toename van de maximale stroomsnelheden zal kunnen optreden. Daarnaast wordt op basis van expert judgement en de gesimuleerde initiële sedimenttransporten, een inschatting gemaakt van de te verwachten stabiliteit van de gestorte specie.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|