Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|
Choose an application
Abstract Aanleiding onderzoek: Docenten van de opleiding Logopedie & Audiologie, Toegepaste Psychologie en graduaatsopleidingen van Thomas More Antwerpen hebben opgemerkt dat de generatie van nu minder leest. Het doel van het onderzoek was om de leesmotivatie en leesevolutie in leesomvang van studenten en medewerkers van Thomas More Antwerpen in kaart te brengen .Methodiek: Aan dit onderzoek namen 312 proefpersonen deel, waaronder 259 studenten en 53 medewerkers van Thomas More Antwerpen. Het onderzoek heeft een kwantitatief, observationeel, prospectief, cross-sectioneel design. Voor het onderzoek werd een online vragenlijst opgesteld via Google Forms. De proefpersonen werden via verschillende kanalen uitgenodigd om de vragenlijst in te vullen. De verwerking van de gegevens gebeurde eerst via Google Forms naar Excel en vervolgens naar SPSS statistiscs 27. Resultaten: De meerderheid van de studenten en medewerkers vindt lezen (heel) belangrijk en leest (heel) graag. Studenten en medewerkers lezen voornamelijk om te ontspannen, voor het plezier en om gedachten te verzetten. Studenten en medewerkers worden voornamelijk gestimuleerd door ouders en vrienden om te lezen. De meerderheid leest nu minder ontspanningsliteratuur dan vroeger en is niet tevreden over hoeveel ontspanningsliteratuur ze lezen. De voornaamste reden van minder vrijetijdslezen is te weinig tijd hebben om te lezen. Conclusie: De unit Mens & Welzijn kan o.b.v. de resultaten via het initiatief ‘Liefde voor taal’ de opleidingen enthousiast maken om de Nederlandstalige literatuur te ontdekken en te beleven. Dit kan door boekenclubs, lezingen van auteurs, gezellige plek om te lezen in de campus en aanraden van ontspanningsliteratuur m.b.t. de lesinhoud.
Listing 1 - 1 of 1 |
Sort by
|