Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
“Thuis heb ik nog een ansichtkaart waarop een kerk een kar met paard, een slagerij J. van der Ven, een kroeg, een juffrouw op de fiets …”. Zo begint Wim Sonneveld zijn nostalgisch lied over zijn geboortedorp. Deze uitgave verhaalt over Gruitrode, ons en wellicht ook uw geboortedorp. Het Roy, waarover dorpsgenoot Pil Bosmans een heerlijk gedicht maakte waarin hij zijn herinneringen ophaalt aan zijn jeugdjaren: zijn ouderlijk huis ‘de Stri-jp’ met het bakhuis en het ‘hi-jske’, de gastvrijheid van ‘Sti-jn vanne Leegteberg’ , het kasteel van rentmeester Kristus, de neringende soetsen, het overweldigende landschap met daarin de altijd terugkerende gebeurtenissen van zaaien, hooien en maaien, geboren worden en sterven. Mensen die in zijn dorp op aard ruzieden en roddelden, maar ook lief en leed met elkaar deelden. De lange winteravonden aan de open haard, de school, de melkerij, het ‘Bergske’ vlak tegenover de kerk waarvan de toren nog immer naar de hemel wijst … Met deze uitgave hopen we u een beeld te kunnen geven van hoe Roy er ooit heeft uitgezien niet lang geleden. Het was simpel en prachtig vóór de allesvernietigende welvaart, domheid, geldzucht of gewoonweg achteloosheid ons geboortedorp onherroepelijk veranderde. Om niet te zeggen: verminkte. Weg zijn de meidoornhagen met daarin kwetterende mussen, de heerlijke boomgaarden met allerhande soorten fruit, de eeuwenoude hoeven met de destijds onmisbare bakhuizen. Wat rest zijn enkel restanten, onder andere van een ooit prachtig kasteelcomplex. Dat het ook anders had gekund, bewijst het Nederland van Wim Sonneveld. Er hoeft niemand gestenigd, maar het stemt intriest dat, met wat goede wil én het nodige dorps- en staatsmanschap, Roy en ook de meeste dorpen hier in Vlaanderen, er helemaal anders zouden uitzien anno 2021. Nostalgie helpt niemand echter verder en geeft het oude Roy niet terug. Het is onherroepelijk verloren. Wat rest zijn, onder andere, deze hoeveverhalen met onnoemelijk prachtige foto’s, unieke kadasterschetsen en de bewaard gebleven documenten en verhalen uit het verleden. Laat ze naast een prachtig verlevendigende vertelling, ook een les zijn …
Private houses --- Regional documentation --- houses --- farms --- Gruitrode
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Op vraag van bisschop Kerkhofs van Luik, trokken zes jonge Montfortanen van 1951 tot 1955 met een beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Banneux door Limburg. De bisschop en zijn raadgevers wilden hiermee iets doen om de katholieke identiteit van de provincie te versterken. De oorlog had immers voor verdeeldheid gezorgd en de integratie van de talrijke immigranten in de mijnstreek in de katholieke organisaties verliep niet zo vlot als gewenst. Ieder jaar bezochten de Montfortanen in de lente en de zomer alle parochies in drie of vier dekenaten. De groep verbleef in principe twee keer vierentwintig uren in iedere parochie. In grote parochies konden dat drie dagen worden, in kleine parochies bleven zij maar één dag. In die periode werd een programma uitgerold met een plechtige ontvangst van het beeld door de parochianen, processies, aanbidding van het Sacrament, biechtgelegenheid, vier tot zes missen per dag, kinderzegen, predicaties voor verschillende groepen en de toewijding van de scholen aan Onze-Lieve-Vrouw. Met de toewijding van de parochie aan de Maagd der Armen werd het bezoek afgesloten, waarna het beeld plechtig overgedragen werd aan de volgende parochie. De rondtocht door ieder dekenaat werd afgesloten met een grootse plechtigheid in de hoofdplaats van het dekenaat, en de toewijding van het dekenaat aan Onze-Lieve-Vrouw. Van bij de aanvang kende de tocht een groot succes. Weken voor het bezoek spande iedere parochie zich in om Onze-Lieve-Vrouw nog uitbundiger te ontvangen dan dat elders het geval was. Kerken, kapellen, straten en woningen werden versierd, de deelname aan de activiteiten was massaal. De jonge paters schuwden het spektakel niet. Liever dan het beeld langs de kortste weg van het ene dekenaat naar het andere te brengen, kozen zij ervoor langs omwegen te reizen, waarbij zij gebruik maakten van toen nog niet voor de hand liggende vervoersmiddelen: autokaravanen begeleidden het beeld over de weg, en wanneer dat kon werden ook de binnenschippers ingeschakeld om het beeld en zijn begeleiders in triomf van de ene kant van de provincie naar de andere te varen. Ziekenhuizen, colleges, fabrieken en kazernes werden ook bezocht. Wat bij het begin opgevat was als een sobere boetetocht werd een triomftocht en een mega-event. Het initiatief werd in de Limburgse pers de Genadetocht genoemd. Begin 2021 gaf uitgeverij Halewijn een Nederlandse vertaling uit van een studie van de Duitse theoloog Matthias Sellmann: Parochie van de toekomst. 7 uitdagingen. Hierin formuleert hij zeven voorwaarden waaraan een parochie moet voldoen als zij de kritische en individualistische gelovige in West-Europa in de 21ste eeuw wil aanspreken. Die voorwaarden hebben betrekking op de organisatie van de parochie, de werving van leden, de wijze waarop zij openstaat voor participatie, het professionalisme van haar kader, haar communicatiestrategieën, haar openheid voor verschillende manieren waarop mensen uitdrukking kunnen geven aan hun geloof en haar zin voor innovatie. In het voorwoord bij deze uitgave worden de aanbevelingen van de Duitse theoloog als verrassend nieuw beschreven. In deze scriptie wordt onderzocht of en in welke mate de aanpak van de organisatoren van de Genadetocht die zeventig jaren geleden door Limburg trok, overeenstemt met de aanbevelingen van Sellmann.
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|